עליה בעישון ברוסיה, ירידה במערב

(0)
לדרג

"מפירות הגלסנוסט": מספר הנשים המעשנות ברוסיה הוכפל בזכות ההפרטה. מנגד, בבריטניה פחת אחוז המעשנים בחצי. בישראל המספר אף נמוך יותר

מאת: מערכת zap doctors

שיעור המעשנות ברוסיה עלה יותר מפי שתיים, מאז ההתמוטטות ברה"מ, כך קובעת קבוצת חוקרים מקומיים ובריטים. אוכלוסיית הנשים הפכה לקהל יעד בולט בקרב חברות טבק, נתון שמסביר את העלייה הניכרת בקרב המעשנות.

חוקרים שבדקו 7,000 אנשים במשך 11 שנים מצאו כי רק 7 אחוזים מהנשים עישנו בשנת 1992, לעומת 15 אחוזים בשנת 2003. הציבור הרוסי שנהנה עתה מכמות מזומנים רבה יותר, בוודאי בהשוואה לתקופת הקומוניזם, צורך יותר סיגריות. גם הפרסום של חברות הטבק, שהחל לראשונה מאז קריסתה של ברה"מ, תרם לתופעה זו.

החוקרת המובילה, ד"ר אן גילמור, אמרה: "אין כל ספק שטקטיקות השיווק של 'פיליפ מוריס' וחברת 'הטבק הבריטית-אמריקנית' ודומיהן חיזקו את העלייה המאסיבית בעישון, שמעצים את בעיות הבריאות ברוסיה. בעקבות גל ההפרטה של תעשיית הטבק, חברות השקיעו סכומי עתק בפיתוח השוק, ובקידום העישון כחלק מסגנון החיים המערבי החדש".

אגב, ממצאי המחקר הצביעו גם על עלייה במספר המעשנים בקרב גברים - מ-57 אחוזים ב-1992 ל-63 אחוזים ב-2003. יש לציין כי על רקע העלייה באחוז העישון ברוסיה, ישנה מגמה של ירידה בכמות המעשנים ברוב המדינות המערביות. כך למשל, קרוב למחצית מהאוכלוסייה הבוגרת בבריטניה עישנה ב-1974, בעוד שעתה רק רבע מהציבור הבריטי מעשן.

יש לציין כי גם בישראל נקבע לאחרונה שיא באחוז המעשנים - 23.2% בלבד, ירידה של 2.2% ביחס ל-2004-2005.

מקור: אתר BBC

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום