טיפול בהשמנה כתוצאה מתרופות

(0)
לדרג

בשורה לנוטלים תרופות אנטיפסיכוטיות: מחקר חדש מראה כי ניתן לצמצם עלייה במשקל על ידי שינויים בסגנון החיים וטיפול תרופתי

מאת: ד"ר שלמה לוי

רבים מהחולים פסיכיאטרים נוטלים באופן קבוע תרופות אשר גורמות להשמנתם. מצב זה משפיע עליהם לרעה מבחינה בריאותית ונפשית. אולם, מחקר חדש שנערך בסין מגלה כי ניתן לצמצם עלייה במשקל (שנובעת מטיפול בתרופות אנטיפסיכוטיות) על ידי עריכת שינויים בסגנון החיים בשילוב תרופת ה-Metformin. תרופה זו ניתנת בדרך-כלל לטיפול בחולי סוכרת. המחקר פורסם בינואר 2008 ב-American Medical Association Journal Of The.

במחקר נבדקו 128 מטופלים בגילאי 18-45 הסובלים מסכיזופרניה, שהעלו למעלה מ-10% במשקלם בעקבות השימוש בתרופות אנטיפסיכוטיות אטיפיות. השימוש בתרופות אלה הולך וגובר בשנים האחרונות, אך ישנן עדויות מדעיות כי הן עלולות לגרום לתופעות לוואי, בינהן השמנה, יתר שומנים בדם והתפתחות סוכרת. המנגנון בבסיס ההשמנה אינו ברור עדיין לחלוטין ויתכן כי התרופות גורמות לעליה בתאבון או לשינוי ברגישות לאינסולין.

ירידה במשקל?

מטרת המחקר הייתה לבדוק את יעילות הטיפול במטפורמין עם ובלי שינויים יזומים באורח החיים, הן כטיפול מניעתי לעצירת המשך העליה במשקל והן כטיפול הגורם לירידה במשקל. מטפורמין, תרופה הגורמת לעיכוב של יצירת גלוקוז בכבד, ניתנת לחולי סוכרת ונמצאה כיעילה בהפחתת משקל הגוף בחולים הסובלים מסוכרת מסוג 2 ובחולים הסובלים מהשמנה ללא סוכרת.

אוכלוסיית המחקר חולקה לארבע קבוצות וכל אחת מהן טופלה באופן שונה:

טיפול תרופתי בשילוב תוכנית לשינוי סגנון חיים.
טיפול תרופתי בלבד.
תוכנית לשינוי סגנון חיים בתוספת פלסבו (תרופת דמי).
טיפול בפלסבו בלבד (כלומר לא טופלה כלל).

התוכנית לשינוי סגנון החיים כללה תוכנית פסיכו-חינוכית, תוכנית תזונתית ותוכנית לפעילות גופנית. לאחר 12 שבועות המטופלים משלושת הקבוצות הראשונות ירדו במשקל ושיפרו את מדד אינדקס מסת הגוף BMI, את היקף המותניים, את רמות האינסולין ואת ה-IRI (אינדקס התנגודת לאינסולין). לעומת זאת, בקבוצה הרביעית פרמטרים אלו עלו ב-4.8%.

קבוצה מספר אחת שקיבלה טיפול תרופתי בשילוב שינויים בסגנון החיים חוותה את הירידה הגדולה ביותר במשקל (7.3% ירידה במשקל), וכן נהנתה משיפור גדול יותר בכל מדדי הבריאות בהשוואה לכל הקבוצות האחרות. אחריה מוקמה הקבוצה השנייה, שקיבלה טיפול תרופתי בלבד, והקבוצה שקיבלה טיפול של שינוי סגנון החיים בתוספת הפלסבו חוותה את הירידה הקטנה ביותר במשקל (2.2%.) בקרב כל החולים נשמרה יציבות קלינית של המצב הפסיכיאטרי.

מסקנת המחקר חשובה מאד: ניתן לצמצם עלייה במשקל שנובעת מטיפול בתרופות אנטיפסיכוטיות, על ידי עריכת שינויים בסגנון החיים בשילוב תרופת ה-Metformin. כלומר, במקרה של עלייה במשקל הנובעת מנטילת תרופות פסיכיאטריות, מומלץ להתמקד בטיפול משולב יזום הכולל שינויים בסגנון החיים ונטילת התרופה. במידה ולא נרשמת הצלחה בעריכת השינויים המומלצים בסגנון החיים, יש להמיר את הטיפול לטיפול תרופתי בלבד.

תוחלת חיים קצרה

עלייה במשקל בעקבות נטילת תרופות פסיכיאטריות היא נושא לא פשוט. מדובר למעשה בבעיה כפולה: (1) המחלה עצמה (מודעות עצמית לקויה, הזנחה בריאותית, הגיינת אכילה שגויה, כחלק מסימפטומים המכונים בשפה המקצועית "סימנים שליליים" של מחלת הסכיזופרניה) עלולה לגרום לעלייה במשקל ולבעיות בריאותיות נלוות, כגון: סוכרת, יתר שומנים בדם, יתר לחץ דם, ו-(2) התרופות לטיפול במחלה, המגבירות במקרים מסויימים את התאבון, כך שהסיכון הבריאותי גדל ומצטבר לאורך זמן".

ישנן דרכים נוספות, בנוסף לטיפול המוצע במחקר זה, להתמודדות עם בעית ההשמנה. ראשית, ניתן לשלב תרופות המאושרות על-ידי משרד הבריאות לטיפול בבעיית ההשמנה. שנית, ישנה אפשרות להחליף את התרופה האנטיפסיכוטית בתרופה אנטיפסיכוטית אחרת. התרופות מהדור החדש גורמות במידה שונה לעליה במשקל, ולכן רצוי לנסות ולבחור את אלו שנמצאו כבעלות הפוטנציאל הנמוך ביותר לגרום להשמנה. יש לקחת בחשבון שגם אם לתרופות האנטיפסיכוטיות פוטנציאל לעלות במשקל אין זה אומר בהכרח שכל מטופל ישמין או שכל המטופלים ישמינו במידה זהה, ולכן הטיפול הניתן וההחלטות הינן אינדיבידואליות לכול מטופל ומטופל.

מומחים טוענים כי לבעיית המשקל השפעה שלילית גם על תוחלת החיים של חולים עם הפרעות פסיכיאטריות, הצפויים למות עד 3 עשורים מוקדם יותר מהאוכלוסיה הכללית. אין ספק, כי חשוב מאד לעקוב אחר חולים הנוטלים תרופות פסיכיאטריות ולמתן ככל האפשר את תהליך השמנתם.

זהו המחקר הראשון שמשווה בין שינויים באורח חיים לבין טיפול תרופתי ונדרשים מחקרי המשך לבחון מה קורה לאורך זמן, בעיקר לאור העובדה שטיפול תרופתי ספציפי זה נמצא כמגדיל סיכון לבעיות בריאותיות שונות.

ד"ר שלמה לוי הוא פסיכיאטר מומחה ומנהל המרכז להרזיה ושינוי אורח חיים בשיטת ד"ר לוי.

בואו לדבר על זה בפורום דיאטה, תזונה והשמנת יתר - בשיטת ד"ר לוי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום