על הקשר בין חירשות לכליות

(14)
לדרג

על-פי הרפואה הסינית, פתחי הכליות מצויים בין השאר באוזניים; לכן כשאדם סובל מבעיות שמיעה, בודקים את האיזון בכליות

מאת: ד"ר לו צ'אן גואנג

תופעות של חירשות ברפואה המערבית מטופלת על-ידי מתן תרופות, שינוי הרגלי חיים, שימוש במכשיר שמיעה, ובחלק מן המקרים אף מוצע ניתוח העלול להיות מסובך ודורש מיומנות רבה. לעיתים כשהטיפול המוצע נכשל, מייעצים הרופאים לסובלים מן המחלה להתאזר בסבלנות ולחכות לריפוי ספונטני, שאכן מתרחש בחלק גדול מן המקרים.

ברפואה הסינית, לעומת זאת, דרך הטיפול היא מאוד ברורה ומותווית. היא מציעה טיפול הכרוך באבחון שורש הבעיה, איתור האיבר או האיברים הפגועים, והכנת תכנית טיפול אישית המותאמת למטופל על פי הסימפטומים שהוא מציג.

טיפול בכליות

על-פי הרפואה הסינית, ריפוי יכול להתקיים רק אם הוא נעשה בבסיס המחלה. המילה "בסיס" מתייחסת כאן אל השורש או אל המקור. כאשר משקים שורש הוא נובט והנבט הופך לצמח בוגר; אלה חוקי הטבע. כך גם ברפואה - רופא מנוסה יחפש תמיד בראש ובראשונה את מקור או הבסיס למחלה.

ובכן מהו אם כן הבסיס לחירשות? הדיון כאן אינו על חירשות הנובעת מטראומה פתאומית לעור התוף (פציעה, הדף וכד'), אלא בחירשות הנובעת כחלק מתהליכים המתרחשים בגוף - ממחלה (כגון: ורטיגו או מונייר) או מזדקנה. ברפואה הסינית הכליות הן המפתח לקיום החיים;

הן האחראיות לגדילה ולהתפתחות, לריאות ולנשימה, ולמערכות נוספות. רפואה זו גורסת כי הכליות נפתחות למעלה אל האוזניים, ולכן סימפטומים כמו טיניטוס (צפצוף באזניים), ורטיגו ואיבוד שמיעה מחייבים עבודה נמרצת על מערכת הכליות של המטופל. מערכת הכליות מתייחסת גם לכליות עצמן וגם להורמונים המופרשים על ידי בלוטת האדרנל הסמוכה.

על פי הרפואה הסינית העתיקה, פתחי הכליות מצויים באוזניים ובשני האיברים האינטימיים (פי הטבעת ואברי המין). לאוזניים יש צורה דומה לזו של הכליות ומייחסים להן את היכולת לשקף את מצב הינג בכליות.

ינג במצב טוב יתבטא באוזניים גדולות ובשמיעה חדה. אצל אנשים זקנים הסובלים מהידרדרות בשמיעה כתוצאה מירידה באיכות הינג בכליות, ניתן, לעיתים, לראות גם שינוי בצורת האוזניים, המקבלות מראה "נבול". אם הכליות מתפקדות כראוי, האוזניים יכולות לשמוע את חמשת צלילי היסוד. לחילופין, צפצוף באוזניים, איבוד שמיעה וחירשות הם סימפטומים טיפוסיים להיבטים שונים של חוסר בתפקוד הכליות.

אבחון שורש הבעיה

האוזניים וחוש השמיעה הקשור אליהן תלויים בהזנת צ'י מן הכליות. על-פי הרפואה הסינית, כאשר אדם סובל מבעיות שמיעה בודקים קודם כל בעיות של חוסר איזון בכליות. באיזון מתייחסים לאיזון של הינג/יאנג (ינג נמוך או יאנג נמוך), איזון הצ'י (אנרגיית החיים) או איזון הג'ינג (נוזל החיים).

חשוב לדעת לאבחן את שורש הבעיה. אבחון נכון כולל גם בדיקת סימפטומים, כגון: שיניים רופפות, יובש ונשירת שיער, כאב גב תחתון וברכיים, סחרחורת, שפיכת זרע לא רצונית אצל גברים, בעיות פוריות ועוד.

יש לציין, כי רגשות ובריאות פיזית קשורים ביניהם בקשר הדוק. עצב, דיכאון, עצבנות, כעס, דאגה, פחד ועבודה מאומצת עלולים, כל אחד בדרכו, להתבטא במחלה באיברים שונים בגוף. הביטוי הנפשי לחולשה בכליות הוא הססנות, חוסר ביטחון עצמי, הרגשת תלישות ובדידות, פחדנות וקיום פוביות וירידה בזיכרון. עצבנות וכעס עלולים להשפיע על עליה באש או ברוח של הכבד, שהביטוי שלה גם הוא יכול להיות חירשות פתאומית, צפצוף גבוה באוזניים (טיטינוס) שלא עובר גם עם לחץ על האוזניים.

סוג הצפצוף חשוב גם הוא - האם הוא חולף מהר או לא? האם לחץ על האוזניים מפסיק אותו בזמן התקף? האם הוא חזק או חלש (רעש כמו של מים זורמים)? המטפל המיומן יודע לקרוא את התסמינים, לשייכם לאיבר מסוים בגוף ולהרכיב תכנית טיפול מתאימה. טיפול בחירשות הנובע מחולשת בכליות שונה מטיפול בחירשות הנובע מיתר חום בכבד. במקרה של בעיה בחום הכבד, יתבטא הטיפול בניקוז וקירור הכבד. ואילו במקרה של חולשה בכליות יאוזנו ויוזנו הכליות; בשני המקרים תורגש הקלה באוזניים.

ד"ר לו צאן גואנג מנהל את "מרכז שן-צ'י לרפואה שלמה".

בואו לדבר על זה בפורום רפואה סינית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום