מחלת ה-COPD - קטלנית ואנונימית

(0)
לדרג

רבים לא שמעו עליה; אחרים לא יודעים כי מדובר בגורם התמותה הרביעי בעולם. היכרות עם מחלת ה-COPD

מאת: מערכת zap doctors

למעלה מ-3 מיליון אנשים מתים בכל שנה ממחלת ה-COPD. המחלה מדורגת על פי ארגון הבריאות העולמי כגורם התמותה הרביעי בעולם, מיד אחרי מחלות לב וכלי דם ושבץ מוחי. אך בעוד גורמי הסיכון הללו רושמים ירידה מתמדת, ניכרת מגמת עלייה ברורה במספר החולים והמתים מ-COPD.

כ-91% מהישראלים לא יודעים כי מחלת ה-COPD היא בין גורמי התמותה המובילים בעולם. רק 45% מהמעשנים מכירים את מחלת ה-COPD, בפערים ניכרים אחרי סרטן, מחלות לב, איידס ושבץ מוחי. רק 9% מהמעשנים ידעו שהמחלה ממיתה. כך עולה מסקר שבחן את מידת המודעות למחלת ה-COPD, ביחס למחלות אחרות, הנחשבות לנפוצות וקטלניות, בעיני הציבור הרחב.

הסקר בוצע במסגרת יום המודעות העולמי למחלה שצויין בשבוע שעבר, ונערך ע"י מרקט ווטש בקרב 500 נדגמים המהווים מדגם ארצי מייצג של האוכלוסייה הבוגרת היהודית בישראל.

מהי מחלת ה-COPD?

COPD - Chronic Obstructive Pulmonary Disease ובעברית "מחלת ריאות חסימתית כרונית" היא מחלה חשוכת מרפא הנגרמת מעישון ומחשיפה לזיהום סביבתי. המחלה מתחילה להתפתח בגופם של החולים בהיותם בני 30-40, וגורמת לירידה הדרגתית בתפקוד הריאות. סימן ההיכר הראשון של המחלה הם קשיי נשימה הולכים וגוברים, המקשים על ביצוע פעולות פשוטות כמו צחצוח שיניים. סימנים נוספים הם שיעול תכוף ופליטת כיח.

על פי המלצת איגוד רופאי הריאות על כל מעשן, מעשן לשעבר, או אנשים שנחשפו לזיהום סביבתי אינטנסיבי, לבצע בדיקת תפקודי ריאות לגילוי מוקדם של המחלה. לגילוי המוקדם חשיבות רבה במניעת התדרדרות המחלה באופן בלתי הפיך. הפסקת עישון וחשיפה למזהמים ונטילת טיפול תרופתי מתאים בולמת את התפתחות המחלה ומקלה על התסמינים.

איגוד רופאי הריאות דרש לאחרונה ממשרד הבריאות להוסיף אזהרה נוספת על גבי חפיסות הסיגריות מפני COPD המחלה הקטלנית ביותר בעבור ציבור המעשנים. על גבי חפיסות הסיגריות מופיעות היום אזהרות שונות מפני הסכנות הכרוכות בעישון, אבל אף אחת מהן אינה מתייחסת ל-COPD - גורם התחלואה והתמותה הקודם אף לסרטן הריאות, בקרב מעשנים.

דר' גרשון פינק, יו"ר איגוד רופאי הריאות, ציין בהקשר הזה: "כמי שנחשפים מדי יום לסבלם ולמצוקתם חסרת האונים של החולים ב-COPD, יש לעשות כל מאמץ להביא לידיעת הציבור, ובעיקר לידיעת הצעירים שזה עתה החלו לעשן, את המחיר הנורא שיגבה מהם ההרגל המגונה. בד בבד, איגוד רופאי הריאות מתעתד להיאבק השנה על הכללת שיקום ריאות, והתרופה ספיריבה לטיפול ב-COPD בסל הבריאות. ספיריבה היא התרופה המובילה לטיפול בחולי COPD ונכללת בביטוחי הבריאות ברוב מדינות העולם", הוסיף דר' פינק.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן ריאה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום