תחליף ראוי: שתל דנטלי

(0)
לדרג

לשתלים דנטליים יש יתרונות רבים מבחינה בריאותית ואסתטית. ד"ר שחר בלחש מסביר במה תלויה הצלחתה של החדרת השתלים

מאת: ד"ר שחר בלחש

עוד בנושא: שתל דנטלי, יישור שיניים למבוגרים

מלבד העובדה שלשיניים תפקיד חשוב בלעיסה ודיבור, יש להן משמעות גדולה מבחינה אסתטית. שתלים דנטליים מהווים תחליף הולם לשיניים חסרות והצלחתם תלויה בגורמים שונים, כמו התאמת המטופל לתהליך ההשתלה, בחירת מיקום נכון ומקצועיותו של הרופא.

שתל דנטלי הינו תחליף מלאכותי לשורש השן החסרה ולא לשן שלמה כמו הדעה הרווחת בציבור המטופלים. השתל הדנטלי נראה כמו בורג עשוי מטיטניום באורכים 8-16 מ"מ וקטרים 3.3-5.00 מ"מ. הוא בנוי כך שיוכל לשמש כעוגן לאחיזת השיניים במקרים של חוסר בשיניים. שתל שהוחדר בפעולה כירורגית לתוך העצם צריך לעבור שלב של התחברות לעצם (steo-integration) ורק אז יש להתחיל את השיקום, כאשר תהליך זה לוקח 3 חודשים בלסת תחתונה ו-6 חודשים בלסת עליונה, עקב השוני בצפיפות העצם.

^^מהם יתרונות השתלים הדנטליים?^^

1. החזרה מלאה של תפקידי השיניים: שן או שיניים חסרות גורמות לאיבוד תפקוד של האזור, לכן השתל וביצוע שיקום עליו מחזיר את התפקוד לאזור (לעיסה, דיבור, אסתטיקה ושמירה על רקמה תומכת).

2. חידוש הביטחון העצמי ותחושת הצעירות: מטופל ללא שיניים מרגיש מבוגר ובעל ביטחון עצמי ירוד, אך לאחר ההשתלה וביצוע השיקום האדם מקבל את צעירותו ואת הביטחון העצמי בחזרה.

3. מניעת חוסר הנוחות והקושי בתפקוד היום-יומי כתוצאה מתותבות: תותבת אינה יציבה מטבעה, לכן מטופל המבצע שתלים יכול לבחור בין שיקום של תותבת רוכבת (תותבת) שנאחזת על שתלים או שיקום קבוע של כתרים.

4. שמירה על כך שהשיניים הסמוכות ישארו בריאות ולא יזוזו הצידה ומניעת האפשרות מהשיניים ממול לעבור בקיעת יתר, ובכך נמנע אבדן מוקדם של השיניים הנותרות.

שילוב הפרטים הקטנים

כיום הצלחת שתל עומד על 98%, שנה לאחר ההשתלה. ההצלחה תלויה במספר גורמים, ובניהם:

^^התאמת המטופל לתהליך ההשתלה:^^

החדרת שתלים דנטליים הינה פעולה כירורגית הדומה לניתוח לכל דבר; לכן לפני ביצוע ההשתלה יש לברר את המצב הבריאותי הכללי ולקחת בחשבון מצבים ומחלות מקבילות כגון: סוכרת (מאוזנת או לא מאוזנת), לחץ דם, בעיות קרישה, מחלות הדורשות כיסוי אנטיביוטי לפני כל טיפול (פרופילקטי), מטופל לאחר שבץ מוחי או לב. כל אלו הם רק מקצת הבעיות שצריך לקחת בחשבון ולשקול את מידת ההצלחה של הטיפול או את מידת העמידה של המטופל בפרוצדורה.

^^בחירת המיקום הנכון של השתל:^^

מיקומו של השתל נקבע לפי כמות העצם (הן גובה והן רוחב) והמרחק בניהם באזור בו אנו רוצים לבצע את ההשתלה, ובמספר מבנים אנטומים שהרופאים חייבים לקחת בחשבון בזמן הכנת תוכנית הטיפול. לסת עליונה: מערות האף ומערות הפנים (סינוסים). לסת תחתונה: באזור האחורי יש להתחשב בגובה של התעלה המנדיבולרית (תעלה המובילה כלי דם, עצב ולימפה ואחראית על עצבוב חצי לסת).

כלי עזר שעוזרים בקביעת מיקום השתל הם צילומי הרנטגן: צילום פנוראמי - צילום דו מימדי המראה את מיקום השיניים וגובה העצם. צילום C.T - צילום תלת מימד המראה חתכים של האזור המבוקש - גובה וגם רוחב.

^^הרופא המבצע:^^

לרופא המבצע תפקיד חשוב בכל מה שקשור לתכנון נכון של הפרוצדורה, ביצוע הניתוח להנחת השתל ושלב אחרי הניתוח במתן תרופות והוראות. ככל שהרופא מנוסה יותר, מכלול הדברים מבוצעים בקלות יתר ובכך תורמים להצלחת הפרוצדורה.

ד"ר שחר בלחש הוא מנהל פורום פתרונות למחסור בשיניים ורופא הבית של מרפאות תדהר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום