מניעת השמנה בקרב ילדים

(0)
לדרג

השמנת יתר בקרב ילדים היא תופעה עולמית מסוכנת. שינוי מהותי באורח החיים יביא לשיפור המצב. "עוצרים את המגפה"

מאת: שולה זק

מי מאיתנו לא ביקש ולו פעם אחת מילדו לאכול "רק עוד ביס אחד", "עוד כפית"? כולנו מעוניינים בכך שילדנו יאכלו אוכל מזין ויגדלו להיות חזקים ובריאים. אולם, בעית ההשמנה בכלל ובקרב ילדים בפרט מחריפה מיום ליום מסיבות שונות.

ממחקר תצפית שהתפרסם במגזין Appetite האמריקאי בינואר האחרון, אשר נערך בקרב 142 משפחות, נמצא כי במהלך ארוחת ערב 85% מההורים דרבנו את ילדיהם לאכול יותר ו-83% מהילדים אכלו יותר מכפי שרצו בתחילה. עקב בעיית ההשמנה, השאלות הנשאלות הן: האם אנו לא גורמים לילדנו להיות שמנים יותר? האם הם יהפכו להיות מבוגרים שמנים? האם באופן התנהגותנו כהורים אנו משפיעים על הרגלי התזונה שלהם בעתיד? כלומר, האם אנו מרגילים את ילדנו לאכול מעבר לדרישות גופם ותאבונם והאם לא כדאי שניתן לילדנו להחליט כמה הם מעוניינים לאכול?

ילדים שמנים

הנתונים אודות השמנה בקרב ילדים בארה"ב ובאנגליה מדאיגים ביותר. באנגליה - בין רבע לשליש מהילדים סובלים מהשמנת יתר, ואילו 15% מילדי ארה"ב סובלים מהשמנה חריפה; מדובר בכ-9 מליון ילדים בני 6-11. בישראל הנתונים מדאיגים לא פחות: מסקר שערך השנה משרד הבריאות בקרב בני נוער, נמצא כי 13% מהבנים הם בעלי עודף משקל, כאשר 7% מהם סובלים מהשמנת יתר חריפה. מבין הבנות 13% הן בעלות עודף משקל, כאשר 4% מהן סובלות מהשמנה חריפה.

הסיכון הוא שילדים אלה יגדלו להיות מבוגרים שמנים פגועים ומתוסכלים בשל משקלם ובשל התייחסות החברה להשמנה. חלקם אף יסבלו ממחלת ההשמנה הקיצונית, מחלה קשה להתמודדות ומסכנת חיים, אשר לעיתים דורשת טיפול רפואי כירורגי. ההשמנה מלווה במחלות כגון: סוכרת, יתר לחץ דם, כולסטרול גבוה, מחלות כלי דם ולב ועוד. כ-600 אלף איש בארץ סובלים מהשמנת יתר חולנית והמצב הולך ומדרדר.

הסיבה המרכזית לעליה במשקל בקרב ילדים ידועה לכולנו: אורח חיים המודרני גורם לצעירים להיות פחות פעלתניים. לרוב הם מבלים את זמנם הפנוי במצב נייח - צפייה בטלוויזיה, משחק במחשב או גלישה באינטרנט; כל זאת במקום לצאת ולשחק עם חבריהם בחוץ ובכך להפעיל את הגוף. סיבה נוספת היא, שהורים מקפידים להסיע את ילדיהם לכל מקום ובכך ילדים היום כמעט שאינם הולכים ברגל. מצב זה נובע זאת משני מניעים שונים: האחד קשור בחוסר זמן של ההורים ללוות את ילדיהם ברגל, ואילו המניע השני קשור בחוסר תחושת ביטחון אישי במדינה.

מומחים סבורים שהרגלי האכילה של ילדים השתנו באופן משמעותי במהלך שני הדורות האחרונים. ילדים ניזונים ביותר קלוריות נטולות ערך תזונתי, עקב אכילת מאכלי ג'אנק פוד וחטיפים אשר לרוב גובים "מחיר יקר" של שומן, מלח וסוכר. מימדיהם של מאכלים הללו אף הם גדלו במחיר זעום של 2 שקלים; דבר אשר הגדיל את המנה וכן את הצריכה בקרב ילדים.

סיבה נוספת קשורה דווקא בכך שילדים רבים אינם אוכלים לעיתים קרובות ארוחה משפחתית מסודרת, כי אם בגפם. בנושא זה, מחקרים הוכיחו כי כאשר ילדים אוכלים עם הוריהם, לרוב מדובר בארוחה מזינה יותר. ארוחות משפחתיות מסודרות מספקות סדר, משמעת וביטחון רגשי עבור ילדים. אולם, אין רק מדובר באווירה המשפחתית הרצויה לילדים כי אם גם בהורים כמודל לחיקוי עבור ילדיהם באכילת מזון בריא.

נלחמים בתופעה

על מי עם כן מוטלת האחריות לחנך לתזונה נכונה ולאורח חיים בריא? להסביר אודות מחלת ההשמנה? לשנות את המצב ולמנוע את מגיפת ההשמנה של המאה ה-21? האחריות היא של כולנו. אם איננו רוצים שילדנו יחלו בהשמנה ויסבלו מבעיות רגשיות, חברתיות, בריאותיות וכלכליות, ואם איננו רוצים שהסובל מהשמנה יהווה נטל כלכלי על מערכת הבריאות ועל כספי המיסים, עלינו לפעול כאחד.

ועדה המונה 19 מומחים התכנסה בארה"ב כדי למצוא דרכים להילחם בהשמנה.

^^דגשים חשובים ומסקנות הועדה:^^

כהורים עלינו להימנע מקנית מזון בכמות לא מבוקרת, לעודד את ילדנו לעסוק בפעילות גופנית אהודה עליהם, לספק להם מסגרת תומכת, לקבוע לילדים זמן של עד שעתיים ביום לישיבה מול מסכים אלקטרונים ולעודד הרגל של הליכה משפחתית בצוותא אחרי ארוחת ערב.

כמחנכים עלינו לגבות את ההורים ולתכנן שיעורי תזונה נכונה ואורח חיים בריא וכן להגביר שיעורי פעילות גופנית בבתי ספר.

כאנשי הבריאות, אל לנו להתבייש לדבר על נושא רגיש כמו השמנה. עלינו להתריע ולטפל.

כחברי כנסת, באפשרותנו לחוקק חוקים בתחום המזון והבריאות. לדוגמא: לסבסד מזונות בריאים ולהטיל מס על מזונות משמינים.

כממשלה, עלינו להכריז על ההשמנה הקיצונית כמחלה כרונית ולתכנן מדיניות בריאותית הכוללת מעקב, טיפול מונע, וחינוך הציבור.

על הגופים המקומיים להקים פארקים לפעילות גופנית עבור ילדים. כמו גם להקים ערים ידידותיות לילדים. בערים אלו ייסללו שבילי הליכה ורכיבה על אופניים, ישופרו מדרכות וישופצו רחובות כדי להפוך אותם לרחובות בטוחים לילדים.

כמנהלי רשתות המזון, עלינו לעשות "חשבון אישי" עם עצמנו ולהציע מזונות בריאים יותר ויקרים פחות.

שולה זק היא יו"ר עמותת משקל בריא.

בואו לדבר על זה בפורום הרזיה ללא דיאטה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום