מדור טיפים מס' 77

(0)
לדרג

המלצות למניעה וטיפול בדלקות עיניים והנחיות לצמצום נזקים באימון גופני. דוקטורס מביא לכם את כל הטיפים הדרושים

מאת: מערכת zap doctors
טיפול בדלקות עיניים

בעונת המעבר רבים סובלים מאלרגיות ודלקות בעיניים. אחת התופעות הרווחות בתקופה זו היא דלקת אלרגית של הלחמית בעין. קיימים סוגי צמחים הפורחים דווקא בסתיו אשר מעודדים הופעת אלרגיות. כמו כן, הסתיו מאופיין ברוח מזרחית יבשה, המביאה עמה אבק מדברי אשר עלול גם הוא לעורר אלרגיה. תופעות אלו מצריכות מאתנו לדעת כיצד ניתן להימנע מהן, ובמידה שכבר הופיעו, כיצד ניתן לטפל בהן.

^^להלן טיפים למניעה וטיפול בדלקות עיניים:^^

מניעה

נסו לזהות את הגורם. אם זיהיתם צמח אשר קרבתו מציקה, יש להימנע משהייה בקרבתו. כאשר הגורמים לאלרגיה הם סביבתיים, כגון אבקנים של פריחה או אבק, מומלץ להימנע מחשיפה להם עד כמה שניתן.

השתדלו להימנע משהייה בחוץ בימי חמסין, מכיוון שיובש בעיניים מחמיר את התלונות.

הרכיבו משקפי שמש העוטפים היטב את העיניים; בנוסף על הגנה בפני השמש הם מגינים בפני אבקנים ורוח יבשה.

לימדו לזהות האם אתם רגישים לגורמים הנמצאים בסביבתנו היומיומית, אשר ידועים כעלולים לעורר אלרגיה, כמו למשל - מאכלים שונים, חומרי ניקוי וכפפות לטקס, בדים שונים או שיער פרווה שמשירים החתול או הכלב. מודעות וזיהוי יביאו לפתרון מיידי של הבעיה.

טיפול

ניתן להשתמש בטיפות של תחליפי דמעות אשר נמכרות ללא מרשם. טיפה בכל עין 3-6 פעמים ביום תעזור לעיתים קרובות. יש לדרוש תחליפי דמעות ללא חומר משמר.

לא לשפשף ולא לחטט עם הידיים בעיניים. אמנם הגירוי לעיתים בלתי נסבל, אך השפשוף מחמיר את המצב, יגביר את תגובת הדלקת ויגרום לעיניים להיראות אדומות ומגורות יותר.

הקפידו על ניקיון הידיים. מומלץ גם לשמור על ניקיון העיניים על ידי שטיפת הפנים במי ברז פעמיים-שלוש פעמים ביום.

אם אין הטבה בתוך יומיים או שקיימת החמרה בהרגשה, יש לפנות לרופא עיניים לבדיקה ולקבלת טיפול. לרוב הטיפולים יעילים ומושגת רגיעה תוך זמן קצר. חוסר טיפול והזנחה יכול לגרום לנזק בעיניים ולפגיעה בלתי הפיכה בראיה. ההמלצה היא לפנות לבדיקה ולקבל טיפול בהתאם.

בכל מקרה של חשד לחדירת גוף זר לעין יש לפנות באופן מיידי לרופא עיניים לשם קבלת טיפול.

ד"ר דוד בן ניסן הוא רופא בכיר באסותא אופטיק, המרכז להסרת משקפיים בלייזר.

מניעת נזקים באימון

הקלישאה "כשחוטבים עצים עפים שבבים" מבטאת כנראה היטב את התחושה אצל העוסקים בפעילות גופנית. פציעות וכאבים הם חלק משגרת האימון של המתאמנים - דלקת בשריר, נקע או כאב אחר כתוצאה מהאימון. אמנם קשה להתחמק מפציעות ספורט אך בהחלט ניתן להקטין את הסיכוי להיפצע ואת הנזק שיגרם לכם.

^^טיפים לצמצום נזקים באימון:^^

התחילו בהדרגה ובמתינות - החלטתם להתאמן? עשו זאת במתינות תוך הגדלת עומסים מדורגת ומדודה. כלל זה נכון גם בעת אימון ספציפי, גם אם אתם בעלי כושר מצוין, התחילו את האימון במתינות, הפקידו על חימום ומתיחות, אפשרו לגוף להתרגל לעומס.

הקפידו על ציוד ולבוש חדיש ותקין - ציוד ולבוש בלויים עשויים לגרום לפציעה.לעוסקים בריצה - החליפו נעליים בערך כל 1000 ק"מ, או פעם בחצי שנה ובכל מקרה אל תרוצו עם נעל שחוקה.

הקשיבו לגוף - מנגנון הכאב נועד בכדי להזהיר את הגוף מפני נזקים, לכן אל תתעלמו מכאב. כשחשים בכאב, יש להפסיק לדקה או שתיים את האימון; אם לאחר הפוגה זו הכאב ממשיך כנראה שנגרם לגוף נזק, המשך האימון במצב זה עשוי להחמיר את הנזק. עצרו את האימון והמתינו כיממה, אם הכאב לא חולף אליכם לפנות לעזרה מקצועית.

קררו את האזור הכואב - קירור האזור הכואב יאט את זרימת הדם וכתוצאה מכך יקטן שטף הדם, הנפיחות והכאב. אם זאת אין לקרר באופן ישיר את האזור הפגוע, אלא בעזרת שכבה מבודדת (מגבת למשל). הניחו את הקרח על האזור הפגוע למשך 10-20 דקות וחיזרו על פעולה זו מספר פעמים ביום.

תמיכה מלאכותית אינה טובה לאורך זמן - הניחו תחבושת אלסטית רק בהנחיית רופא או פיזיותרפיסט. אל תשתמשו בתמיכה מלאכותית לאורך זמן, תחבושות אלסטיות תומכות באיבר הפגוע במקום השריר כתוצאה מכך השריר הופך רפוי וחלש, באופן אשר ימנע ממנו לתמוך באיבר בעתיד.

הליכה תסייע להחלמה - אם נפגעה רקמה רכה (גיד או שריר) בקרסול, נסו ללכת גם אם הדבר כרוך בכאב, במידת הצורך היעזרו בקביים. ההליכה תסייע לאזור להחלים כהלכה.

השתמשו בכרוב - הנחת כרוב על אזור פגוע מסייעת להפיג את תחושת הכאב.

רוני יחזקאלי היא פיזיותרפיסטית מומחית לשיקום פציעות ספורט בחברת pro-fit.

בואו לדבר על זה בפורום בריאות העין, בפורום פיזיותרפיה ובפורום אימון וכושר גופני.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום