דלקות אזניים בקרב ילדים

(0)
לדרג

כשליש מהילדים סובלים מדלקות אוזניים חוזרות ונשנות. פרופ' מתי ברקוביץ' ממליץ על הטיפול הנכון לכאב השכיח

מאת: פרופ' מתי ברקוביץ'

כאבי אוזניים אצל ילדים קטנים עלולים להיות חזקים במיוחד ולגרום לסבל ולאי שקט. דלקת אוזניים היא מחלה נפוצה בקרב ילדים, כאשר כשליש מהם סובלים מדלקות אוזניים חוזרות ונשנות, בעיקר בחורף.

האוזן מהווה חלק מדרכי הנשימה העליונות (האף וחלל הפה) ולכן היא "משתתפת פעילה" במחלות זיהומיות של איברים אלה. זיהומים של דרכי הנשימה העליונות הם מהמחלות הנפוצות ביותר בקרב ילדים, ודלקת אוזניים עלולה לעתים להתפתח ללא קשר לזיהום של דרכי הנשימה.

הסיבה לדלקת אוזניים היא מאותן סיבות שבגללן נגרמות מחלות דרכי הנשימה - בעיקר כתוצאה מווירוסים. הווירוסים והחיידקים יכולים לעבור מדרכי הנשימה העליונות (חללי האף והלוע) אל תוך האוזן דרך התעלה המחברת בין האוזן לחלל הלוע ולגרום לזיהום שלה. ילדים נוטים לחלות בדלקות אוזניים לעיתים קרובות בגלל שהתעלה המחברת בין האוזן לחלל הלוע שלהם היא צרה יחסית, ולאוזן אין אפשרות ניקוז טובה אל תוך חלל הלוע; מסיבה זו, זיהום שמגיע אל האוזן נוטה להצטבר בתוכה ולגרום לדלקת אוזניים.

עור התוף מיועד להעביר את הצלילים הנקלטים מבחוץ. כאשר נוצר זיהום בתוך האוזן התיכונה, מצטבר בה נוזל ונוצר לחץ על עור התוף. לכן, לצד ירידה בשמיעה, נגרם גם כאב עז שמקורו במתיחת עור התוף העדין.

טיפול אנטיביוטי בדלקת אזניים

למעלה מ-50% מדלקות האוזניים נגרמות על ידי וירוסים ועל כן טיפול אנטיביוטי במקרים אלו אינו יעיל. אנטיביוטיקה מיותרת עלולה לגרום לעלייה בעמידות החיידקים, לתופעות לוואי ותגובות אלרגיות; מסיבות אלו, רופאים נוטים להעדיף שלא לרשום אנטיביוטיקה מייד עם אבחון המחלה, אלא להמתין בין 24 ל-48 שעות. לפי האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים ניתן להמתין אף זמן ממושך יותר: 48-72 שעות, על מנת לראות האם המחלה מחמירה או משתפרת, תוך הקפדה על מעקב יומיומי הולם. במקרים בהם המחלה נגרמת על ידי וירוסים, מצב הילד צפוי להשתפר לאחר תקופת ההמתנה גם ללא טיפול באנטיביוטיקה. במידה ולא חל שיפור, הרופא ייתן מרשם לטיפול אנטיביוטי. לתינוקות מתחת לגיל 6 חודשים או במקרים של ילדים חולים מאד, יינתן טיפול אנטיביוטי ללא המתנה.

טיפול נכון בדלקת אזניים

חשוב להימנע משימוש במקלוני אוזניים באופן שגרתי. שימוש קבוע במקלונים אלה נוגד את התנועה הטבעית של יציאת ההפרשות מתעלת האוזן החיצונית ועלול לגרום לפקק החוסם את תעלת האוזן. בזמן מחלה, חיטוט בתעלת האוזן עלול לגרום לילד כאבים מיותרים ואינו מסייע בתהליך הריפוי.

בכל מקרה של דלקת אוזניים, ללא קשר לסיבתה, חשוב לטפל בכאבים מייד עם אבחנת המחלה כדי להקל על הילד הסובל. הטיפול בכאבים ניתן תוך שימוש בטיפות אוזניים, דוגמת אוטידין, אותן מטפטפים דרך אפרכסת האוזן. יש להשכיב את הילד על הצד ולמתוח מעט את אפרכסת האוזן לאחור, על מנת שהטיפות יכנסו אל תוך האוזן. מייד לאחר הטפטוף ניתן לחסום את פתח היציאה במעט צמר גפן למשך מספר דקות.

במצב של התפשטות הזיהום והחמרה בסימפטומים של הדלקת, כגון הזדקרות האוזן, חשוב לפנות מייד לאבחון רפואי.

פרופ' מתי ברקוביץ', מנהל היחידה לפרמקולוגיה קלינית מרכז יעוץ תרופתי במרכז הרפואי של "אסף הרופא".

המידע מוגש באדיבות חברת טבע.

בואו לדבר על זה בפורום אף אוזן גרון ובפורום רפואת ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום