בצער תלדי בנים או בנות?

(1)
לדרג

לשימוש באפידורל יתרונות רבים, אך גם סיכונים. את ההחלטה כדאי לקבל רק בחדר לידה, ובעיקר להבין את משמעותה

מאת: מערכת zap doctors

הלידה היא בלי ספק אירוע מכונן בחייה של כל אישה. ואולם, חווית הלידה מלווה בחששות רבים מפני עוצמת הכאבים הכרוכים בה. לכן כל התייחסות ללידה ללא שאלת השימוש באפידורל, שעוזר ל-50% מהנשים בישראל לעבור את הלידה במינימום כאבים, אינה מלאה.

אישה שילדה ללא אפידורל נחשבת לאמיצה או לבעלת סף כאב גבוה במיוחד. היתרונות של משכך הכאבים ברורים, אך לא הכול ורוד: מדי פעם עולים סיפורים על סיבוכים במהלך ובעיקר לאחר הלידה בעקבות השימוש באפידורל. לאלה מכן שמתלבטות האם ללדת בצורה טבעית, או להשתמש בפתרונות המוצעים על ידי הרפואה המודרנית להקלה על חוויית הלידה, מומלץ לחשוב פעם נוספת רגע לפני הקריאה: 'אני רוצה אפידורל עכשיו!'.

לחץ במקום כאב

"אפידורל הוא משכך הכאבים היעיל והבטוח ביותר לטיפול בכאבים בלידה", אומר ד"ר יהודה גינוסר, מנהל המרכז להרדמת אם וילד, מחלקת הרדמה, הדסה עין כרם, ויו"ר החוג להרדמה מיילדותית של האיגוד הרופאים המרדימים בישראל. "המטרה כיום באלחוש בלידה היא להחליף את הכאב בלחץ, ולא לגרום לחוסר תחושה מוחלטת; כלומר שהיולדת תרגיש צירי לחץ, אך יהיה לה כוח ללחוץ, והיא תדע מתי ללחוץ. בנוסף, כאשר נותנים ליולדת 'אפידורל מתהלך' היא יכולה לקום מהמיטה וללכת לשירותים בעזרת המיילדת".

ד"ר גינוסר מוסיף, כי חומר המאלחש האפידורלי היה בעבר מרוכז וחזק יותר, ולכן רגלי היולדת היו ממש משותקות בזמן הלידה, והיא לא הייתה חשה בצירים. "ב-15 שנים האחרונות נותנים אפידורל מדולל, כדי שהיולדת תחוש בציר ותדחוף בהתאם", הוא מבהיר. "המינון הראשוני הוא די סטנדרטי לכל היולדות, וברוב בתי החולים נותנים ליולדת את האפשרות להגביר את המינון בהתאם למידת הכאבים (PCA). היולדת מקבלת משאבה ובכל פעם שהיא לוחצת עליה, המינון עולה, תוך מנגנון בטיחות במחשב כדי שלא יהיה מצב של מינון יתר".

ד"ר שמואל עברון, מנהל היחידה להרדמה מיילדותית בביה"ח וולפסון, אומר כי אלחוש אפידורלי ללידה נחשב לשיטה היעילה ביותר להקלה של כאב בלידה (מעל 95% אפקט לאלחוש, לעומת 50% המושג במתן פטידין - זריקת טשטוש). "השיטה נחשבת בטוחה עם מינימום סיבוכים ומאפשרת ליולדת להיות ערה, להשתתף בתהליך הלידה ולחוות אותו. ניתן לבצע אלחוש אפידורל ברגע שהיולדת נכנסת לשלב פעיל, והיא מתחילה להרגיש בכאב משמעותי. אין עיכוב בלידה עם ביצוע אלחוש מוקדם; את ההשפעה מרגישים כבר אחר חמש דקות בלבד, כאשר ההשפעה המירבית היא לאחר 20 דקות".

האפידורל הומצא ב-1928 והפך להיות פופולארי בלידות בתחילת שנות ה-70. אחוז היולדות המשתמשות בו תלוי בבית-חולים. "ישנם בתי חולים עם שיעור של 10%-12% שימוש באפידורל, לעומת בתי חולים עם נתוני שימוש גבוהים של 95%. הממוצע הארצי עומד על כ-50%", מפרט ד"ר גינוסר ומוסיף כי במידה שיש צורך בניתוח קיסרי במהלך הלידה, במיוחד אם מדובר בניתוח קיסרי דחוף, קיים יתרון ברור ליולדת שכבר הספיקה לקבל אפידורל. "נוכחות קטטר אפידורלי יכולה למנוע את הצורך בהרדמה כללית דחופה, ובכך להקטין את הסיכון הקיים בהליך כירורגי".

סיבוכים אפשריים

עד עתה קיבלנו הסבר על יתרונות האפידורל, אולם חשוב להציג את התמונה במלואה. ד"ר עברון מפרט: "תופעות כמו ירידת לחץ דם, התכווצויות, הפרעות-קצב או הפסקת נשימה עלולות להתפתח, במידה שחומר האלחוש מוזרק לכלי דם בטעות או מוזרק בכמות גדולה לחוט השדרה (לחלל ספינלי). יתירה מזו, כתוצאה מריכוז רב מדי של חומר עלול להיווצר רעילות ללב ולמערכת העצבים המרכזית. השימוש במנת מבחן ובריכוזים נמוכים של תכשירים יכולה להוריד את שיעור הסיבוכים".

התופעות הקלות והשכיחות מאפידורל הן גירוד (כתוצאה מהשפעה ישירה של התרופה), ירידה קלה בלחץ הדם ולפעמים, במיוחד אחרי לידה ארוכה ומינונים גבוהים של מאלחש מקומי, חולשה זמנית ברגלים. לעיתים נדירות מורגשת גם ירידה זמנית וחולפת בדופק העובר. הסיבה לכך: הפרשת אדרנלין, הנובעת מהכאב בזמן צירים (לפני השימוש באפידורל), גורמת להרפיה של הרחם. ברגע שהכאב נעלם (בעקבות לקיחת אפידורל) הרחם מתכווץ, אפילו 10 דקות לאחר הלידה, ואז יש ירידה בדופק העובר. במצב כזה האם מקבלת תרופה להרפיית הרחם.

מלבד זאת, אפידורל לא משפיע על התינוק, לעומת שיטות תרופתיות אחרות. לדוגמא, אם נותנים פטידין דרך הוריד/השריר צמוד ללידה, הדבר יכול לגרום לדיכוי נשימתי של העובר. ואם לא די בכך, ד"ר גינוסר מוסיף כי "כאב ראש הוא סיבוך שקורה ל-1% מהיולדות. הכאב נוצר כתוצאה מהחדרת המחט לחלל עמוק יותר מהחלל האפידורלי, שנקרא החלל הספינלי, המכיל נוזל שדרה. הסיבוך גורם לכאבי ראש בעיקר בישיבה ובעמידה, עם הקלה בשכיבה. לרוב, הכאבים חולפים לאחר שבוע. ניתן לקצר את תהליך ההחלמה מכאבי ראש על-ידי הזרקת דם של האם לחלל האפידורלי. שיעור הצלחה של טיפול זה הוא בין 90%-95%".

עם זאת, כל הסיבוכים המתוארים הם לא שכיחים, לכן אין סיבה להיכנס לפאניקה מיותרת. "שיתוק כתוצאה מאפידורל קורה בשיעור של 1:50,000- 1:150,000 מקרים", מסביר ד"ר גינוסר. "בדרך-כלל זה קורה לנשים עם הפרעה של מנגנון הקרישה, לכן תמיד שואלים את היולדת אם ישנה נטייה לדמם ואם היא לוקחת תרופות לדילול דם. במצב של הפרעה במנגנון הקרישה, גידולים במוח, זיהום בעור של הגב (פטרת או פצעים קשים), לא נותנים אפידורל. מוות ביולדת בעקבות אפידורל הוא מאד-מאוד נדיר. בדרך כלל ניתן להימנע מרוב הסיבוכים על-ידי הערכת היולדת לפני האפידורל ועל-ידי השגחה צמודה למשך 20 דקות לאחר השימוש בו".

כאב חיובי

מעבר להתלבטות הכרוכה בשאלה האם לקחת אפידורל, חשוב לדעת כי ישנן אפשרויות נוספות. את ההכרעה בעניין אפשר לקבל כאשר מגיעים לחדר הלידה ומרגישים את הצירים. זיו רעי-קורן, מלווה לידות ומלמדת דולות במכללת רידמן, אומרת בהקשר הזה, כי ההכנה של האישה לקראת הלידה מאוד חשובה. "מלבד קורס הכנה ללידה ואריזת התיק לבית-חולים, חשוב שהאישה תתכונן ללידה ולחוויה העוצמתית המלווה את האירוע. בדרך זו היא תקבל את הכאב כדבר חיובי. ברגע שהאישה לא מוכנה ולא מודעת למה שהיא צפויה לעבור, היא תרצה אפידורל בשלב מוקדם מדי". לדבריה, כאשר יולדת לוקחת אפידורל בשלב מוקדם, הדבר מעכב את הלידה ומחליש את הצירים. "מנסיוני, מומלץ ליולדות שמעוניינות לקחת אפידורל לעשות זאת רק מפתיחה של 4-5, שזה כבר שלב פעיל של הלידה".

חשוב לדעת: ציר הוא התכווצות של שריר הרחם. ציר מתחיל, מתחזק ומגיע לפסגה, ולאחר מכן נחלש ולבסוף נעלם; בשלב זה ישנה הפוגה - היולדת נחה, צוברת כוחות לקראת הציר הבא, כמו גם הרחם, וחוזר חלילה. "יש לזכור שתהליך הלידה הוא תהליך פיזיולוגי טבעי שהגוף שלנו יודע לעבור אותו", אומרת קרן בינשטיין, מדריכת הכנה ללידה בגישה פעילה וטבעית. "כאב של צירי לידה הוא כאב 'טוב' שמביא עמו את התינוק שלנו, שכל כך חיכינו לו ורצינו בו, וזהו כאב שניתן להתמודד עמו".

בניגוד לטענה כי לאלחוש אפידורלי אין השפעות על התינוק או על היולדת לאחר הלידה, גורסת בינשטיין כי אפידורל עובר בוודאות לעובר ברמה כלשהי. לדבריה, "אולי בעתיד נדע אלו שינויים הוא מחולל אצלו. אולם להגיד שאפידורל אינו עובר לעובר ואינו גורם לנזק - זה שקר. הרפואה המתפתחת בוודאי עוד תענה בעצמה על השאלה הזאת".

בינשטיין מסכמת: "יש פה משהו שמתפספס לטעמי בבחירה של אפידורל מראש, ברמת החיבור אם-עובר במהלך ההריון. אחרי הכל, החשוב ביותר בעיני הוא לא האם היולדת קיבלה אפידורל במהלך הלידה, אלא כיצד היא זוכרת את הלידה שלה. אולם, יש לזכור שזוהי תרופה - וכמו לכל תרופה יש לה תופעות לוואי; לכן יש להשתמש באפידורל בזהירות לפי מידת הצורך, בהתאם לידע הקיים ולא מתוך בורות ובעיניים עצומות; כל מקרה לגופו".

בואו לדבר על זה בפורום הריון ולידה ובפורום חרדות מהריון ולידה - תמיכה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום