מיגרנות וכאבי ראש: סיבה לדאגה?

(0)
לדרג

כאבי ראש ממושכים פחות מדאיגים. לעומתם, כאב ראש פתאומי, המחמיר עם הזמן, מצריך בדיקה. יש למישהו אופטלגין?

מאת: פרופ' דוד ירניצקי

כאבי ראש הם מהבעיות הרפואיות הנפוצות ביותר. יש הסובלים מהם כעניין שבשגרה ולא יוצאים מהבית בלי שיהיה להם אופטלגין בארנק, ויש שכמעט ואינם יודעים כאב ראש מהו. עד כמה שכאבי ראש כרוניים יכולים להיות מכאיבים וטורדניים, מרביתם אינם מסוכנים לבריאותנו. אולם, שינוי בדפוס או בסוג כאב הראש, עשוי להצביע על בעיה חמורה יותר, הדורשת בירור רפואי, על מנת לא 'לפספס' מחלה שניתן לטפל בה.



נהוג לאפיין מספר קבוצות עיקריות של כאבי ראש: כאבי ראש של מתח, מיגרנות, כאבי ראש כתוצאה מחבלה בראש, כאבי ראש כתוצאה מסרטן וכאבי ראש מסיבות אחרות.

כאבי ראש ממתח

צ.נ., בת 28, סובלת בחודשים האחרונים מכאבים לוחצים ברקות, ללא בחילה או הקאה. הכאבים מופיעים בעיקר בימות השבוע, בהם היא עובדת כפקידה, ושוככים בסופי השבוע. צ.נ. מציינת, שגם בעבר סבלה מכאבי ראש, בעיקר בתקופות של בחינות. הבירור הנוירולוגי שעברה היה תקין, ואובחן כאב ראש ממתח שרירים.

מרבית כאבי הראש הם כאבי ראש של מתח, הנגרמים ע"י מתח שרירים בצוואר, בכתפיים ו/או בראש. המתח בשרירים יכול להיגרם מתנוחה לא נכונה, מעייפות או אפילו מלחץ נפשי. גם כאבים הקשורים לבעיות עיניים הם למעשה, כאבי ראש של מתח.

מיקום הכאב הוא, על פי רוב, במצח, מעל העיניים, בחלק האחורי של הראש, ו\או ברקות. הכאב נוטה להיות קבוע, חזק ועשוי להתפשט על פני הראש כולו ולעיתים, אף למטה אל העורף והכתפיים. בחילות והקאות אינן אופייניות, אך עלולות להופיע עם כאב ראש של מתח, ואינן מהוות אז סיבה לדאגה.

הטיפול: הבנת הלחצים שגרמו לכאב, פתרונם או הסתגלות אליהם, עשויים למנוע את הכאב, אך במקרים רבים לא ניתן לזהות בבירור את הגורמים הללו. במידה והכאב כבר התחיל, יש הממליצים על עיסוי של שרירי הצוואר, הכתפיים והראש, ועל שכיבה של כמה דקות במנוחה. כמעט כל משכך כאבים, גם שאינו מצריך מרשם רופא (כמו 'אקמול', 'אופטלגין', 'נורופן' ותרופות נוספות), יכול להביא להקלה בכאב.

מיגרנה

ק. בת 34, סובלת מאז שנות העשרה שלה מכאבי ראש. הכאב תופס את מחצית הראש, לפעמים מימין ולפעמים משמאל. על פי רוב, הכאב פועם, וגורם לבחילות, לעתים אף להקאות. בזמן הכאב, היא מעדיפה להיות בחדר חשוך, להשתיק את בני הבית וללכת לישון. ההתקפים מגיעים מספר פעמים בחודש ונמשכים מספר שעות. גם אימה ואחותה סובלות מכאבי ראש מיגרנוטיים. ההתקפים מגיבים די טוב לכדורים שרשם לה הנוירולוג. לאחרונה, חלה עליה במספר ההתקפים והיא התחילה בטיפול תרופתי מונע.

כאב ראש מיגרנוטי הוא בד"כ כאב טורדני יותר מכאב ראש של מתח. ההתקף מתחיל באופן פתאומי יחסית, כשהוא הולם/פועם באופיו וכולל, על פי רוב, רק צד אחד של הראש, אך לעתים את כל הראש. אם לא מטפלים בו, הוא עשוי להימשך שעות או אפילו ימים. בחילות והקאות הן תופעות לוואי שכיחות, כמו גם רגישות מוגברת לאור ולרעש. מרבית חולי המיגרנה מדווחים על עליה בעוצמת הכאב בזמן ההתקף, אם הם מבצעים פעילות גופנית. שכיחותן של המיגרנות גבוהה יותר אצל נשים (פי 3 מגברים). אצל כ-20% מהסובלים, מופיעים סימנים מוקדמים, כ-10 עד 30 דקות לפני הופעת הכאב (בעיקר, אורות מהבהבים, איבוד ראיה בחלק משדה הראיה, או עקצוצים באזורי גוף שונים).

הסיבה למיגרנה עדיין לא ידועה. מה שכן ידוע הוא, שמתרחשת פעולת התכווצות והתרחבות של העורקים המוליכים דם למוח, והיא מפעילה את קולטני הכאב הקרובים לדפנות כלי הדם. מעריכים, שהפרעה שמקורה בגזע המוח ומתפשטת משם לאזורי מוח נוספים, גורמת לשינויים אלה. ידוע גם, שיש מרכיב גנטי. ליותר ממחצית האנשים הסובלים ממיגרנות, יש קרוב משפחה, הסובל אף הוא מהבעיה.

הטיפול: משככי כאבים 'רגילים' יעילים פחות במיגרנה. בעשור האחרון, עומדות לרשותנו מספר תרופות מקבוצת ה'טריפטנים', אשר מיועדות באופן ספציפי לטיפול במיגרנה. מרבית החולים מוצאים הקלה משמעותית בשימוש בהן. כאשר תדירות התקפי המיגרנה גבוהה, יש מקום למתן טיפול מונע.

כאב ראש מחבלת ראש

ש., בת 50, נפגעה בתאונת דרכים לפני כחודשיים, כשישבה ליד הנהג ורכב אחר פגע בהם בחזקה מאחור. מאז, יש לה מדי יום כאב ראש למספר שעות, עם סחרחורת ובחילה. ש.ב. עברה בירור ואובחנה כסובלת מכאבי ראש שלאחר חבלת ראש.

כאב לוחץ אופייני מאוד לכאבים לאחר חבלת ראש. מדובר, בד"כ, בכאב חדש, המופיע לסירוגין או בקביעות. בחילות והקאות הן תופעות נלוות שכיחות, כמו גם סחרחורת. כאשר הן נלוות לכאב ראש, שמאפייניו מצביעים על חבלת ראש קודמת - הן תומכות באבחנה ואינן מהוות סיבה לדאגה.

הטיפול: לאחר שנשלל בבדיקות הדמייה, החשש לפגיעה חמורה (כמו שטף דם בקרומי המוח), משככי כאבים 'רגילים', הנמכרים ללא מרשם רופא, מספיקים על פי רוב. אך, אין כמו הזמן כדי לתת לכאב שכזה להירפא.

כאבי ראש ממחלה גידולית במוח או בגוף

ח., בן 64, סובל מכאבי ראש מזה כארבעה חודשים. הכאבים הולכים ומחמירים עם הזמן ולעתים הוא חש בחילה. לאחרונה, רגל ימין קצת נגררת בהליכה. לפני 3 שנים, נותח בשל גידול בריאות וקיבל טיפול הקרנתי. בצילום מוח נמצאה גרורה של הגידול הריאתי, וח' עבר ניתוח להוצאתה.

מחלות גידוליות עלולות לשלוח גרורות אל המוח, וכתוצאה מכך יופיעו כאבי ראש. כאב ראש חדש, אצל חולה עם סרטן, מעלה חשד לתהליך גרורתי, ויש לפנות לרופא.

כאב ראש המתפתח בפתאומיות

ג., בן 42, חש בכאב ראש פתאומי עז, בכל הראש. הוא הרגיש בחילה ובהמשך הקיא, והובהל לחדר מיון. הבדיקות זיהו דימום בחלל התת-עכבישי (שבין המוח וקרומיו), הנובע מהתפוצצות מפרצת של כלי דם. ג. הועבר לחדר הצנתורים, התבצעה פעולה פולשנית של החדרת צנתר לעורקי המוח וסתימת המפרצת. חייו ניצלו. במקרים הבאים יש לפנות מיידית לרופא לצורך בירור וטיפול:

כאשר מדובר בכאב חדש, פתאומי, מתמיד וחזק, המתפתח במהירות, בכל הראש.
כאשר מתלווים לכאב כזה סימנים אחרים, כמו חום, בחילות, הקאות, סחרחורות או אובדן תיאבון.
כאשר מופיעה הפרעה נוירולוגית, כמו חולשת יד או רגל, טשטוש או כפל ראיה, קושי בדיבור או בבליעה, ו\או חסר תחושתי באזורי גוף שונים.

במקרים אלו יתכן ומדובר בפגיעה מוחית חמורה, כמו דלקת קרום המוח, דלקת של המוח עצמו, או תהליכי דימום ברקמת המוח או קרומיו, או דימום בתוך גידול במוח. על כן, הדבר מחייב התייחסות דחופה ופנייה לרופא.

פרופ' דוד ירניצקי הוא מנהל המחלקה הנוירולוגית בקריה הרפואית רמב"ם.

לכתבות נוספות בנושא בריאות, רפואה מונעת ואיכות חיים, היכנסו לאתר הקריה הרפואית רמב"ם.

בואו לדבר על זה בפורמים הבאים:

רפואה דחופה
רפואת משפחה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום