חדשות סרטן השד

(0)
לדרג

עישון עלול להגביר הסיכון לחלות בקרב נשאיות המוטציה בגן; טיפול בטקסוטר מעלה סיכויי ההישרדות של חולות סרטן שד בשלב מוקדם

מאת: מערכת zap doctors
עישון עלול להגביר הסיכון לחלות בקרב נשאיות המוטציה בגן

מחקר מצא כי עישון מכפיל את הסיכון של נשים לפני גיל המעבר הנושאות את המוטציה בגן BRCA1/2 לחלות בסרטן השד. מחקרים קודמים בעבר הציגו מסקנות סותרות על הקשר בין עישון לסרטן השד. אולם מחקר זה התמקד בנשים נשאיות.

"מאחר ש-20-60% מנשאיות BRCA1/2 אינן חולות בסרטן השד, סביר להניח שקיימים גורמים תורשתיים או סביבתיים אחרים שמשפיעים על הסיכון," מסבירים החוקרים בראשות גוף המחקר הקנדי, Ontario Cancer Genetics Network.

כל הנשים שהשתתפו במחקר (323 מקרים וכן 481 נשים בקבוצת הביקורת) היו נשאיות ממוצא לבן ומתחת לגיל 50. על פי ממצאי המחקר, נשים נשאיות שדווחו על עישון של חפיסה ליום במשך חמש שנים היו בסיכון כפול לחלות בהשוואה לנשים שלא עישנו כלל. רמת הסיכון גדלה ב-7% לכל חפיסה/לשנה בקרב הנשאיות.

אם יאושרו תוצאות אלו במחקרים נוספים, הדבר יוכיח את השפעת החשיפה לגורם סיכון סביבתי על הנטיה הגנטית לחלות בסרטן השד.

טיפול בטקסוטר מעלה סיכויי ההישרדות של חולות סרטן שד בשלב מוקדם

הטיפול הכימותרפי בטקסוטר בשילוב ציטוקסן מעלה את שיעור ההישרדות ומפחית את תופעות הלוואי בקרב חולות סרטן שד בשלב מוקדם בהשוואה לטיפול הסטנדרטי באדריאמיצין וציטוקסן. זאת על פי, התוצאות העדכניות של מחקר רחב היקף, שהוצגו בכנס האחרון של האיגוד האמריקני לאונקולוגיה קלינית (ASCO) בארה"ב. תוצאות אלו עשויות לחולל שינוי בטיפול הסטנדרטי המקובל כיום, טוען החוקר הראשי, ד"ר ד. ג'ונס מהמרכז הרפואי האונקולוגי ביוסטון, טקסס.

1,016 חולות סרטן השד שהשתתפו במחקר עברו הסרה של הגידול הראשוני. בקרב כמחצית מהן לא התפשטו תאי הסרטן לבלוטות הלימפה. המשתתפות חולקו באופן אקראי לקבוצה שקיבלה ארבעה מחזורים של טיפול תומך של שילוב טקסוטר וציטוקסן, וקבוצה שקיבלה ארבעה מחזורים של הטיפול הסטנדרטי המשלב אדריאמיצין וציטוקסן.

לאחר הטיפול הכימותרפי קיבלו הנשים טיפולי קרינה וכן טיפול בטמוקסיפן (לנשים שהגידול שלהן חיובי להורמונים). על פי תוצאות המחקר, שנערך במשך שבע שנים, לטיפול שכלל טקסוטר יתרון מובהק בשיעור ההישרדות. הסיכון למוות בקרב הנשים שקיבלו טיפול זה היה נמוך ב-31% בהשוואה לסיכון של הנשים שלא טופלו בטקסוטר.

לטיפול בטקסוטר יתרון גם מבחינת תופעות הלוואי, שהן קלות יותר בהשוואה להשלכות של הטיפול באדריאמיצין, ובראשן הסיכון הלבבי.

השילוב של טקסוטר וציטוקסן "יהפוך לסטנדרט הטיפולי החדש בנשים שמחלתן לא התפשטה לבלוטות הלימפה, וכן בנשים עם מעורבות של עד שלוש בלוטות מקומיות... עדיין אין בידינו מידע מספיק לגבי נשים עם ארבע בלוטות מעורבות ומעלה", ציין ד"ר ג'ונס.

לדברי פרופ' משה ענבר, מנהל המערך האונקולוגי במרכז הרפואי איכילוב בת"א, ויו"ר קבוצת השד באיגוד הישראלי לאונקולוגיה קלינית ורדיותרפיה, מדובר ב"פריצת דרך בטיפול במחלת סרטן השד".

בואו לדבר על זה בפורום סרטן השד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום