חריקת שיניים ומיגרנות: מה קשור?

(0)
לדרג

חריקת שיניים עלולה לגרום לתופעות שונות, כולל מיגרנה. לד"ר גיא וולק יש מה לומר לכם בנושא

מאת: ד"ר גיא וולק

הלחץ הפך לחלק יומיומי מחיינו; כולנו מתמודדים עם בעיות וטרדות, חלקן שוטפות ויומיומיות וחלקן קיומיות. ידוע שהלחץ הנפשי, "עקה" בעגה המקצועית (Stress), נותן בנו את אותותיו גם במישור הפיזיולוגי והגוף מושפע בטווח הקצר והארוך מחומרים שונים המשתחררים במצבי לחץ.

כישורי השריר

הקשר בין לחץ לכאבי ראש ידוע מזה זמן רב, אולם רק בשנים האחרונות התחיל להתברר תפקיד השיניים ומערך הלעיסה בגרימת והחמרת כאבי הראש החריפים - המיגרנות. למיגרנות מספר סיבות אפשריות - ישנו קשר בין שריר קומפלקס ראש צוואר, שרירי הלעיסה והגולגולת. חלק משרירים אלו מכילים מספר גדול במיוחד של גופיפים הנקראים 'כישורי השריר', האחראים על כיווץ השריר. ההוראה לפעולת כיווץ השריר מגיעה במהלך פעילות גופנית (לעיסה ודיבור) או בעקבות לחצים נפשיים המפעילים את מערכת העצבים המשדרת את הפקודה. הפעלת שריר למשך זמן רב ובעוצמה גבוהה מן התפקוד הנורמאלי, במודע או שלא במודע, תגרום לעייפות בשריר וכאב באזורים אליהם השריר מחובר.

כישורי שריר נמצאים, למשל, בכמות גדולה בשרירי הטרפז (אזור שכמות וצוואר), ולכן בתקופות לחוצות יש תחושה שהאזור "תפוס" ונדרש עיסוי לטובת שחרור והרפיה. שרירי הלעיסה מחוברים ללסתות וגם לשרירי הגולגולת. המאמץ הרב באזור משפיע גם על קופסת המוח, בעיקר באזור הרקות. ניתן לחוש זאת בקלות על-ידי הנחת האצבעות באזור זה והידוק השיניים בחוזקה. יכולתם של השרירים להתכווץ במלוא העצמה ולא בטונוס חלקי תלויה בהידוק השיניים. רק מגע בין השיניים מאפשר את פעילות השרירים לסגירת הלסתות והידוק או חריקה ושחיקה. פעילות כזו אינה מורגשת ומתרחשת במהלך השינה במשך שעות ועלולה להיות סיבה מרכזית למיגרנה.

התופעה בולטת במיוחד אצל אנשים שעיסוקם כרוך בלחץ רב, כגון: סטודנטים בתקופת המבחנים, צוערי קורס טיס, אנשי הייטק ועוד. אם כן, ניתן ללמוד שכאבי ראש ומיגרנות עשויים לתקוף גם אנשים נטולי בעיות שיניים, בעלי סגר תקין, הסובלים מהידוק לילי. הידוק וחריקת שיניים עשויים לגרום לתופעות נוספות במערך הלעיסה, כגון: כאבים במפרק הלסת, עייפות שרירים, שחיקה ושברים באמייל (זגוגית) המצפה את השיניים, וכן בעיות חניכיים בשל העברת הכוחות דרך השיניים לרקמות התומכות בהן.

הידוק השיניים

תפקידו של רופא השיניים הוא לאתר את הבעיות, לאבחן את הגורם המדויק ולהציע פתרון כולל. סד הלילה, הנקרא גם מגנן סיגרי, מהווה פתרון מקובל לבעיה של הידוק וחריקת שיניים. הסד הוא התקן הנבנה על-ידי רופא השיניים בשילוב מעבדת שיניים ומיועד לשימוש בלילה. מטרתו העיקרית בעת בעיית מיגרנות היא מניעת הידוק השיניים בין השיניים בלסת העליונה לאלו שבלסת התחתונה ובכך למנוע את כיווץ השרירים במלוא עוצמתם.

ישנם מספר סוגי סדים בצורות ובגדלים שונים. רופא השיניים יוכל להמליץ על שימוש בסד לאחר בחינה מדוקדקת של מערך הסגר, המנשך ושרירי הלעיסה. תרומתה של רפואת השיניים בצמצום ומניעת כאבי ראש ומיגרנות מסייעת למטופלים להשיג בריאות טובה, שיפור באיכות החיים ושקט נפשי.

ד"ר גיא וולק הוא רופא שיניים ומשמש כמנהל הרפואי של מרפאת השיניים "מגן השן" בחיפה.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום טיפולי שורש ותהליך השיקום
פורום התמודדות עם מצבי מתח, לחץ וחרדה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום