המלצה: 99 תרופות חדשות לסל

(0)
לדרג

הפורום הציבורי סיים את דיוניו והציג את סל התרופות החלופי. השופטת דורנר: "זו לא ועדה אלטרנטיבית אלא הדמוקרטיה במיטבה"

מאת: מערכת zap doctors

הפורום הציבורי לעדכון סל שירותי הבריאות, שקם כאלטרנטיבה לוועדת סל התרופות ממליץ על שורה של שיפורים בתהליך העדכון של סל הבריאות. הפורום סיים את דיוניו אתמול (שלישי) והציג רשימה בת 99 טכנולוגיות רפואיות המומלצות להכללה בסל הבריאות הממלכתי לשנת 2008, בעלות כוללת של כחצי מליארד שקלים.

לדברי יו"ר הפורום, שופטת בית המשפט העליון בדימוס דליה דורנר, "ישנה דחיפות בקביעת עדכון הסל. העיכוב בעבודת ועדת הסל הממלכתית יוצר מצב, שבו התקציב שהוקצה לתוספת תרופות וטכנולוגיות אינו מנוצל כלל בחודשים הראשונים של השנה, לפני השלמת עבודת הוועדה, ואינו מגיע אל החולים שלטיפול בהם נועד".

עוגן תקציבי

הפורום הציבורי מדגיש את חשיבות הידוק הפיקוח על ידי האוצר ומשרד הבריאות על המימוש בפועל וההוצאה האמיתית לרכישת תרופות על ידי בתי החולים. מבקר המדינה כבר התריע על המצב הקיים, שבו משרדי האוצר והבריאות אינם דורשים ואינם מקבלים מקופות החולים דוחות מפורטים בנושא.

כלקח של שנים בהן הייתה תנודתיות חריפה בהיקפי עדכון הסל, בין מאות מיליונים לאפס שקלים נוספים בשנה, ממליץ הפורום לקבוע עוגן תקציבי ברור, שיהווה בסיס לנוסחה ברורה וקבועה מראש להגדלת הסל מדי שנה. "אם התל"ג לא גדל מספיק בשנה מסויימת, האם ניתן לחולים למות?", שואלת השופטת דורנר.

התייחסות לפרט

הפורום הציבורי מדגיש גם את חשיבות הפעולה על פי קריטריונים גלויים, שקופים, ופתוחים לדיון ציבורי. חברי הפורום מבקשים גם מהוועדה הממלכתית להקפיד ולשמוע נציגי חולים וחולים. לאחר שייקבעו קריטיונים ברורים, מציע הפורום להקים ולהפעיל ועדת חריגים, במימון ממלכתי, שתפעל מתקציב רזרווה של הסל.

המלצה נוספות של חברי הפורום היא לקצר בחוק את תקופת הרישום של תרופות, ולמצוא פתרון שיאפשר מתן תרופות מחוץ למסגרת ההתווייה הרשומה שלהן, כאשר אי-הרישום נוסע מסיבות שאינן רפואיות, דוגמת סיבות מסחריות-עסקיות. כמו כן, מוצע לאשר תרופות במסגרת סל הבריאות כבר תוך כדי תהליך הרישום והאישור לשימוש בישראל. הפורום המליץ לתת תשומת לב והתייחסות מיוחדת למחלות הפוגעות במספר קטן של חולים ומחייבות טיפול יקר.

על מנת לייעל את עבודת המערכת, ממליץ הפורום כי הוועדה הממשלתית תקפיד לעבוד לאורך כל השנה, תפעל בשקיפות רבה יותר, תפתח את דיוניה לציבור הרחב ולתקשורת, תקיים תמלול מלא, ותפרסם את החלטותיה באופן מנומק תוך התבססות על קריטריונים ברורים, בהתייחס לכל סוג של טכנולוגיה.

יו"ר הר"י, ד"ר יורם בלשר, הדגיש בסיכום עבודת הפורום כי הכוונה לא הייתה לפעול במהלך עוין למשרד הבריאות. להערכתו, השיפור והשידרוג בתהליך שהתבצע כפורום הפך אותו שקוף יותר, וניתן לכימות יותר מבעבר. גם השופטת דליה דורנר, מדגישה כי "זו לא ועדה אלטרנטיבית אלא הדמוקרטיה במיטבה. משרד הבריאות מחפש דרך לתת לציבור שירות יותר טוב. אם יש לו גוף דוגמת הפורום שמסייע בכך - הייתי מברכת על כך. אין לנו כוח שלטוני. אנחנו פורום ציבורי ובמדינה דמוקרטית ינצל המשרד את העבודה שנעשית בפורום כזה".

בואו לדבר על זה בפורום סל תרופות - מידע וייעוץ.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום