צרכנות רפואית מס' 121

(0)
לדרג

טיפול משלים בסרטן השד, צילום רנטגן תלת מימד, מערכת למדידת ערכי סוכר בדם ושמפו משמנים טבעיים. עדכונים צרכניים

מאת: מערכת zap doctors
טיפול משלים בסרטן השד

בכנס האונקולוגי השנתי שהתקיים החודש בסן אנטוניו, ארה"ב, הוצג מחקר שתוצאותיו מהוות פריצת דרך בטיפול בחולות סרטן שד בשלב מוקדם שעברו ניתוח והנזקקות לטיפול כימותרפי משלים. על פי ממצאי מחקר זה, טיפול כימותרפי משלים באמצעות טקסוטר (Taxotere) בשילוב ציקלופוספאמיד (cyclophosphamide) מעלה את סיכויי ההישרדות של החולות באופן משמעותי, בהשוואה לטיפול הכימותרפי המקובל על בסיס אדריאמיצין + ציקלופוספאמיד.

לאחר מעקב של 7 שנים נמצא, כי 87% מהחולות שטופלו בטקסוטר נשארו בחיים לעומת 82% מהחולות שקיבלו את הטיפול הסטנדרטי; מכאן, שהסיכון לתמותה, בנשים שקיבלו טקסוטר, ירד באופן מובהק (31%).

עוד הראה המחקר, כי לאחר 7 שנות מעקב בקרב מטופלות בתרופה נרשמה אי הישנות של המחלה ב- 81% לעומת 75% במטופלות באדריאמיצין. מדובר על ירידה של 26% בסיכון לחזרה של המחלה בקרב מטופלות טקסוטר, ובנוסף, נמנע סיכון לבבי הנגרם על ידי אדריאמיצין היכול להופיע מאוחר יותר במשך שנות המעקב. מכאן יתכן שגורלן של עשרות חולות בישראל יכול להשתנות על ידי החלפת התרופה.

עוד הוכח, שהיתרון לטיפול הינו ללא קשר לגיל, מצב הורמונאלי או נוכחות של HER2 (גן הגורם להתפתחות סרטן שד אלים במיוחד). יצוין כי המחקר עקב במשך 7 שנים אחר 1,016 חולות סרטן שד לאחר ניתוח. ל-48% מהן המחלה לא התפשטה לבלוטות הלימפה ו- 84% מהן היו מתחת לגיל 65.

לדברי פרופ' משה ענבר, מנהל המערך האונקולוגי במרכז הרפואי ת"א ע"ש סוראסקי ויו"ר קבוצת השד באיגוד הישראלי לאונקולוגיה קלינית ורדיותרפיה, "מדובר בפריצת דרך בטיפול בסרטן השד, שהוא הגידול הסרטני השכיח ביותר בקרב נשים ברחבי העולם והגורם השלישי למוות מבין סוגי הסרטן".

טקסוטר היא תרופה כימותרפית שמאושרת לטיפול בישראל ב-7 סוגי סרטן: סרטן שד, ראש-צוואר, קיבה, ושט, שחלות, ריאה מסוג תאים לא קטנים וערמונית, אולם אינה כלולה בסל הבריאות בהתוויה של טיפול משלים לאחר ניתוח של סרטן השד.

צילום תלת מימד

עד היום צילמו רופאי השיניים צילום רנטגן רגיל המאפשר רק צילום דו ממדי המקשה לעיתים על האבחון, מאחר וקיימים בחלל הפה גופים רבים החופפים זה לזה. בטיפולים דנטלים רבים כגון השמת שתלים, טיפולי שורש או טיפול אורתודונטי יש צורך בהתייחסות תלת מימדית. הטיפולים יוצרים שינויים בשיניים ובפנים בשלושה מישורי מרחב, בעוד שצילום רנטגן רגיל מאפשר שיקוף דו ממדי בלבד. בצילום CT רגיל, המאפשר אבחנה תלת מימדית, כמות הקרינה הינה גדולה והשימוש בשיטה נחשב לא מוצדק לצרכי אבחון שגרתיים.

לאחרונה פותחה שיטת CBCT - טומוגרפיה ממוחשבת עם קרן קונית. הקרינה היא בצורת קונוס, הנותנת תמונה תלת ממדית. הסריקה בשיטה זו מאפשרת אבחון תלת מימדי מדויק וכמות הקרינה היא כ-20% מן ה-CT הספיראלי הרגיל. את התמונה התלת ממדית המתקבלת ניתן לעבד ולקבל תמונות נוספות בזוויות שונות. ניתן לעשות גם סימולציה של הטיפול ולקבל את תוצאת הטיפול מראש.

לדברי ד"ר סילביה גרון, מומחית באורתודונטיה ויו"ר האגודה האורתודונטית בישראל, "הדימות חשוב לא רק לצרכי אבחנה, אלא גם לצורך תכנון הטיפול האורתודונטי. בנוסף, על גבי הדמות התלת ממדית של השיניים ניתן לבנות בצורה וירטואלית במחשב מכשירים אורתודונטים שונים המתאימים בדיוק לשטח הפנים של השן במקום להשתמש במודלים מגבס בהם השתמשו עד היום".

מדידת ערכי סוכר בדם

בשורה לסוכרתיים - מערכת ה"נוויגייטור" חדשה לבדיקת ערכי סוכר רציפים בדם. השימוש במערכת הניטור הרציפה פשוט ביותר. חיישן מוצמד לזרועו או בטנו של החולה, המערכת משדרת נתונים למקלט מזערי וידידותי למשתמש, וכך מתאפשרת קבלה רציפה של מידע הכרחי לחולי סוכרת. באופן זה, ניתן לפקח על רמת הסוכר בדמו של החולה ובנוסף המערכת המתוחכמת מתריעה בפני מצבים עתידיים של ירידה ועלייה בערכי הסוכר בדמו של החולה, וכך מונעת הגעה למצבי היפרגליקמיה והיפוגליקמיה העלולים להוות סיכון לחיי החולים בסוכרת.

דר' אורנה דלי גוטפריד, מנהלת המרכז לסוכרת נעורים ואנדוקרינולוגיה במרכז הרפואי זיו, אומרת כי בשונה ממערכות בדיקת סוכר אחרות, המתבצעות בתדירות יומיומית גבוהה וכרוכות בבדיקה פולשנית ומכאיבה, השימוש במערכת החדשנית חוסך מחולי הסוכרת כאב פיזי, מאמץ, שימוש בדוקרנים ושטפי דם מיותרים. המערכת החדשנית כרוכה בפעולה פולשנית מזערית ביותר, אשר אינה מורגשת, והמשתמש בה צריך לבצע אך ורק ארבע בדיקות סוכר במשך חמישה ימים. "המערכת אלחוטית, קלה ופשוטה לנשיאה, כך שניתן לבצע עימה פעילויות רוטיניות כגון מקלחת, שחייה וספורט, דבר המאפשר חיי שגרה תקינים לחולי הסוכרת".

המערכת מורכבת משלושה חלקים - הראשון הינו ה'חיישן' המוחדר באמצעות אביזר חד פעמי, הכולל מדבקה ותושבת פלסטיק, המתוכנן לאכלס את ה'משדר המזערי'. חלקה השני של המערכת הינו המדבקה המודבקת לזרועו או בטנו של החולה, באמצעות האביזר החד פעמי, במינימום חודרניות וכאב, בצורה ישרה לעומק של 5 מ"מ, ללא מחט. המדבקה משמשת את החולה במשך חמישה ימים. לאחר מכן, ה'משדר' מופרד מן המדבקה להמשך שימוש עם 'חיישן' חדש. ה'משדר' משדר נתונים בצורה אלחוטית לחלקה השלישי של המערכת - ה'מקלט' בכל דקה. ה'מקלט' מתפקד כ'איתורית' זעירה, אשר ניתן לשאתו באמצעות תופסן ייעודי על החגורה, בכיס או בארנק ותפקידו לקלוט באופן אלחוטי את נתוני ה'חיישן' ו'המשדר', תוך שהוא מקרין על צג את ערכי הסוכר העדכניים של המטופל, וחיצי כיוון המראים את המגמה ואת קצב השינויים של הערכים.

המערכת גם אוגרת את נתוני הסוכר, כך שניתן לראות נתונים סטטיסטיים וגרפיים על צג ה'מקלט'. את הנתונים שנצברו במקלט ניתן להוריד בצורה אלחוטית לתוכנה ייעודית, הנשמרת על ידי הצוות הרפואי. לחולה ניתנת האפשרות להזין בלחיצת כפתור נתונים נוספים לתוך ה'מקלט', כגון יחידות אינסולין שהזריק, כמות הפחמימות שאכל, מצב בריאותו, פעילות ספורטיבית שביצע ועוד.

שמפו משמנים טבעיים

Neta, חברה ישראלית המפתחת מוצרים טבעיים, יוצאת עם מוצר חדש: שמפו לעור הקרקפת משמנים טבעיים. השמפו מרגיע את העור הרגיש בקרקפת, מכיל רוזמרין ומסייע בחיזוק השיער. השמפו אינו מכיל SLS/פרבנים או כל דטרגנטים אגרסיביים הנפוצים בשאר התכשירים והוא בעל פטנט ייחודי המכיל 25% שמנים טבעיים וחומרי לחות. הוא מרגיע עור מגורה ושומר על מעטה הטבעי של העור.

ריחו של השמפו נובע מתמציות צמחים. מרכיבי השמפו: שמן קלנדולה - מרגיע ומשקם את העור; שמן שקדים - עשיר בחומצות שומן, מזין ומרכך את העור; שמן אובליפיחה - אנטי אוקסידנט, עשיר בויטמין E; שמן זרעי ענבים - עשיר בחומצות שומן המחזקות תאי עור; שמן לבנדר - מטפל בחתכים וכוויות; מי קמומיל - מרגיע ומעדן את העור; הממליס- תורם לכיווץ הנקבוביות והחלקת העור; קוקוס - תוסף לחות, ומינרלים מים המלח הממריצים את העור.

בנוסף, הוא מכיל חומצת לימון טבעית לויסות ה- PH; תמצית אצות - תוסף לחות; תמצית מלפפון - מכווצת ומחליקה את העור; אלנטואין - מפחית אלרגיות; גואר גם - מרכך טבעי וויטמיןE - אנטיאוקסידנט.

השמפו אינו פוגע בעיניים, ניתן לשימוש ללא הגבלה. הוא מיוחד לתינוקות, לילדים ולאנשים הסובלים מבעיות עור שונות כמו: פסוריאזיס, אטופיק דרמטיטיס וסבוריאה.

ניתן להשיג בבתי טבע ובתי מרקחת. עלות בקבוק (250 מ"ג): 65 ש"ח.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן השד, בפורום טיפול אורתודנטי, בפורום סוכרת ובפורום רפואת עור.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום