צרכנות רפואית מס' 114

(0)
לדרג

השבוע בצרכנות: טיפול טרום ניתוחי בסרטן השד, ביטוח לחולי כליות, הנקה לאחר הרמת חזה ופורמולת ברזל

מאת: מערכת zap doctors

מידע חדש שהוצג בכנס הוועידה האירופאית לסרטן (ECCO) בברצלונה מראה, שתוספת של הרספטין לכימותרפיה לפני ניתוח העלימה לחלוטין גידולים בכמעט פי שלוש בהשוואה לטיפול בכימותרפיה בלבד, בנשים עם סרטן שד דלקתי מסוג HER2 חיובי. התוצאות משמעותיות במיוחד משום שטיפול טרום ניתוחי בהרספטין, במערך זה עשוי בעצם להוביל ליותר ניתוחים להסרת הגידול ללא כריתת השד, וחשוב מכך, להפחית את הסיכון לתמותה.

ד"ר בלה קאופמן, מנהלת יחידת השד, ביה"ח תל השומר: "השילוב של הרספטין וכימותרפיה לפני הניתוח הביא לשיפור דרמטי של התוצאות הניתוחיות; בנוסף, הוא הגדיל בצורה משמעותית את אחוז הנשים שנותרו ללא כל שארית מחלה אחרי הטיפול. אנו יודעים שאם מגיעים לניתוח ללא שארית מחלה זהו המדד המנבא הטוב ביותר להצלחה. תוצאות המחקר הנוכחי מחזקות את התחושה שזהו טיפול מוצלח במיוחד".

התוצאות ממחקר NOAH מראות שבחולות עם סרטן שד דלקתי טיפול בהרספטין בשילוב עם כימותרפיה טרום ניתוחית הוביל להיעלמות מוחלטת של הגידול בשד בפי שלוש מהחולות בהשוואה לחולות שטופלו בכימותרפיה בלבד. בנוסף לכך, השילוב הוביל להיעלמות מוחלטת של הגידולים גם מהשד וגם מבלוטות הלימפה בפי ארבע מהחולות בהשוואה לכימותרפיה בלבד. העלמות הגידולים אומתה בבדיקה מיקרוסקופית. הניסוי עדיין נמשך וכעת נאסף מידע על הסיכון להישנות המחלה.

סרטן שד מסוג HER2 חיובי מאובחן בכ-20-30% מכלל מקרי סרטן השד. סוג זה של סרטן דורש טיפול מיוחד משום שלגידולים יש קצב גדילה מהיר וקיימת סבירות גבוהה מאוד להישנות המחלה. טיפול לפני ניתוח ניתן לחולות כדי לסייע בהקטנת גידולים שאי אפשר להסיר בניתוח עקב גודלם, ובכך מאפשר לבצע ניתוח שאינו דורש כריתת שד.

ביטוח לחולי כליות

לפי הערכות שפורסמו בשנים האחרונות בתקשורת, בישראל חיים כ-700,000 חולי כליה, המהווים כ-10% מהציבור. לפי דיווחים שונים עולה מספר חולי הדיאליזה בישראל בעקביות: מ-2,913 ב-1998 לכ-5,000 בשנת 2006. ראשי האיגוד לנפרולוגיה ויתר לחץ דם ציינו שבניגוד לבלימה שחלה בשיעורי התמותה ממחלות לב, יש עלייה ברורה בשיעור התחלואה והתמותה ממחלות כליה.

'אופציה - פתרונות ביטוחיים בכל מצב בריאות' והעמותה לחולי כליה ומושתלים חתמו השבוע על הסכם שיתוף פעולה. במסגרת ההסכם, 'אופציה' תמכור לחברי העמותה פוליסות ביטוח ייחודיות. לעת עתה יימכרו פוליסות ביטוח חיים ופוליסות ביטוח נסיעות המותאמות לחולי כליה.

"עד עתה הייתה חסומה דרכם של חולי ומושתלי כליה מלהשיג ביטוחי חיים" אומר דן סלס, מנכ"ל חברת אופציה, "אלא אם כן לקו במחלה לאחר שרכשו את הביטוח". עוד הוא מוסיף, כי "עד עתה לא היו מושתלי הכליה מכוסים מבחינה ביטוחית כאשר שהו בחו"ל, ורבים מהם נאלצו לצאת מישראל ללא ביטוח ולממן מכיסם טיפולים שונים שניתנו להם מעבר לים, או שלא נסעו כלל. הפוליסות החדשות מעניקות פתרון לחולים אשר עברו השתלת כליה ולא הצליחו עד היום למצוא כיסוי ביטוחי למצבם, הן בביטוחי החיים והן בביטוחי הנסיעות".

ביטוח החיים לחולי ומושתלי כליה מורכב משני אלמנטים: הראשון אפשרי לאחר "חיתום" בו בודקים את מצבו של המבוטח ומחליטים באלו תנאים לקבלו, האפשרות השנייה היא ללא כל חיתום כאשר הביטוח יכנס לתוקפו המלא רק לאחר תקופה מסוימת. ביטוח נסיעות לחו"ל למושתלי כליה מכסה מושתל כליה בכיסוי מורחב (בדומה לביטוח של כל אדם מן השורה) עד תקרה של 250,000 דולר.

הנקה לאחר הרמת חזה

אחת השאלות המטרידות נשים בגיל הפוריות, השוקלות ניתוח הרמת חזה, היא האם הניתוח יפגע בכושר ההנקה; כלומר, האם נעשה חיתוך של צינוריות החלב. מסתבר שאין פגיעה בהנקה, בעקבות הניתוח. במהלך הניתוח מעצבים מחדש את המעטפת החיצונית של השד ולא מנתקים את הפטמה מרקמת הבלוטות ולכן ברוב המקרים לא פוגעים בכושר ההנקה. אולם, היכולת להניק אחרי ניתוח הרמת חזה, כמו אחרי ניתוח הקטנת חזה, תלויה במידה רבה בטכניקה הניתוחית. אם צינורות החלב לא נחתכו, הרי שאין בעיה להניק, אבל יש להמתין כשנה מהניתוח לפני שמתחילים. במידה וצינורות החלב נחתכו, לא כדאי אפילו לנסות להניק, מחשש ליצירת ציסטות; אם חשוב לאישה להניק בעתיד, כדאי לה להודיע על כך למנתח טרם קביעת הטכניקה הניתוחית בה עתידים להשתמש.

יש להניח שככל שהצניחה גדולה יותר, כך יהיה קשה יותר לשמור על צינורות החלב בד בבד עם הרצון לקבל תוצאה טובה של הרמת חזה. אמנם אפשר להתאים את סוג הניתוח לאפשרות של הנקה, אבל לא פעם זה בא על חשבון החתכים ואורכם.

למידע נוסף - הכנסו לאתר של רשת מרפאות פרופורציה.

פורמולת ברזל

"דרך חיים", מותג הויטמינים המוביל בישראל מציע את המוצר "ברזל עדין" (EASY IRON - תוסף ברזל בעל ספיגה גבוהה ביותר וללא תופעות לוואי). המוצר מכיל ויטמין C הידוע כמשפר ספיגה של ברזל, חומצה פולית וויטמין B12, הקשורים גם הם למניעה וטיפול באנמיה.

במוצר הברזל יש קפסולות רכות, עשויות ג'לטין, אותן ניתן לפתוח. בכל טבליה יש 28 מ"ג ברזל מסוג ביס גליצינאט שהוא "ברזל עדין"; על פי מחקרים, ברזל מסוג זה נספג פי 4 יותר טוב מאשר ברזל סולפט שהוא הברזל הנפוץ בתכשירי הברזל והוא גם אינו גורם לתופעות לוואי.

ברזל הוא מינרל החיוני להעברת חמצן בתור היותו חלק ממולקולת ההמוגלובין. ברזל הוא גם רכיב של מיוגלובין הקשור בצבירת חמצן בשרירים. מחסור בברזל הוא הסיבה הנפוצה ביותר לאנמיה, ירידה במספר כדוריות הדם האדומות או בכמות ההמוגלובין שבהן, באה לידי ביטוי בתסמינים כמו: חולשה, עייפות, קוצר נשימה במאמץ וחיוורון. מחסור בברזל יכול להימצא אצל אנשים צמחוניים ואנשים בעלי תפריט דל בברזל, נשים הרות ומניקות, דימום מהגוף כגון ווסת, ספיגת ברזל לקויה במעיים.

את הויטמינים ניתן להשיג בבתי המרקחת של הכללית. עלות קופסה ובה 90 טבליות: 43.20 ש"ח. מחיר למבוטחי "כללית מושלם": 36 ש"ח.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן השד, בפורום ביטוח בריאות ונסיעות לחו"ל, בפורום הנקה ובפורום ניתוחי חזה פלסטיים: בשיתוף עם פרופורציה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום