לא על רגל אחת: שבר בכף רגל וקרסול

(16)
לדרג

כיצד ניתן להימנע מפגיעות בכף הרגל והקרסול ומהם הטיפולים הקיימים לאלו שנפגעו? "כף רגלי השמאלית" (והימנית): הגרסה הספורטיבית

מאת: מערכת zap doctors

פציעות בכף הרגל והקרסול הן בין הפציעות השכיחות ביותר בקרב העוסקים בספורט - תחרותי ולא תחרותי. מבנה כף הרגל הוא כזה המחולק לשלושה אזורים: חלק אחורי, חלק אמצעי וקידמת הכף. כף הרגל בנויה מ-5 עצמות הנקראות גם עצמות המסרק, המסווגות כעצמות ארוכות וממוקמות בין שורש הרגל לגלילים (עצמות הבהונות של כף הרגל).

הקרסול הוא המפרק המחבר את השוק עם כף הרגל. אכילס הוא הגיד המחבר את עצם העקב עם השרירים האחוריים של השוק.

פעילות ספורטיבית, כגון: ריצה, הליכה, משחקי כדור שונים (כדורגל, כדורסל, כדורעף) וכל פעילות המערבת מאמץ על כף הרגל והקרסול יכולות לגרום לפציעתן של אלו.

פציעות/פגיעות בכף הרגל או בקרסול מתאפיינות בשני סוגים: פגיעה טראומטית (שברים, נקעים וחבלות) ופגיעה כתוצאה מפעילות יתר (פגיעות מאמץ).

בשני המצבים טיפול הולם יכול לעזור בחזרה לפעילות מלאה ברמה שהייתה לפני הפגיעה.

מהן פגיעות הנובעות ממאמץ יתר?

שבר מאמץ הינו מצב בו מופעל עומס שאין העצם מורגלת בו עד לכדי שבירה שלה בדרגות חומרה שונות. זוהי אחת מהפגיעות השכיחות ביותר באוכלוסייה בריאה העוסקת בספורט באופן קבוע, אם כי לא בהכרח ספורט תחרותי.

שברי מאמץ בעצמות המסרק מאובחנות באופן קליני וניתן לאשר את האבחנה הקלינית על ידי מיפוי עצמות. הטיפול בשברי מאמץ הוא על ידי שימוש במדרסים מובנים לכף הרגל, או שינוי סוג הספורט על מנת להקל על הכאב.

קיימים שברים שהטיפול בהם יהיה גיבוס והמלצה למנוחה ללא דריכה על כף הרגל למשך מספר שבועות. במקרים בהם כל הטיפולים השמרנים נכשלו, הטיפול בשברי המאמץ יהיה טיפול ניתוחי שילווה בפיזיותרפיה.

מהן פגיעות טראומטיות?

פגיעות טראומטיות הינן שברים או נקעים הנובעים מחבלה ישירה הנוצרת בעת שימוש באנרגיה גבוהה או נמוכה (למשל מעידה בתוך בור תוך כדי ריצה). פגיעות אלו צריכות להיות מאובחנות באופן מהיר ומיידי על מנת לאפשר החלמה מלאה ונכונה של האזור הפגוע.

הטיפול השכיח בשברים הוא שמרני, כלומר ביצוע ניתוח לקיבוע השבר. דוגמאות לשברים טראומטיים הינם שברים בקרסול על רקע של חבלה סיבובית חדה. טיפול הבחירה במקרים אלה יהיה קיבוע השבר על ידי ברגים ופלטות.

שברים בעצמות המסרק, במיוחד בבסיס עצם המסרק החמישית (קרוב לזירת כף הרגל) הם השברים השכיחים ביותר. לגבי שברים בעצמות המסרק 2 עד 4, ברוב המקרים הטיפול לא יהיה ניתוחי, לעומת שבר בעצם המסרק 5 שהנטייה היום היא לקבע באופן ניתוחי.

אחת הפגיעות השכיחות ביותר ממנה סובלים העוסקים בספורט חובבני היא נקע באזור הקרסול. נקע זה הוא מצב שבו ישנה מתיחה/קרע ברצועות המייצבות את כף הרגל עם השוק.

ברוב המקרים, הטיפול בנקע יהיה הרמת הרגל כלפי מעלה בשילוב עם רטיות קרות ומנוחה. עם זאת, חשוב לוודא כי אכן מדובר בנקע, ולכן במצב שבו ישנם כאבים חזקים, נפיחות ושטף דם, יש לפנות להתייעצות ברופא אורתופד. כמו כן, יש לבצע טיפול פיזיותרפי שיקומי לחיזוק מייצבי הקרסול, פעולה המסייעת במניעת היארעותם של נקעים חוזרים, במיוחד בקרב אלו העוסקים בספורט באופן קבוע.

"בנוסף", מדגיש ד"ר נמרוד רון, מומחה בתחום כף הרגל והקרסול במרכז הרפואי הלל יפה, "אם הרגל ממשיכה לכאוב במאמץ גופני, רצוי לבצע בירור אצל הרופא בכדי למנוע מצב של פגיעה סחוסית בכף הרגל. מצבים של נקעים חוזרים רציניים יכולים להגיע לכדי צורך בהליך ניתוחי של שחזור רצועות, אך הדבר שכיח בעיקר אצל ספורטאים מקצועיים".

איך נמנעים מפציעות כף רגל וקרסול?

הדרך הנכונה לעשות ספורט היא כמובן הדרך המבוקרת. שני התנאים המקדימים לנושא כף הרגל והקרסול הם סוג הנעל בה נעשה שימוש ומבנה כף הרגל של העוסק בספורט.

בהקשר זה, ממליץ ד"ר רון להקפיד על מספר כללים בטרם ביצוע פעילות גופנית:

- בצעו תרגילי חימום לפני הפעילות - גם קלה וגם מאומצת. מיתחו את גיד האכילס ואת שרירי הירך האחוריים והקדמיים. אין להגזים במתיחה על מנת שלא ליצור נזק.

- השתמשו בנעלי אימון יציבות אשר מספקות בולם זעזועים ומתאימות לסוג הספורט בו אתם עוסקים.

- הימנעו מריצה על משטחים קשים כמו אספלט ובטון.

- בצעו את הפעילות על משטחים ישרים. ריצה בעליה עלולה לגרום לעומס ניכר על גיד האכילס ופגיעה בו.

בואו לדבר על זה בפורום אורתופדיה - בעיות כף רגל וקרסול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום