18,000 ש"ח עבור איבר

(0)
לדרג

בעקבות חוק חדש שאושר לקריאה שנייה ושלישית, כל תורם איבר יקבל 18,000 ש"ח. סחר איברים או עידוד תורמים?

מאת: מערכת zap doctors

המודעות להשתלת איברים בארץ אינה גבוהה מספיק ולכן הגורמים הקשורים לתחום מנסים למצוא דרכים לשפר את המצב. וועדת העבודה והרווחה אישרה אתמול (19/11) ברוב קולות להגיש לכנסת לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק של משרד הבריאות בנושא השתלת איברים. ההצעה תובא בתוך מספר ימים לאישור מליאת הכנסת.

על פי הנתונים המצויים בוועדה ממתינים בישראל יותר מ-1,000 איש להשתלת איברים. מצוקה זו היוותה תמריץ לתופעה של סחר באיברים. הצעת החוק מסדירה את הפיקוח על נושא נטילת האיברים, הקצאתם והשתלתם תוך התייחסות הן לתרומת איברים מן החי והן מן המת.

החזר הוצאות

הוועדה אישרה את הצעת משרד הבריאות לתמורה בעבור תרומה מן החי, הקובעת תשלום אחיד לתורמים בשל ההפסד הכספי הנובע מנטילת האיבר (הערכה של כ- 18,000 ש"ח). התשלום כולל: החזר על הוצאות שהוציא התורם לצורך רכישת ביטוח רפואי, ביטוח מפני פגיעה בכושר העבודה, ביטוח חיים, החזר על הוצאות טיפול פסיכולוגי והחזר הוצאות חופשת החלמה. התשלום ישולם לתורם על ידי המדינה ולתורם תינתן תעודת הוקרה.

כמו כן, נקבעו מנגנונים שונים שמטרתם לעודד תרומה מן המת ובכלל זה, מתן העדפה לחותמי כרטיס אדי. ההצעה כוללת מתן אפשרות לגופים חיצונים לתת הטבות ומעניקים לחותמי כרטיס אדי ובני משפחותיהם, היה ויביעו את הסכמתם לתרומה. יתרה מכך, הצעת החוק מעגנת את מעמדו של המרכז הלאומי להשתלות, תוך שהיא קובעת לו תקציב של 5 מיליון ש"ח בשנה לעשר השנים הקרובות.

ענישה לסוחרי אברים

הצעת החוק קובעת כי יוטל מאסר של שלוש שנים או קנס של 202,000 ש"ח במקרים הבאים:

1. אדם שקיבל תמורה בעד איבר שניטל מאדם אחר שאינו קרובו מדרגה ראשונה.
2. אדם שנתן תמורה בעד איבר שהושתל בגופו של אדם אחר שאינו קרובו מדרגה ראשונה.
3. תיווך בניגוד להוראות החוק לשם נטילת איבר או השתלת איבר.
4. ביצוע נטילת איבר או השתלת איבר בניגוד להוראות החוק.
5. נטילת איבר מגופו של קטין או חסוי בניגוד להוראות החוק.

מדינת ישראל היא המדינה היחידה בעולם שאינה קובעת בחוק עונשים לתורם ולנתרם, אלא רק למתווך.

ח"כ שלי יחמוביץ טענה שהצעת החוק שאושרה בוועדה מעודדת סחר באיברים, כיוון שאדם עני שנמצא במצוקה כלכלית קשה עשוי להתפתות למכור איבר מגופו גם בעבור 18,000 ש"ח. "זהו סחר איברים בחסות הממשלה והחוק", אמרה ח"כ זהבה גלאון.

לדברי יעקב בן יזרי, שר הבריאות, "במדינת ישראל קיימת מצוקה קשה של השתלות איברים. היום הצלחנו לקדם בצעד משמעותי לטובת החולים בישראל, הצעת חוק תקדימית לעידוד ההשתלות במדינת ישראל; זאת לצד פעולה נחרצת למיגור התופעה הפסולה של סחר ותיווך באיברים".

ח"כ יצחק גלנטי, יו"ר הועדה: "הצעת החוק שאושרה בוועדה מסדירה את העקרונות לתרומה מן החי, תוך כדי שהיא אוסרת ומונעת סחר באיברים מחד ומעודדת תרומת איברים מן המת מאידך. אני מקווה שהחוק יעודד הרשמה מואצת ומוגברת של אזרחים לכרטיס אדי".

בואו לדבר על זה בפורום רפואה ומשפט.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום