השמנה ובריאות עובדים

(0)
לדרג

שכיחות ההשמנה בקרב עובדים עולה עם הזמן. התמודדות עם התופעה היא גם אינטרס כלכלי מובהק של המעסיק

מאת: ענבל קרקו

כתוצאה מאורח החיים המודרני, זמן העבודה תופס את מרבית שעות הפעילות שלנו. האדם נולד להתנועע והישיבות הממושכות מול המחשב בעבודה, או מול הטלוויזיה בבית עלולות להיות מזיקות. אחת מתופעות הלוואי של תנאי העבודה המודרניים היא השמנה. ההשמנה הולכת ותופשת ממדים של מגפה, בעיקר בקרב עובדי צווארון לבן.

המאזן האנרגטי שלנו מורכב מהיחס בין הכנסה להוצאה. ככל שאנו מכניסים יותר ומוציאים פחות, ההשמנה גוברת. במקומות עבודה מודרניים, דוגמת חברות היי טק, זמינות האוכל והגיוון גדולים מאוד: ארוחות עשירות בחדרי אוכל, ארוחות ביניים, עוגות, עוגיות וכו'; ומצד שני שעות ארוכות של ישיבה בעבודה. מחקר בקרב עובדים אוסטרלים מצא קשר מובהק בין שעות הישיבה בעבודה ובין השמנה. ישיבה של מעל 6 שעות בעבודה הייתה קשורה עם סיכון כמעט כפול לעודף משקל, בהשוואה לעובדים שישבו פחות מ-45 דקות בעבודתם; חשוב לזכור שאורח חיים כזה אינו מתאים לגנים שלנו. הגנים שלנו מותאמים עדין לתקופה בה האדם רץ אחר טרפו כדי להשיג את האוכל שלו. אורח החיים המודרני אם כן, משיג את האבולוציה במיליוני שנים והתוצאה באה לידי ביטוי בהשמנה ובפגיעה בבריאותנו.

עובדים ומשמינים

בארה"ב הוכרה ההשמנה זה מכבר כבעיה העיקרית הקשורה בבריאות הציבור. בסקר מקיף (כ- 600,000 עובדים), שנערך בארה"ב בשנים 1986-1995 ומ-1997 עד 2002, נמצא שלא די בכך ששכיחות ההשמנה בקרב עובדים הולכת ועולה, אלה שקצב העלייה הולך ועולה עם הזמן. בעוד שבשנים 1986-1995 שכיחות ההשמנה עלתה ב-0.6% לשנה, הרי שבשנים 1997-2002 עלה הקצב ל-0.95% בשנה. משמעות הדבר היא שעל כל 100 עובדים יש בכל שנה עוד עובד שמן. חשוב לציין שהמונח השמנה במחקר זה התייחס לעובדים שאינדקס מסת הגוף שלהם (BMI) מעל 30; כלומר לא מדובר בעובדים בעודף משקל קל (25>BMI<30), אלא בעובדים שמנים ממש, כאלה שלמשקלם יש השלכה רצינית על בריאותם. החוקרים סיכמו שיש צורך דחוף בתוכניות התערבות לירידה במשקל בקרב עובדים.

בעיה בריאותית וכלכלית

השמנה מזמן אינה מוגדרת כבעיה אסתטית; להצטברות השומן במיוחד באזור הכרס יש השלכה מרחיקת לכת על בריאות האדם. השומן הבטני גורם לשומנים בדם, לכולסטרול לא מאוזן (כולסטרול רע גבוה או כולסטרול טוב נמוך), לכבד שומני וליתר לחץ דם. בנוסף, הוא מזרז הופעה של סוכרת על כל סיבוכיה ומגביר סיכון להתקפי לב, מחלות כלי דם, שבץ מוחי וסוגים מסוימים של סרטן (מעי גס, שד). אנשים שמנים סובלים מליקוי במרכז העצבי במוח האחראי לנשימה; כתוצאה מכך הם לוקים בדום נשימה בזמן שינה, הגורם להם להתעורר מספר רב של פעמים בלילה' לכן אנשים שמנים עייפים רוב הזמן. עייפות כידוע פוגמת ביעילות העבודה, בתפוקה וביצירתיות העובד. גם כאבי גב כרוניים ומחלות כלי דם בעיניים שכיחים יותר בקרב אנשים שמנים ויש להם השפעה על תפוקת העובד בעבודה. הפגיעה בבריאות העובד הנגרמת מההשמנה מגדילה את ימי ההיעדרות מהעבודה ובכך גורמת נזק כלכלי למעסיק. וברמה הלאומית, השמנה מעלה את ההוצאות הלאומיות על בריאות ובסופו של דבר מקצרת את תוחלת חייו של העובד.

התמודדות עם השמנה אם כן, אינה עסקו הפרטי של העובד, אלא גם אינטרס כלכלי מובהק של המעסיק. לתוכניות התמודדות עם השמנה במקום העבודה יש יתרון רב, שכן זהו המקום בו האדם מבלה את רוב שעות היממה. רצוי שההתמודדות עם ההשמנה במקום העבודה תתבצע בכמה מישורים: ראשית, יש לדאוג לתפריט בחדר האוכל; מומלץ להפחית בו את כמות השומן, להציע מגוון של מאכלים על בסיס ירקות, להציע שתייה דיאטטית ופירות במקום קינוחים שמנים. ניתן לשפר את התזונה גם בחדרי הישיבות - במקום קרואסונים ועוגות שמרים, מומלץ להציע ירקות חתוכים ופירות, פריכיות אורז או קרקרים דלי שומן. השמנה כאמור קשורה גם בהוצאה האנרגטית (פעילות גופנית); פתיחת חדר כושר לרווחת העובד (לפני ואחרי העבודה), או מתן הטבה בצורת מנוי מוזל על חדר כושר הקרוב למקום העבודה עשוים לתרום להפחתת מימדי ההשמנה. עידוד פעילות ספורטיבית כחלק מהאווירה בחברה (קבוצת כדורגל, כדורסל וכו') מומלצת גם כן. ולבסוף, ניהול קבוצת תמיכה להרזיה בקרב עובדי החברה עשוי לתרום באופן משמעותי לירידה במשקל העובדים. היתרונות של קבוצה כזו קשורות בהכרות המוקדמת בין האנשים ובעקבות כך - יצירת אוירה תומכת. מעסיק יכול לעודד ירידה במשקל על-ידי הענקת פרס לעובד שהפחית הכי הרבה ממשקלו (כאחוזים ממשקל גופו) ובכך להמריץ עוד יותר את המוטיבציה של המשתתפים בקבוצה. בסופו של דבר, עובדים שמנים שמפחיתים במשקלם הופכים לאנשים שמחים יותר, חיוביים יותר, אופטימיים יותר ובעלי מרץ. הרווח של המעסיק משינויים אלה הוא רווח נקי.

ענבל קרקו היא דיאטנית ראשית ב"שומרי משקל".

רוצה להתחיל להרזות? לחץ/י על דיאטה אונליין.

בואו לדבר על זה בפורום דיאטה, תזונה והשמנת יתר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום