כמה עולה סוכרת למשק הישראלי?

(0)
לדרג

המאבק במחלת הסוכרת משתלם מבחינה כלכלית. בועז גינזבורג מספק את הנתונים ומציג תכנית חיסכון וייעול למשק הישראלי

מאת: בועז גינזבורג, e-med

מחלת הסוכרת נחשבת היום ל"רוצח השקט המודרני" והפכה לבעיה כלל עולמית בשל השפעתה ההרסנית מבחינה אנושית, חברתית וכלכלית. ב-2007 האו"ם הכריז כי מחלת הסוכרת היא מגיפה, בדיוק כמו איידס ומלריה. על הממשלות השונות הוטלה החובה להתחיל מייד בקידום מניעת מחלת הסוכרת ונזקיה. הטענה הנשמעת היא כי השקעה מועטה היום תמנע גידול בעלויות כלכליות וסבל אנושי מחר.

^^מה קורה בעולם?^^

בעולם חיים כיום כ-240 מיליון סוכרתיים.

כל 10 שניות מת חולה סוכרת, ושני אנשים נוספים לוקים בסוכרת.

כל שנה מתים כ-4 מיליון אנשים ברחבי העולם מסוכרת וסיבוכיה, ונוספים כ-7 מיליון חולים למעגל.

הסוכרת תובעת בעולם יותר ממיליון קטיעות רגליים בשנה! כמו כן, היא הגורם העיקרי לעיוורון, לאי ספיקת כליות ודיאליזה ולפי 2-4 מחלות לב וכלי דם.

קצב זה צפוי לעלות ב-25% נוספים אם לא ייעשה דבר לעצור את המגיפה.

^^ומה בישראל?^^

1 מתוך 7 ישראלים עם מצבי הפרעה בסבילות לסוכר בדרגות שונות (כמיליון איש!).

בכל רגע נתון 20% מהחולים המאושפזים במחלקות הפנימיות הם חולים עם סיבוכי סוכרת.

הנטל הכלכלי של הסוכרת

מחלת הסוכרת היא אחת המחלות המורכבות והיקרות ביותר, בעיקר מכיוון שחולי הסוכרת נמצאים בסיכון גבוה לפתח סיבוכים ותחלואה. ההערכה למחיר של הסוכרת מתבססת על עלויות ישירות של הטיפול במחלה ובסיבוכיה (מנקודת ראות של מערכת הבריאות), ולוקחת בחשבון אובדן ימי עבודה ותפוקה (מנקודת ראות של המשק).

עם העלייה במספר חולי הסוכרת, חלה עלייה מקבילה בנטל הכלכלי של המחלה על שירותי הבריאות, על החולה ועל הסובבים אותו כתוצאה מאשפוזים, ניתוחים, תרופות, ציוד עזר, בדיקות וכד'. לכך יש להוסיף ימי מחלה, אובדן כושר עבודה וסיבוכי מחלת הסוכרת.

בשנת 2002 פורסם דו"ח של האגודה האמריקאית לסוכרת, אשר העריך את העלות הכוללת בהיקף של 132 מיליארד דולר לשנה. העלות הממוצעת הכוללת לחולה אחד עולה על 13 אלף דולר לשנה.

ההערכה הקיימת כיום היא כי עלות הסוכרת בישראל מהווה 3.7% מהתל"ג, ובעוד 20 שנה, אם לא יחול שינוי במגמה, המספר יהיה גבוה יותר - 6% עד 15% (זאת בשל הגידול בשיעור ההשמנה). העלות השנתית הכוללת (ישירה פלוס עקיפה) לחולה עומדת על 10,000 דולר לשנה. העלות לכלל המשק היא כ-4.35 מיליארד דולר לשנה. הנתונים הללו מראים עד כמה המאבק במחלת הסוכרת עשוי לתרום לכלכלה הישראלית.

מסקנות

העלות הגבוהה של מחלת הסוכרת, הגידול המשמעותי בשיעור התחלואה בשנים האחרונות והמגמות הצפויות מחייבים את ראשי מערכת הבריאות לפעול באופן נמרץ ויעיל להקטנת האיום הבריאותי והכלכלי כאחד ולהציב את המאבק במחלת הסוכרת בראש סדר העדיפות הלאומי.

לצורך כך, הוגשה תכנית אשר שמה דגש על מספר עקרונות:

מניעה - בעיקר מניעת השמנה.

אבחון מוקדם - במטרה לאפשר טיפול והתערבות יעילים בשלבים המוקדמים של המחלה.

טיפול אגרסיבי בחולים שאובחנו - טיפולים תרופתיים, תזונתיים והתנהגותיים. במסגרת זו יש לשקול הכללת אמצעים מתקדמים ויעילים לטיפול וניטור חולים במסגרת סל הבריאות - אינסולינים מודרניים, מערכת ניטור ובדיקות רמות סוכר רציפה, הדרכות ועוד.

בואו לדבר על זה בפורום סוכרת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום