הסוף למבוכה: טיפול בהזעת יתר

(0)
לדרג

תופעת הזעת יתר מופיעה ללא קשר למזג אוויר, גיל או פעילות כלשהי. לד"ר צחי וידר יש פיתרון לבעיה

מאת: ד"ר צחי וידר

הזעת יתר הינה בעיה מטרידה ביותר וכ-12% מהאוכלוסיה סובלים ממנה - גברים נשים וילדים, ללא קשר לפעילות גופנית או לטמפרטורת הסביבה. "מוקדי הזיעה" המרכזיים בגוף הם: בית השחי, כפות הידיים, המצח והפנים (לעיתים גם בבטן בישבן וברגליים). אצל הסובלים מהתופעה כפות הידיים מזיעות עד שהם אינם יכולים לעסוק במלאכה הדורשת עבודת ידיים, שלא לדבר על חיבוק אינטימי או לחיצת יד פשוטה. בנוסף, על החולצה מופיעים כתמים מביכים והליכה ללא גרביים היא בלתי אפשרית.

ההזעה הינה המנגנון העיקרי הפיזיולוגי של קירור הגוף. בעת תהליך חילוף החומרים הגוף יוצר חום כמו גם בשעת פעולה פיזית. בנוסף, נחשף הגוף לחום הסביבה ונדרש מנגנון קירור כדי שהטמפרטורה לא תעלה מעל 37 מעלות; הגוף עושה זאת על-ידי זיעה ששוטפת ומקררת אותו.

הזעת יתר יכולה להופיע גם בעת קור של אפס מעלות; לעיתים רבות היא קשורה למצבי לחץ או התרגשות. הסיבה לתופעה קשורה למערכת העצבים הסימפטית המשגרת לבלוטות הזיעה הוראות מוגזמות וגורמת להם לפעול ביתר אנרגיה, גם כשאין סיבה לכך. הסיבות למסר המוגזם עדיין אינן ידועות, אך ידוע כי קיים גורם גנטי וכי היא מופיעה בדרך-כלל כבר בגיל צעיר מאוד.

הזעה מפצה

במשך תקופה ארוכה הפיתרון היחידי היה ניתוח. הטיפול הניתוחי מנתק מוקדים מסוימים בעצבים הקשורים למערכת העצבים הסימפטית הגורמת להזעה. ניתוק העצבים גורם לייבוש כפות הידיים והפנים, לפעמים גם בתי השחי (לא כפות הרגליים). הניתוח ידוע וקיים כבר שנים רבות, אך הטכניקה הניתוחית השתנתה. בעוד שבעבר היה צריך לפתוח את בית החזה על מנת להגיע לעצבים ולנתקם, כיום מבצעים את הניתוח בטכניקה אנדוסקופית, ואת הציוד האנדוסקופי (מצלמה ומכשיר צריבה) מחדירים דרך חתך קטן בבית השחי; טכניקה זו היא הרבה יותר קלה ופשוטה, ללא הטראומה של פתיחת בית החזה ההתאוששות מהירה.

היתרון העיקרי של הניתוח הוא שבפעולה אחת קצרה פותרים את הבעיה (בכפות הידיים ובפנים) לצמיתות. הניתוח קל ואפשר לחזור לפעילות עם ידיים יבשות. הניתוח כלול בסל הבריאות ונמצא ברוב הביטוחים המשלימים של קופות החולים. אולם, מדובר בניתוח הדורש הרדמה כללית וכמו בכל ניתוח עלולים להיגרם סיבוכים כמו דימום וזיהום. בנוסף, הבעיה העיקרית של הניתוח היא תופעת לוואי המכונה "הזעה מפצה". אחרי הניתוח אנשים מתחילים להזיע באזורים אחרים של הגוף, בעיקר מאזור החזה ומטה. התופעה נגרמת משום שבניתוח מנטרלים בלוטות זיעה רבות והגוף מפצה עצמו על-ידי הפעלת בלוטות אחרות על-מנת שיוכל להתקרר. בגלל תופעת ההזעה המפצה, רבים מוותרים על האופציה הניתוחית, במיוחד לאור העובדה כי התהליך אינו הפיך.

הזרקת בוטולניום

לפני שמונה שנים נרשמה פריצת דרך רפואית הנותנת מענה יעיל , בטוח וארוך טווח ומיושמת בהצלחה מלאה. באמצעות טיפול בהזרקת תת עורית של בוטולניום לבית השחי ניתן להפחית משמעותית את הזיעה המקומית ובכך לשים קץ לאי הנוחות. בעיה מוכרת נוספת היא הזעה בכפות הידיים; הזרקה מקומית של בוטולניום לכפות הידיים גורמת לירידה ניכרת בכמות ההזעה המופרשת בכף היד. מדובר בטיפול עדין שאינו פוגע או גורם למגבלה, אך מנגד מייבש את כפות הידיים לתקופה של ארבעה עד שישה חודשים לעיתים אף יותר.

אנשים הסובלים מהזעת יתר מוצפים בזיעה ניגרת על המצח. באמצעות הזרקת הבוטולינום לאזור המצח והפנים ניתן להביא להפחתה ניכרת בתופעה. הטיפול מתבצע במרפאה ללא צורך באשפוז וללא כאבים. החומר הקרוי בוטולניום (בוטוקס) מנטרל את בלוטות הזיעה במקומות בהם היא מוגברת. הטיפול הוכר כבטוח לחלוטין וללא תופעות לוואי.

ד"ר צחי וידר הוא מומחה בהזעת יתר ומנהל המרכז הרפואי o.r לטיפולי בוטוקס בישראל.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום טיפולי בוטוקס
כירורגיה פלסטית ואסתטית

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום