כ-10% חוות דיכאון לאחר לידה

(0)
לדרג

סקר חדש מגלה כי אחת מכל 10 נשים בישראל סבלו לאחר הלידה מדכדוך, עצבנות, לחץ ואפילו משבר עם בן הזוג

מאת: מערכת zap doctors

9% מהנשים עוברות דיכאון ברמה משמעותית לאחר לידה. כך עולה מסקר שנערך בקרב 120 נשים שילדו בשלוש השנים האחרונות על ידי אסתר גויטע מאוניברסיטת דרבי.

75% מהנסקרות הרגישו בתופעות פיזיות ורגשיות שונות שאינן בגדר דיכאון קליני, לעומת 25% שטענו כי ההריון עבר ללא תופעות הורמונליות ראויות לציון.

התופעות הבולטות שחוו היולדות היו: דכדוך, גלי חום, עצבנות, בכי, לחץ והסתגרות ועד משבר עם בן הזוג. 80%מהיולדות ציינו כי לא נטלו תרופות לטיפול בדיכאון, בעוד שרק 20% נטלו תרופות להרגעה.

עוד עולה מהסקר כי 29.4% מהמשיבות דיווחו על שינה רבה מהרגיל, 26.5% סיפרו על התפרצויות לא מוסברות, כ-12% ציינו כי גילו אפטיות.

תופעת הדיכאון לאחר הלידה מוגדרת "כטבעית" על ידי 35 מהנשים (29.4%), 9% הגדירו את הדיכאון כתופעה יוצאת דופן, 38% הגדירו את התופעה כ"משבר", בעוד ש-23.5% טענו כי מדובר "בעניין שחלף מהר וללא בעיות". 65% מהיולדות סבורות שדיכאון לאחר לידה אינו תופעה שיש עמה בושה, לעומת 20% שסבורות ההפך.

ד"ר עמי שקד מבית הספר לפסיכולוגיה בשלוחת אוניברסיטת דרבי מציין כי הנתונים הכלליים בעולם המערבי המודרני מצביעים על שיעור של 7% עד 10% מקרב היולדות שנקלעות לדיכאון קליני המחייב התערבות רפואית ופסיכולוגית. נשים רבות חוות ירידה במצב רוח שאינה בגדר דיכאון וזו חולפת לאחר מספר שבועות, במיוחד כאשר האישה מקבלת תמיכה ואהבה מצד בן זוגה ומשפחתה.

ד"ר ישראל יפה, המתמחה בטיפול רפואי הורמונלי, מסביר כי ישנה ירידה חדה של הורמון הפרוגסטרון, המצוי בשילייה בכמות גדולה פי תשעה לערך מהכמות שנמצאת בגוף לאחר הלידה. לדבריו, "הירידה בהורמון בצירוף העייפות לאחר הלידה תורמים ליצירת דיכאון".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום