על טיפול בליקוי למידה

(0)
לדרג

כדי לסייע לילדים הסובלים מלקויות למידה, חשוב לזהות את הקושי ולטפל בהקדם. עוזרים לילדים להצליח למרות הקשיים

מאת: מיטל כדורי

לקויות למידה יכולות להתבטא בקבוצה גדולה ומגוונת של הפרעות, כמו קשיי קורדינציה, התארגנות, זיכרון ועוד. הקשיים באים לידי ביטוי ברכישת מיומנויות הקריאה, כתיבה וחשבון שהן מיומנויות יסוד. כאשר ילד מנסה כל שיעור לשרוד את מאבק הקריאה ולמרות המאמץ קשה לו לזהות את הצלילים, לחבר אותם למילה ולחבר מילה למשפט. במקביל, ילדי הכיתה מתקדמים בחומר הלימוד ומתחיל להיווצר פער בין ידיעותיו לבין רמת הכתב. ככל שהפער הולך וגדל הליקוי בקריאה הופך לדיסלקציה (פער של שנתיים בינו לבין ילדי הכיתה).

איתור הבעיה

כדי לעזור לילד, יש לזהות את הקושי ולטפל בו. תחילה צריך לשלול בעיות רפואיות כמו קושי בראייה, או שמיעה - שני חושים שעליהם מבוססת הלמידה. אם יש קושי בשמיעה לילד קשה לקלוט את הצלילים שהם הבסיס לקריאה. לאחר ששוללים תחום רפואי, מבררים אם יש בעיה רגשית שיכולה להתבטא בפחדים. בעיות רגשיות יכולות להיות עקב סיבות שונות, כגון: מחלה לבן משפחה, מצב סוציו-אקונומי קשה שהמשפחה נקלעה אליו, הולדת אח או גירושין.

חשוב לבדוק אם קיימים קשיים חברתיים - אולי אין לילד חברים, או שהם מתנהגים אליו לא יפה וכתוצאה מכך יש לו דימוי עצמי נמוך. במצבים אלו הילד לא יכול להתפנות ללמידה, מכיוון שהוא עסוק בקשיים חברתיים. קשיים אלו זמניים וחולפים אם יודעים לזהות אותם בזמן ומטפלים בנקודות החוסמות את לימודיו.

בתנועה מתמדת

הפרעת קשב וריכוז - A.D.D היא הפרעה קשה המתבטאת בטווח קשב קצר. כל גירוי סביבתי קטן יוציא את הילד מריכוז. בנוסף, קימת אפשרות שילד עם אב בעל קשב קצר יהיה גם היפראקטיבי A.D.H.D; המשמעות היא שהילד יהיה בתנועה מתמדת לעבר גירויים. בפועל יהיה לו קשה לצייר ולגזור ודברים יפלו לו מהיד. גם אם הוא חכם ובעל יכולת למידה, האי שקט הפנימי יקשה עליו להתמיד בפעילות.

כאשר המורה מלמד ומסביר, אחרי זמן קצר התלמיד השקט יהיה בעולמות רחוקים; ואילו התלמיד ההיפראקטיבי יהיה בעולמות רחוקים בתזוזה במרחב הכיתה, או בפעילות אחרת מחוצה לה. ישנה השפעה גם מבחינה חברתית - לפעמים שומעים מההורים שהילד היה חברותי, פתוח, שמח, ובמעבר לכתה א' הוא השתנה. ואכן בגן לא הייתה בעיה להשיג הישגים והקשב והריכוז הקצרים לא פגעו בו ורק בכתה א' הוא חווה כישלונות.

צמצום פערים

ניתן לטפל בלקויות למידה וככל שהטיפול יהיה בגיל צעיר יותר, השיפור יהיה משמעותי יותר. הליקוי לא יעלם, אך ניתן לעקוף אותו על-ידי תומכי זיכרון, אסטרטגיות למידה והתאמת שיטה לצורכי הילד. הדבר יאפשר לתלמיד להתגבר על הפערים ולקלוט את מיומנות היסוד על-ידי הוראה מתקנת בליווי תמיכה רגשית לחיזוק דימוי עצמי.

גם בהפרעות קשב וריכוז חשוב לטפל. רצוי שהילד יחליף את התפריט היומי לתפריט המכיל מזונות בעלי אינדקס גליקימי נמוך, כגון: עדשים, חומוס, טחינה, אורז מלא, בטטה, קינואה ועוד. בנוסף, חשוב להוריד מהתפריט סוכרים פשוטים ופחמימות פשוטות (לחם לבן, פירה, גלידה, שוקולד ועוד); כך תהיה שמירה על איזון רמות הסוכר ולילד יהיה קל יותר לשבת במשך השיעור ולהיות קשוב ומרוכז. במקרים מסוימים תמיכה של תוספי מזון מאפשרת לילד לשבת משך השיעור ולהיות רגוע.

התהליך הטיפולי מתבצע על סמך המלצות אבחון דידקטי ו/או פסיכו דידקטי. התמיכה המשפחתית חשובה. המטרה היא לגרום לילד להרגיש תורם וחיובי וזה נעשה על-ידי עידוד הצדדים החזקים שלו. החיזוק בלימודים, בבית והחיזוק הרגשי יעזרו לו להתגבר על הקשיים וחרדות עד לשילובו החברתי.
מלבד התמיכה בתחום הלימודים, הילד יקבל כלים שיחזקו את אישיותו ואת הגרעין הפנימי שלו. התוצאה הרצויה היא שהילד יאמין בעצמו ויצא משרשרת הכישלונות. המודעות הגבוהה תניע אותו קדימה לעשייה ולהצלחה.

מיטל כדורי היא תזונאית קלינית טבעית.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום קשב, ריכוז ויכולות למידה
פורום תזונה קלינית
פורום תזונה טבעית

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום