תזונה נכונה לחולי סוכרת

(1)
לדרג

התמודדות עם סוכרת כוללת מעקב אחר רמת הסוכר בדם. מדריך לסוכרתיים: כיצד לשמור על תזונה והרגלי אכילה נכונים

מאת: מערכת zap doctors

הטיפול בתזונה מהווה חלק עיקרי ובלתי נפרד במניעת מחלת הסוכרת והטיפול בה, ומטרותיו העיקריות הן איזון רמת הסוכר בדם, מניעת סיבוכי המחלה או טיפול בהם. בסקר שנערך לאחרונה (ופורסם במגזין "רפואה", ספטמבר 2007 ) על-ידי היחידה לתזונה ודיאטה של שירותי בריאות כללית, בית חולים סורוקה והמרכז לבריאות ותזונה באוניברסיטת בן גוריון, עלה כי קיים חוסר ידע בקרב רופאי משפחה ואחיות בנוגע לטיפול בתזונה בסוכרת.

ממצאי הסקר מצביעים מחד גיסא על חוסר ידע בקרב רופאי המשפחה ואחיות בנוגע לטיפול תזונתי בסוכרת, ומאידך גיסא על מעורבות משמעותית בטיפול: 92% מהרופאים, אשר השתתפו בסקר, נותנים המלצות תזונה לחולי סוכרת.

יש להוסיף כי חשיבות הטיפול התזונתי מתבטאת בהקניית הרגלי תזונה נכונים לאורך זמן אשר יביאו לשיפור מצב בריאותו הכללי של החולה.

הנחיות תזונתיות לחולי סוכרת

בסוכרת מסוג 1 ומסוג 2 חשוב להקפיד על תזונה נבונה ומתאימה כחלק מן הטיפול הכולל.

חלבונים: חשוב שהאדם הסוכרתי לא יצרוך כמות חלבונים מעל הכמות המומלצת, בכדי לשמור על תפקודי הכליות (שכן אצל חלק מהסוכרתיים, בשלב מתקדם של המחלה, מתרחשת ירידה בתפקוד הכליות).

שומנים: בשל הנטייה לפתח רמות שומנים גבוהות בדם, רמת הסיכון לחלות במחלת לב גבוהה יותר מאשר כלל האוכלוסייה. מומלץ להפחית במזונות המכילים כמות רבה של שומן מן החי ושומן רווי כמו - חמאה, מרגרינה, שוקולד, קצפת, מוצרי חלב שמנים, נקניקים ומוצרי בשר שמנים ומאפים העשויים מבצק עלים. כמו כן, מומלץ לאכול מזונות המכילים שומן מן הצומח, כמו - שמן זית, שמן קנולה, אבוקדו, טחינה, גרעינים ואגוזים.

פחמימות: יש לאכול פחמימות מסוג העמילנים, כמו: לחם, אורז או פסטה בכל ארוחה. כדאי להימנע מסוכרים פשוטים כגון: ריבה, ממתקים וכד'. חשוב לשים לב לכמות הפחמימות שאוכלים בכל ארוחה; הקפדה על כמות הפחמימות תסייע לשמור על איזון הסוכרת.

סיבים תזונתיים: מומלץ לשלב מזונות העשירים בסיבים תזונתיים בתפריט האישי. הסיבים במזון מאפשרים פעילות מעיים תקינה ומסייעים לשמירה על רמות סוכר מאוזנות בדם. מזונות המכילים סיבים תזונתיים הם: ירקות ופירות עם קליפה, לחם ודברי מאפה מחיטה מלאה, קטניות, דגנים מלאים, קוואקר ובראנפלקס.

תבלינים ורטבים: מותר להשתמש באופן חופשי בתבלינים ועשבי תיבול. מבין הרטבים הקיימים בשוק, יש לשים לב לא להשתמש ברטבים המכילים סוכר, כמו קטשופ.

שתייה: מומלץ לשתות משקאות ללא סוכר - מים, סודה ומשקאות הממותקים בממתיק מלאכותי.

שתיית אלכוהול: שתיית אלכוהול יכולה לגרום להיפוגליקמיה (רמת סוכר נמוכה בדם) או להיפרגליקמיה (רמת סוכר גבוהה בדם); לכן, שתו רק כאשר הסוכרת מאוזנת ורמות הטריגליצרידים בדם תקינות. במידה והנכם שותים, שימו לב לכמות - עד 2 יחידות אלכוהול ליום לגבר ועד יחידה אחת של אלכוהול לאישה. בנוסף, יש להקפיד לצרוך עם השתייה מזון, המכיל פחמימה (כגון: בייגלה או קרקרים). יחידת משקה אלכוהולי מוגדרת כ-350 מ"ל בירה (פחית קטנה) או 150 מ"ל יין יבש (כוסית יין).

הרגלי אכילה מומלצים לחולי סוכרת

^^1. התאמת התפריט האישי:^^

- יש להתייעץ עם הדיאטן/נית לגבי הרכבת התפריט האישי, כך שיתאים להרגלי האכילה ולאורח החיים ויסייע לאיזון ולשמירה על רמת הסוכר.

- כדאי להתאים את התפריט גם למצבים שנמצאים מחוץ לבית, בעבודה, בבית ספר, לפני ביצוע פעילות גופנית, חופשה, נסיעה וכד'.

^^2. ארוחות מסודרות:^^

- יש לפזר את הפחמימות לאורך כל היום. מומלץ לאכול 3 ארוחות עיקריות וביניהן 2-3 ארוחות ביניים.

- במידה וניתן טיפול רפואי (אינסולין), יש להתאים את מתן האינסולין לזמני האכילה.

- יש לאכול לפני השינה ארוחה המכילה פחמימות מורכבות (עמילנים).

^^3. ארוחות ביניים:^^

כאשר מחלקים את הארוחות במשך היום, הגוף מקבל כמויות קטנות של פחמימות; כתוצאה מכך אין "קפיצות" ברמת הסוכר. דוגמאות:

- ירקות חיים עם גבינה.
- פירות.
- לחמים מחיטה מלאה.
- דגני בוקר עם יוגורט.
- עוגיות מלוחות או דלות סוכר ושומן.
- משקה "גלוצרנה" (טעם וניל).

^^4. תפריט מאוזן:^^

יש לאכול מכל קבוצות המזון: לחם, דגנים, קטניות, ירקות, פירות, חלב ומוצריו, בשר ומצריו, ביצים ושמן במידה.

^^5. תזונה בנסיעות:^^

תכנון מראש הוא המפתח לאכילה נכונה.

- כדאי לשאת תמיד חטיף כארוחת ביניים.
- כדאי לקחת מזון שאינו מתקלקל.

"גלוצרנה", כחלק מסדרת מוצרי אנשור, מסייעת לחולי סוכרת בשמירה על רמות הסוכר בדם ומכילה הרכב תזונתי ייחודי המאפשר, בין השאר, שיפור של פרופיל השומנים בדם.

סוכרת מסוג 1 - ידועה בשם "סוכרת נעורים", מופיעה בעיקר אצל ילדים ומבוגרים לפני גיל 40. תופיע כאשר הגוף אינו מייצר אינסולין. כשאין אינסולין, הסוכר אינו נכנס לתאים ונשאר בדם ולכן , רמת הסוכר בדם עולה; במצב זה, צריך לתת למטופל אינסולין בזריקות.

סוכרת סוג 2 - סוכרת מסוג זה מופיעה בעיקר אצל מבוגרים מעל גיל 40 ובעלי משקל עודף. הקולטנים שעל גבי התאים בגוף אינם יעילים ולכן התאים מתקשים להכניס לתוכם את הסוכר גם כאשר יש מספיק אינסולין.

מחסור באינסולין בגוף או אינסולין שאינו יעיל גורם לכך שהגוף אינו יכול להשתמש בסוכר לצרכי אנרגיה לכן, רמת הסוכר בדם תעלה דבר אשר יוביל להופעת סימני הסוכרת: תחושת רעב מוגברת, השתנה מרובה, צימאון ושתייה מרובה.

המידע באדיבות היחידה לתזונה ודיאטה, המרכז הרפואי אסף הרופא ובהמלצת ד"ר אילנה זילבר-רוזנברג.

בואו לדבר על זה בפורום סוכרת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום