על טיפול בקשיים חברתיים

(0)
לדרג

הילד התקשה לפתח קשרים חברתיים? טיפול במסגרת קבוצתית יכול לסייע לו לשתף פעולה גם בסביבה חברתית אמיתית

מאת: אביקם ששון

מספר לא מבוטל של ילדים סובל מקשיים חברתיים מסוגים שונים. כתוצאה מקשיים חברתיים, ילד עלול למצוא את עצמו לא רצוי ולהימנע מחברת ילדים. הדבר עלול להגביר את הפער במיומנויות החברתיות הנרכשות בגילאי הילדות והנוער ולהביא לתחושות של דימוי עצמי נמוך, תסכול, חוסר אמון ודחייה. טיפול קבוצתי מהווה מענה לקושי זה, שכן הוא מהווה סימולציה ל'עולם האמיתי' בסביבה בטוחה ומוגנת.

^^מתי מומלץ לצרף ילד לטיפול קבוצתי?^^

כאשר הילד מרגיש לא מקובל, לא רצוי או לא אהוב על-ידי חברת ילדים בני גילו.
כשהילד סגור וביישן ומתקשה ליזום קשרים חברתיים.
כאשר נראה שלילד קשיים בהבנה של מצבים חברתיים או שחסרות לו מיומנויות של תקשורת בין אישית.
כאשר הילד מתקשה להשתלב בפעילויות משחקיות וחברתיות עם ילדים בני גילו.
כשהילד מסתגר או נרתע מקשרים חברתיים עם ילדים אחרים.
כאשר הילד מועד להתקוטטויות ולפתרון בעיות חברתיות בדרכים לא יעילות.
כשלילד בעיות חברתיות שחוזרות על עצמן.

שינוי דפוסי התנהגות

מטרות הטיפול הקבוצתי הם רבות. ראשית, המטרה היא להקנות לילד כלים ומשאבים תקשורתיים וחברתיים, ולפתח אצלו הקשבה לצרכים שלו. שנית, הטיפול מסייע לו לפתח הערכה עצמית חיובית ומסייע לו לאתר את מקומו אל מול האחרים בני גילו. במהלך הטיפול הקבוצתי מלמדים את הילד להקשיב ו'לחוש' את צרכי הסובבים אותו ומסייעים לו לזהות את רגשותיו ואת רגשות האחר במצבים שונים.

הטיפול אמור לפתח אצל הילד כבוד הדדי ויכולת לשתף פעולה בקבוצה; להרחיב את אפשרויות הבחירה שלו במצבי קונפליקט ולהקנות לו דרכים בונות לפתרון קונפליקטים. כמו-כן, הטיפול מסייע לילד להגביר את השליטה העצמית, לרסן תגובות אימפולסיביות ו/או תוקפניות כלפי האחר. בסופו של דבר, המטרה היא לכוון את הילד לממש את הצורך הטבעי שלו בחיי חברה מבלי לוותר על הצורך הבסיסי שלו לביטוי העצמי.

תיקון לחוויות שליליות

כאמור, פעילות קבוצתית מהווה סימולציה לפעילות חברתית ב'עולם האמיתי'. במפגשים קבוצתיים מגלים הילדים שהם 'אינם לבד'. הם עשויים לגלות שקיימים ילדים נוספים החולקים קשיים דומים לשלהם ועצם הגילוי מעודד ומחזק. בפעילות קבוצתית יכול הילד לסייע לאחרים, להציע פתרונות, דבר שמחזק ומעצים את הדימוי העצמי וההערכה העצמית שלו. בנוסף, פעילות קבוצתית מאפשרת הפריה הדדית ותיקון לחוויות שליליות בעבר ובהווה, היות ומדובר במסגרת מונחת ומוגנת על-ידי איש מקצוע המיומן בכך. הטיפול הקבוצתי זול וקצר יותר בהשוואה לטיפולים פרטניים ולכן מתאים להורים ולמערכות חינוכיות.

פעילות קבוצתית לשיפור מיומנויות חברתיות מתאימה לכל גיל, היות ואופי הפעילויות מותאם לקבוצת הגיל. בגילאים צעירים המפגשים יתבססו על פעילויות מוטוריות, קצרות ומשתנות תוך שימוש בחומרים מגוונים. גם המסרים יהיו קונקרטיים ומוחשיים. ילדים צעירים אוהבים לדבר ביניהם, לשתף את זולתם בחוויותיהם, להתפאר או להתלונן. תפקיד המטפל להתערב באופן ספונטני אך מבוקר בפעילות, לעודד זרימה של שיחה ולדאוג שכולם ישתתפו בה.

בגילאי נוער, יהיו המפגשים מבוססים בעיקר על תקשורת מילולית - דיונים, שיחות, פעילויות ומשחקי תפקידים, תוך התייחסות גם לתקשורת הלא מילולית. המפגשים נוטים לתנודתיות רבה בין נסיגה לילדותיות לבין בגרות יתר; כך למשל, הקבוצה יכולה לעבור בקלות מבדיחות, הצקות למנחה והקנטות הדדיות לשיחות רציניות ופילוסופיות. כמו כן, יש עיסוק בנושאים האופייניים לגיל, כגון; שאלות של זהות ושאלות הקשורות ביחסים עם מבוגרים וביחסים בין המינים.

^^טכניקות עיקריות בטיפול קבוצתי:^^

בטיפול קבוצתי יעיל משתמשים בטכניקות של הבעה, יצירה, תנועה ופסיכודרמה, הנקראים בשם כולל 'טיפול באומנויות':

שימוש באומנויות מסייע לעקוף חסמים רגשיים כגון: בושה, חשש וחוסר ביטחון.
שימוש באומנויות מסייע להתחבר בקלות לרגשות ותכנים פנימיים.
באמצעות אומנויות לא 'מדברים על...', אלא 'עושים את...'.
היצירה מחברת לכוחות ולחלקים החזקים, מכיוון שהיא פונה אל החלקים היצירתיים של הנפש ונותנת להם מקום וביטוי.
אין צורך בכישרון או רקע אומנותי, כדי להיתרם וליהנות מעבודה באומנות, היות ואיכות התוצר אינה רלבנטית, כי אם התהליך.

בדיקת התאמה

ישנם מצבים בהם טיפול קבוצתי פחות אפקטיבי: כשלילד קשיים או חסכים רגשיים חמורים. דוגמא נוספת היא כאשר הילד אינו מסוגל להפנות משאבים נפשיים כדי ליצור קשרים חברתיים חדשים או להתחלק עם ילדים נוספים בתשומת לב המנחה. במקרים אלו מומלץ טיפול פרטני במקום או לצד טיפול קבוצתי. הטיפול הפרטני נותן סיוע ממוקד לבעיותיו האישיות של הילד ומאפשר יותר תמיכה ותשומת לב אישית.

כאשר לילד יש בעיות התנהגות חמורות והוא מתקשה לווסת את התנהגותו באופן קיצוני, הוא יפגום בפעילות ובאפקטיביות של הפעילות הקבוצתית. במקרים אלו מומלץ לטפל קודם בבעיות ההתנהגותיות של הילד דרך הדרכת הורים, טיפול משפחתי ו/או טיפול פרטני לילד. במקרים בהם לילד בעיות תקשורת חריגות או יכולת קוגניטיבית או שפתית נמוכה, מומלץ שיצטרף לקבוצה המותאמת במיוחד לילדים עם קשיים דומים.

מפגשים אישיים המשולבים בהדרכת הורים מומלצים בכל מקרה לצד הטיפול הקבוצתי. המפגשים האישיים נועדו לתמוך בתהליך הקבוצתי ולקדם אותו. יחד עם זאת, התדירות המומלצת שלהם משתנה ונקבעת על-פי הצורך של כל ילד וילד. יש הזקוקים למפגשים פרטניים בודדים התומכים בתהליך הקבוצתי, לעומתם, יש ילדים הזקוקים ל'עבודה' רגשית פרטנית קבועה.

אביקם ששון הוא פסיכולוג חינוכי מומחה ומנהל מקצועי של מרכז "בדרך שלי".

בואו לדבר על זה בפורום פסיכולוגיית ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום