מסתם הושתל ללא ניתוח לב פתוח

(0)
לדרג

במכון הלב במרכז שניידר לרפואת ילדים הושתל, לראשונה בישראל, מסתם ריאתי באמצעות צנתור במקום ניתוח לב פתוח

מאת: מערכת zap doctors

פריצת דרך טכנולוגית: במרכז שניידר לרפואת ילדים בוצעו השבוע מספר צנתורים להשתלת מסתם ריאתי בילדים הסובלים ממומי לב מולדים. יצוין כי השתלת מסתם ריאתי בוצעה עד היום בניתוח לב פתוח עם מכונת לב-ריאה.

ההשתלה הצנתורית, לעומת זאת, כרוכה בפולשנות מזערית: כניסה לווריד המפשעה בזמן שהחולה מורדם והלב פועל כרגיל. המסתם המיועד להשתלה תפור לתומך מתכתי (סטנט), מקופל ומולבש על בלון. הוא מקודם תחת שיקוף למקום המיועד להשתלה. שם, מנופח הבלון בצורה מבוקרת עד שהמסתם מקובע בצורה בטוחה, ולאחר מכן הבלון מרוקן ומוצא מהגוף. בשלב זה נכנס המסתם לפעולה מיידית. ההתאוששות מתהליך ההשתלה מהירה, והמטופל יכול להשתחרר לביתו למחרת ולחזור לפעילות רגילה תוך ימים ספורים. על-כן, ובמיוחד לאור העובדה שרוב הילדים הללו עברו ניתוח לב אחד או יותר בעברם, ההשתלה הצנתורית מהווה מהפך גדול בדרכי הטיפול בבעיות מסתמיות בכלל ובמומי ילדים בפרט, הן מבחינה רפואית גרידא והן מבחינת אי-הנוחות והסיכון לחולה.

מחלת לב מולדת היא מום הלידה השכיח בעולם - שכיחותו היא כ-0.8% מכלל הילודים. כ-20% מאותם תינוקות נולדים עם מומים המשבשים את זרימת הדם מהחדר הימני אל העורק הריאתי. אנשים הסובלים ממום מולד המשבש את זרימת הדם מהחדר הימני לעורק הריאתי מתעייפים בקלות רבה, מפני שהלב מגיע למאמץ יתר בניסיון להזרים דם לאברי הגוף.

מום מסוג זה מצריך בדרך כלל ניתוח לב פתוח בגיל צעיר מאוד, כדי להשתיל מסתם זר לתיקון המום. אולם עם תהליך הגדילה של הילד מפסיק המסתם הזר להתאים לו, כמו כן משך חיי התפקוד של מסתם כזה הינו מוגבל. כתוצאה מכך, רוב המטופלים בעלי מום מסוג זה נאלצים לעבור מספר ניתוחי לב פתוחים במהלך חייהם להחלפת המסתם.

עד כה ילדים רבים שנולדו עם מום במסתם הריאתי נאלצו לעבור בין 3-4 ניתוחים לב פתוח לתיקון הבעיה עד הגיעם לגיל העשרה. מכון הלב במרכז שניידר לרפואת ילדים, בראשו עומדת ד"ר עינת בירק, מתמחה בטיפול במומי לב מולדים, ומתבצעים בו למעלה מ-400 ניתוחים ו-500 צינתורים בשנה על-ידי צוות מומחים רב-תחומי הכולל קרדיולוגים, מנתחים, מרדימים ורופאי טיפול נמרץ בתוספת צוותים פרה-רפואיים מתאימים.

המכון נבחר על-ידי חברת מדטרוניק, יצרנית המסתם "מלודי", להיות אחד מכ-40 מרכזים בעולם והיחיד בארץ בו מופעלת הטכנולוגיה החדשנית. הוספת טכנולוגיה זו למגוון הטיפולים הקיים כיום במרכז שניידר בתחום מומי לב מולדים, ממקם את בית החולים בין המרכזים המובילים בעולם בשטח זה. את הצנתורים ביצעו ד"ר אלחנן ברוקהיימר, מנהל יחידת הצנתורים במכון הלב, וד"ר לי בנסון, אשר הגיע במיוחד מ-Hospital For Sick Children בטורונטו.

ד"ר עינת בירק אמרה: " החלפת מסתם ריאתי דרך צנתר בטוחה, מהירה ונוחה. היא מאפשרת לנו להימנע מהליך של פתיחה חוזרת של בית החזה ומניתוח לב פתוח. האפשרות להחליף מסתם בצנתור, אשר נראתה דמיונית רק לפני כמה שנים, הפכה למציאות".

ד"ר אלחנן ברוקהיימר הוסיף: "פריצת דרך זו מוכיחה שוב שניתן להפוך את הבלתי אפשרי של היום לטיפול הסטנדרטי של מחר. קיימים כיום פיתוחים של שיטות רבות לטיפול במסתמים תוך כדי צינתור גם למומי לב מולדים וגם לבעיות לב של מבוגרים".

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום ניתוחי לב וחזה
פורום רפואת ילדים

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום