על שיכוך כאבים באורתופדיה

(0)
לדרג

לרעלן בוטוליניום טוקסין יש שימושים רבים ברפואה. פרופ' שמואל דקל על הרפיה מיידית בכאב כתוצאה מהזרקת חומר לגוף

מאת: פרופ' שמואל דקל

בוטוליניום טוקסין (רעלן המופק מחיידק) משמש זה מכבר לטיפול במחלות נוירולוגיות. עיקר פרסומו של הרעלן הינו ביכולתו להעלים קמטים ומכאן שימושו בקוסמטיקה. פעילותו העיקרית מבחינה ביולוגית הינה הקשר שבין עצב לשריר. בשנים האחרונות התברר שלרעלן זה יש גם פעילות נגד דלקתית. בנוסף, הוא מסוגל להאט את קצב התפתחות מחלות ניווניות במפרקים של חיות ניסיון. אין הסבר ליכולת של הרעלן גם להפחית כאבים.

השפעה חיובית

לאחרונה נעשה שימוש ברעלן בטיפול במחלות אורתופדיות שונות. אחת המחלות הראשונות אשר טופלו על ידי רעלן זה הייתה מחלה מאד נפוצה הגורמת טרדה לא מועטה לחולים הסובלים ממנה - דורבן (Plantar Faciitis). מחלה זו נגרמת כתוצאה מעודף לחץ ומתיחה על הרצועה הנמצאת בתחתית כף הרגל על עצם העקב אליה היא קשורה. הדבר גורם לסבל רב לחולים המתקשים להתהלך ולהתנועע ובמיוחד קשה להם ההליכה בצעדים הראשונים לאחר מנוחה. טיפולים ראשונים אשר נעשו במחלה זו ביניהם מדרסים, הזרקות מקומיות, חימום או פיזיותרפיה לעיתים אינם מועילים, ואם הם אכן מועילים עובר זמן רב עד שתחול התגובה הקלינית.

בשנים האחרונות פורסמו מספר רב של עבודות המדגימות כי ההזרקה של בוטוליניום טוקסין לאזור הכואב בעקב משחררת את החולה מכאב באופן משמעותי. נעשו מחקרים רבים כפולי סמיות, כלומר לא החולה ולא המטפל אשר הזריק את הזריקה ידעו מה הוזרק. בקבוצה אחת הוזרק החומר עצמו - בוטוליניום טוקסין ובקבוצה השנייה מים פיזיולוגיים בלבד. היה הבדל משמעותי בין שתי הקבוצות כאשר החולים אשר קיבלו בוטוליניום טוקסין הגיבו היטב לחומר שהוזרק להם. מאז משמשת הזרקת החומר כטיפול רוטיני במקרים של דורבן אשר איננו מגיב לטיפול המקובל. ההשפעה של הזריקה נמשכת זמן ממושך ומביאה לריפוי של המחלה.

מחלה שנייה נפוצה מאד בתחום האורתופדי הינה "מרפק טניס". "מרפק טניס" נגרם בשל מתיחה של השרירים המיישרים את כף היד והאצבעות מהמרפק. המחלה נפוצה יותר אצל עקרות בית אשר אינן עושות עבודה פיזית. המחלה מתאפיינת בקשיים בשימוש ביד כאשר כל פעולה המצריכה יישור כף היד והאצבעות גורמת לכאב טורדני במרפק. הטיפול במחלה זו הוא בדרך כלל באזור המרפק, פיזיותרפיה והזרקות קורטיזון לאזור הגידים המיישרים של כף היד והאצבעות.

לאחרונה תואר כי אחד הטיפולים היעילים ביותר לטיפול במחלה הינו הזרקה של בוטוליניום טוקסין לאזור השרירים. הזרקת החומר במינון נמוך לשרירים גורמת לחולשה מזערית בשרירים הנ"ל. החולשה הינה כדי 5% מכוח השרירים. הדבר לא בא לידי ביטוי קליני והחולה איננו מרגיש בחולשה, אך הדבר מספיק לגרום לכך שהכאב יעלם. במחקר כפול סמיות שנעשה במספר מרכזים בארצות הברית, נמצא כי בוטוליניום טוקסין יעיל ביותר להפחתה מידית של הכאב אשר נובע מהמחלה במרפק. ההשפעה של הזריקה נמשכת זמן ממושך לאחר נתינתה וברוב המקרים מביאה לריפוי של המחלה.

כואב, אבל פחות

בשתי המחלות הראשונות קיימת אלטרנטיבה לטיפול בהן, אם כי לא תמיד אלטרנטיבה מספקת, אולם בכאבי כתף המופיעים לאחר אירוע מוחי לא היה עד היום כל מענה. הזרקה של בוטוליניום טוקסין לאחד השרירים בכתף משחררת מידית את הנוקשות, משפרת את טווח התנועה בכתף ומפחיתה באופן מידי את הכאב. הדבר הינו מהפכני היות ועד היום לא היה כל פתרון לכאבי הכתף המופיעים אצל חולים לאחר אירוע מוחי. החולים הנ"ל בדרך כלל אינם מסוגלים לעבור התערבות ניתוחית או כל טיפול רדיקלי אחר.

שתי מחלות נוספות אשר בהן נוסה בוטוליניום טוקסין ובהצלחה רבה הינן מחלות נפוצות ביותר. בשתיהן נוסה אותו רעלן בהצלחה יחסית גבוהה. המחלה הראשונה בה תואר השימוש בבוטוליניום טוקסין הינה שינויים ניוונים במפרקים שונים. התברר כי הזרקה של כמות זעירה יחסית של החומר למפרקים אשר קיימת בהם שחיקה של הסחוס מביאה לירידה בולטת בכאבים הנמשכים תקופה ארוכה. הדבר יעיל ביותר בחולים תשושים וקשים עם מחלות מרובות אחרות אשר מסיבות שונות אינם יכולים לעמוד בתיקון המפרק או החלפתו על ידי שתל מלאכותי. הזרקה של בוטוליניום טוקסין למפרק הברך, הקרסול או הכתף מורידה בצורה משמעותית את הכאבים הנגרמים מאותה שחיקה של המפרק. כאמור החומר המוזרק אינו בא במקום ניתוח אך הוא משחרר מכאב למשך תקופה ארוכה. יש לציין כי במינונים המוזרקים למפרקים לא נצפו כל תופעות לוואי, אפילו לא הקלות שבהן.

מחלה נוספת ומאד שכיחה היא כאבי גב תחתון. כאבי גב תחתון הינה מחלה הנגרמת על ידי מספר רב של גורמים. המחלה עצמה יכולה להביא לתחלואה מתמשכת ולכאבים מתמשכים המונעים מהחולה להתנועע ולחזור לעבודה. ישנם מספר מחקרים המדגימים כי הזרקה של בוטוליניום טוקסין במספר מקומות לאורך עמוד השדרה המותני מורידה את הכאב באופן די מיידי, וההשפעה של ירידת הכאב נמשכת אצל 60% מהחולים עד שנה. הדבר מאפשר לחולה להתעשת ולחזור לעבודה מבלי שהדבר יהווה בעיה מבחינת תופעות לוואי.

לפיכך ניתן לראות כי הזריקה של הרעלן בוטוליניום טוקסין לאזורים שונים בשלד יכולה להביא להרפיה מידית בכאב. יש לציין כי במינונים להם נזקקים החולים להזרקות בגפיים הינם מינונים מאד נמוכים אשר אינם מהווים כל בעיה ואין להם כל תופעות לוואי. מכאן שבוטוליניום טוקסין, הרעלן הידוע, יכול להביא להשפעה ברוכה על הכאבים ועל איכות חיים משופרת.

פרופ' שמואל דקל הוא מנהל מחלקה אורתופדית ב' במרכז הרפואי ת"א ע"ש סוראסקי.

בואו לדבר על זה בפורום אורתופדיה, בפורום אורתופדיה - כירורגיה של היד ובפורום אורתופדיה - בעיות כף רגל וקרסול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום