בדיקת מי שפיר - רק אם הכרחית

(0)
לדרג

גיל הוא פרמטר בלבד: בדיקת מי שפיר מומלצת רק לנשים שעברו אחת מבדיקות הסקר ונמצא סיכון לתסמונת דאון

מאת: מערכת zap doctors

אם עד היום כל בחורה בהריון שעברה את גיל 35 ידעה שהיא תעבור בדיקת מי שפיר כחלק מהבדיקות ההכרחיות, מעתה המלצות משרד הבריאות אחרות. משרד הבריאות פרסם חוזר למנהלי בתי חולים וקופות חולים, אשר קובע כי אין להחליט על רמת הסיכון ולהמליץ לגשת לבדיקת מי שפיר על בסיס גיל בלבד.

על-פי ההנחיות החדשות, מומלץ לבצע בדיקת מי שפיר רק לנשים הנמצאות בסיכון גבוה יחסית ללידת עובר עם תסמונת דאון (1:380). ההנחיה מנומקת בעובדה שלאחרונה נוספו בדיקות סקר לאיתור ליקויים כרומוזומליים מסוימים. הבדיקות הללו בעלות כושר ניבוי גבוה יותר, ואילו חלקן ניתנות לביצוע בשלב מוקדם יותר של ההריון. בדיקת מי שפיר מומלצת לנשים שעברו את אחת מבדיקות הסקר ונמצא סיכון משוקלל לתסמונת דאון.

חשוב לציין, כי לא חל כל שינוי בסל הבריאות ועדיין קיימת זכאות כספית למימון הבדיקה לנשים מעל גיל 35 שיחליטו לבצע בדיקת מי שפיר, אף אם הסיכון שלהן קטן. בנוסף להנחיות, משרד הבריאות פרסם חוברת מידע בנושא מגוון הבדיקות הגנטיות המוצעות כיום לגילוי תסמונת דאון.

חישוב הסיכון

אחת המטרות של התוכנית הארצית למניעת מומים מולדים היא לאפשר לנשים לדעת מהו הסיכון ללדת ילד עם תסמונת דאון. במידה והסיכון גבוה עומדת בפניהן האפשרות להחליט, האם הן מעונינות לעבור בדיקה טרום לידתית. הסיכון ללדת תינוק עם תסמונת דאון עולה עם גיל האישה ולכן בישראל החל משנת 1978 נקבע, כי נשים שהן מעל גיל 37 בתחילת ההריון תהיינה זכאיות לבצע בדיקה טרום לידתית במימון משרד הבריאות. החל משנת 1993 הורד גיל הזכאות ל-35 בתחילת ההריון.

מאז, התפתחו בדיקות נוספות וחדשות בדם האם (חלבון עוברי, תבחין משולש, בדיקות בטרימסטר ראשון) וכן בדיקות אולטרא סאונד (בעיקר שקיפות עורפית). בדיקות אלו מאפשרות חישוב של סיכון לתסמונת דאון (תוצאות הבדיקות + גיל) מדויק יותר מהסיכון שנקבע על פי גיל בלבד; ולכן איגודים מקצועיים כאיגוד הגניקולוגים ואיגוד הגנטיקאים בארץ ובחו"ל יצאו עם המלצה לא להתחשב בקביעת הסיכון בגיל בלבד, אלא בגיל ובתוצאות הבדיקות.

בדיקת מי שפיר היא אמצעי לאבחון טרום לידתי של הפרעות כרומוזומליות ומחלות גנטיות. באמצעותה ניתן לשלול הפרעות במספר ומבנה הכרומוזומים, מחלות גנטיות (הידועות מראש, כגון סיסטיק פיברוזיס ותסמונת ה-X השביר) והפרעות בסגירת התעלה העצבית של העובר.

יתרונה הגדול של הבדיקה הוא ביכולתה לספק תשובה חד משמעית לשאלה האם לעובר יש תסמונת דאון. החיסרון טמון בכך שמדובר בבדיקה פולשנית, שבמהלכה מוחדרת מחט ארוכה לדופן הרחם כדי לשאוב את מי השפיר. מכאן שיש בה גם סיכונים, כמו זיהום שעלול לגרום להפלה, ירידת מים וצירים מוקדמים.

בואו לדבר על זה בפורום הריון ולידה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום