כאלף חולי דיאליזה מתים בשנה

(2)
לדרג

נתונים שהוצגו בכנס מודעות למחלות כליה חושפים: בשמונה השנים האחרונות חלה בישראל עליה של 60 אחוזים במספר חולי הכליה

מאת: מערכת zap doctors

נתוני תמותה בקרב חולי דיאליזה שהוצגו בכנס מודעות לנושא מחלות כליה מעלים תמונה קודרת: על פי הממצאים, בשנת 2006 נפטרו בישראל 910 חולי דיאליזה (על פי נתוני המרכז לדיאליזה והשתלות כליה - משרד הבריאות), מתוך כ-5,000 חולים המקבלים טיפול, כאשר בשנים 2004 ו-2005 נפטרו 860 חולים. רוב החולים נפטרים בעת שהם ממתינים להשתלת כליה (פרק הזמן הממוצע לקבלתה עומד על כ-5 שנים). בנוסף לכך, חולים סובלים מכך שתרופות רבות לטיפול במחלות כליה, כגון זמפלר, לא מצויות בסל התרופות ועלותן יקרה מאוד.

בכנס התברר גם כי מספר חולי הדיאליזה בישראל עלה בשמונה השנים האחרונות בכמעט 60 אחוזים: מ-2,913 חולים בשנת 1998 לכ-5,000 חולים בשנת 2006. שכיחותה של מחלת הכליות הכרונית בארץ ובעולם נמצאת בעליה מתמדת, בשל היותה מושפעת ממחלות רבות כגון: סוכרת, יתר לחץ דם ושומנים בדם. מומחים כבר מדברים על המחלה במושגים של מגיפה עולמית.

בישראל חיים כ-700 אלף חולי כליה, המהווים כ-10% מכלל הציבור, מתוכם כ-70 אלף חולים מאובחנים, כ-4,500 חולים הנזקקים לדיאליזה וכ-650 חולי דיאליזה קשים הממתינים להשתלת כליה.

עוד עולה כי מחלת כליה המטופלת בדיאליזה מוגדרת כמחלה קשה לפי סעיף 19 בחוק ביטוח בריאות ממלכתי 1994, על כן מתקצב משרד הבריאות את הקופות עבור כל חולה דיאליזה בסכום של כ-170 אלף שקלים. מכאן נובע כי העלות השנתית של טיפולי הדיאליזה נעה בין 700 ל-900 מיליוני שקלים המהווים כ 4-5% מתקציב משרד הבריאות (עפ"י נתוני האיגוד הישראלי לנפרולוגיה ויתר לחץ דם).

יו"ר העמותה: "טיפול וגילוי מוקדם יכול להציל חיים רבים"

אחד המסרים המרכזיים שעברו בכנס הוא הצורך לאבחן נכון את מחלת הכליות על מנת למנוע התדרדרות במצבו של החולה. "אנו מבקשים להעביר לציבור מסר פשוט וחיוני: מחלת כליות כרונית היא מחלה נפוצה, קלה לאבחון וניתנת לטיפול מועיל", מסביר יו"ר העמותה, עמוס כנף. "אלא שרוב הציבור אינו יודע שניתן לאבחן את המחלה ע"י בדיקות שתן ודם פשוטות, הכלולות בסל הבריאות.

"ללא גילוי מוקדם וטיפול רפואי מתאים יש חשש אמיתי להידרדרותה לעבר טיפולי דיאליזה או השתלת כליה. לצערי, הציבור לא מודע למחקרים המצביעים כי שילוב בין זיהוי מוקדם של המחלה, מעבר לאורח חיים בריא ואיזון לחץ הדם יכולים להאט ואף לעצור את התדרדרות המחלה לעבר מחלת כליות קשה".

הנתונים הקשים נחשפו בכנס מודעות ארצי לגילוי מוקדם של מחלות כליה ועידוד לתרומת איברים שנערך על ידי עמותת "חולי הכליה והמושתלים" בראשותו של עמוס כנף. בכנס השתתפו בין היתר השופטת בדימוס דליה דורנר, מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, מוטי שני, ח"כ אברהם רביץ, יו"ר המרכז הארצי להשתלות, פרופ' גבריאל גורמן ועוד.

לאתר העמותה לחולי כליה ומושתלים - לחצו כאן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום