רופא שיניים לילדים: איך להכין את הילד?

(0)
לדרג

החששות מביקור אצל רופא שיניים לילדים נובעים לרוב מהתנהגות ההורים לפני ובמהלך הטיפול. מורידים את מפלס הפחד

מאת: ד"ר אלן בלומנשטיק

טיפול שיניים נתפס כמאיים ומפחיד בקרב אנשים בוגרים, קל וחומר כשמדובר בילדים. ההתמודדות עם פוביה מסוג זה אינה פשוטה. בניסיון לשכך אותה, חשוב להביא את הילדים לביקורות תקופתיות ולהכין אותם לקראת הביקורים. מומלץ להביא את הילד לבדיקה ראשונית אצל רופא השיניים לילדים בגיל שנה או כחצי שנה לאחר בקיעת השן הראשונה (המוקדם מביניהם). בגיל הזה חשוב שהרופא יבדוק את התפתחות וצמיחת השיניים וינחה את ההורים כיצד לשמור על בריאות הפה והשיניים.

בדיקה ראשונית

הבדיקה בגיל צעיר כל כך עשויה למנוע בעיות רבות בגיל מאוחר יותר ולחסוך להורים כאב לב וכסף. לאחר בדיקה זו, מומלץ לבוא לביקורת תקופתית מדי 6 חודשים. יש לזכור שכאשר מדובר בשיני חלב, אנו יכולים להיות עדים לשינויים משמעותיים בפרק זמן קצר יחסית. כאשר הילד מגיע לבדיקות שגרתיות מגיל צעיר, הוא לומד להכיר את הרופא. אם מתגלה צורך בטיפול, מכיוון שהילד כבר מכיר ובוטח ברופא, הטיפול עצמו עובר בצורה קלה ביותר.

אמנם, המצב המצוי הוא שבמקרה הטוב הילד מגיע לביקור כי ההורה חושב שהגיע הזמן להיבדק או שהוא חושב שיש סיכוי לשיתוף פעולה מצד הילד (בסביבות גיל 3). כמובן שמצב זה עדיף מהמקרה הבא שנדון בו מיד, אך גם במקרה זה, לעיתים לילד כבר יש חורים שהיו ניתנים למניעה על ידי ייעוץ בגיל צעיר יותר עם הרופא.

מכיוון שלא מדובר במקרה חירום, אין צורך לבצע מיד את הטיפול הדרוש בביקור הראשון. בביקור זה מומלץ לבצע את הבדיקה הראשונית, לערוך תכנית טיפול ולקבוע מועדים נוספים להמשך הטיפול, כדי לא להעמיס יותר מידי על הילד. חשוב שהילד יבין שבדיקה תקופתית אצל רופא השיניים היא דבר שבשגרה ובדרך כלל נעימה; אולם איננו רוצים שהילד יסיק שכל בדיקה כרוכה בסתימות, לכן עדיף להפריד בין הבדיקה והטיפול עצמו.

במקרה הפחות טוב - הילד מגיע לרופא השיניים עקב חור (או ממצא אחר) שההורה ראה או כתוצאה מכאבי שיניים. בכל מקרה הטיפול הדרוש כאן הוא לעיתים יותר מסתימה פשוטה וחבל שהחוויה של הביקור הראשון אצל רופא השיניים תיזכר כלא מרנינה במיוחד. מסיבות אלו ברור לנו שעל הילד להיבדק בגיל צעיר לפני שיש חשד לבעיה. כך סיכוי טוב יותר לפה בריא ולילד ששמח לבקר אצל רופא השיניים לילדים.

הכנה לבדיקה

כהורים, אנו רוצים להסביר ולהכין את ילדינו לפגישה עם רופא השיניים ולפעמים, על מנת "להכין" את ילדינו, אנחנו מסבירים קצת יותר מידי וגורמים להם חששות ללא כוונה. צריך להבין שילד אשר מעולם לא ביקר אצל רופא שיניים לא מפחד, אלא אם כן מעוררים בו את חששות ללא כוונה.

הורים המנסים להכין את ילדיהם אומרים משפטים שונים, אך המסר שהילדים מבינים הוא שונה.

ההורה אומר: "אל תפחד", אולם הילד מבין שיש ממה לפחד
ההורה אומר: "היום הרופא רק בודק", אולם הילד מבין - "חכה, חכה לפעם הבאה".
ההורה אומר: "זה בכלל לא יכאב", ואילו הילד מבין שיכאב מאד.

כמובן שדוגמאות אלו מוקצנות, אך הן עלולות לגרום לחרדות גם בילד שלא חשש מדבר.

אם אתם מעוניינים להכין את ילדכם, עדיף להתייעץ עם רופא השיניים לילדים.

התנהגות בבדיקה

חשוב שהילד יבין בדיוק את רצון ההורה בזמן הבדיקה, וזה לא דבר של מה בכך. אם ההורה שואל: "אתה רוצה שהרופא יבדוק אותך?", והילד עונה לא, זה לא מפתיע כאשר יש חוסר שיתוף פעולה בזמן הבדיקה. קיימת אותה בעיה כאשר ההורה מבקש "אישור" בסוף משפט כמו: "עכשיו תפתח את הפה, טוב?" - ומה אם זה לא טוב?

כמו בבית, גם במרפאה - אם אנו מצפים להתנהגות מסוימת, אנו צריכים להבהיר זאת; יש צורך להשתמש במשפטים, כמו: "עכשיו הרופא יבדוק אותך" או "עכשיו תפתח את הפה". הרי גם בערב לפני השינה אם אנחנו שואלים "אתה רוצה להתקלח עכשיו?" בואו לא נתפלא אם התשובה היא "לא". אם אין להורים כוונה לכבד את התשובה, מדוע היא נשאלה? גם לאחר הבדיקה (או טיפול אחר) יש להימנע ממשפטים כמו: "נכון שלא כאב לך?" ולאמץ משפטים כמו: "כל הכבוד - היית נהדר"; אפילו אמירה כמו "איזה גיבור אתה" לא מתאימה, מכיוון שהילדים יכולים להבין אותה באופן הבא: "למרות הדברים הנוראים שנעשו - אתה בכל זאת גיבור", דבר שעלול להעלות חששות. יחד נוכל לגדל דור חדש של ילדים הנהנים גם משיניים בריאות יותר וגם מהביקורים אצל רופא שיניים לילדים.

ד"ר אלן בלומנשטיק הוא רופא שיניים לילדים ונוער.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת שיניים לילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום