חצי מהאסתמטים גדלו בבית מעשן

(0)
לדרג

סקר חדש שערכה עמותת "לנשום" למען חולי אסתמה מגלה: 80% מחולי האסתמה חשים כי המחלה מגבילה אותם בפעילויות שונות

מאת: מערכת zap doctors

הורים לילדים הנוטים לעשן בקרבתם שימו לב: כ-44% מחולי האסתמה בישראל גדלו בבתים מעשנים, בהם עישן אחד ההורים או שניהם - כך עולה מסקר חדש שערך מכון ברנדמן עבור עמותת "לנשום" למען חולי האסתמה בישראל. הסקר נערך בקרב 160 חולי אסתמה מכל הארץ המהווים מדגם מייצג של חולים.

הסקר נערך על מנת לבחון את השפעתה של מחלת האסתמה על חיי היומיום של החולים בישראל. מנתוניו עולה כי אסתמה היא מחלה מגבילה, אפילו מגבילה מאד - 80% מחולי האסתמה דיווחו כי המחלה מגבילה אותם בביצוע פעולות שונות. 24% מהחולים שחשו מוגבלות דיווחו על קושי בביצוע פעולות בסיסיות כמו הליכה; 26% העידו כי הם מוגבלים ביכולת לעלות מדרגות, 30% דיווחו על מוגבלות בביצוע ספורט.

גם יכולתם של החולים לישון לילה שלם ללא הפרעה נפגעת כתוצאה מהמחלה. 43% מהחולים דיווחו כי הם מתקשים לישון לפחות לילה אחד בשבוע עקב מחלת האסתמה. מספר הלילות ללא שינה מהם סובלים חולי האסתמה המתקשים לישון עומד על 1.8 בממוצע בשבוע. הקושי נובע מהתקפים ליליים שיכולים לבוא לידי ביטוי בקוצר נשימה או בהתקפי שיעול קשה ובלתי נשלט.

27% מחולי האסתמה ביקרו בחדר מיון במהלך השנה האחרונה כתוצאה מהמחלה. מספר הביקורים הממוצע עומד על 2.5. 20% מהחולים איבדו במהלך החודש האחרון יום עבודה אחד או יותר בגלל מחלת האסתמה, כאשר מספר ימי העבודה האבודים בחודש כתוצאה מאסתמה עומד על 3.8. ממצאים אלו מחזקים את האומדן שהתפרסם לאחרונה לפיו מחלת האסתמה עולה כמיליארד ש' למשק הישראלי.

מחלת האסתמה לא נתפסת בקרב החולים ככזו שעלולה לפגוע בסיכויים להכיר בן זוג (ציון של 1.8, בסולם של 1-5), אך היא נתפסת ככזו העשויה לפגוע בסיכוי להצליח במקום העבודה או לימודים עם ציון ממוצע של 2.4. 23% מהחולים טענו כי המחלה יכולה לפגוע מאד (ציון מעל 4) בסיכוי להצליח במקומות אלו.

35% מחולי האסתמה עישנו בשלב כשלהו בחייהם. מגמת הוויתור על ההרגל המגונה פחתה גם בקרב החולים - כיום מדווחים רק 11% כי הם מעשנים באופן קבוע.

69% מחולי האסתמה סובלים גם מאלרגיות כאשר מרביתם (55%) סובלים מאלרגיה לאבק. רוב הסובלים מארלגיה (גם כן 55%) סובלים ממנה כל השנה והשאר רק בעונות המעבר.

"יש בישראל קרוב ל-400 אלף חולי אסתמה המתקשים לבצע פעילויות בסיסיות כמו עליה במדרגות או נשיאת תינוקם", אומרת מנכ"לית עמותת לנשום, איילת השחר וולף. "אסתמה צריכה להיות מוגדרת כבעיה לאומית. אנו קוראים להכניס את כל התרופות לאסתמה לסל הבריאות".

בואו לדבר על זה בפורום אלרגיה ואסתמה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום