טיפול טבעי בשיעול והצטננות

(1)
לדרג

הילד התקרר או סובל מחום? לעתים אין צורך למהר לבית המרקחת; גם לטבע יש דרך משלו לטפל במחלות

מאת: מיכל לזרוביץ

מומחי ה-FDA קבעו בסוף שבוע שעבר, כי אין הוכחות שתרופות שכיחות הניתנות ללא מרשם לילדים מתחת לגיל 6 לטיפול בשיעול והצטננות אכן מועילות; הממצאים מראים, כי הן עלולות אפילו להזיק. ההנחה הייתה כי תרופות המיועדות למבוגרים אכן יתאימו גם לילדים.

ממצאים אלו לא ממש מפתיעים את העוסקים בתחום הרפואה הטבעית והנטורופתיה. הרפואה הטבעית אכן מאמינה כי יש סימפטומים שמומלץ לא לדכאם, מכיוון ולטבע יש דרך משלו לטפל במחלות. כך למשל לשיעול יש תפקיד נכבד בהגנה על המערכת החיסונית והנשימה של גופנו, לכן כאשר מדובר בהתקררות לא מומלץ לדכא את השיעול. שיעול יעיל יגרום לסילוק של מיקרואורגניזמים (חיידקים ווירוסים) מדרכי האוויר. גם חום מתון איננו מפחיד את העוסקים ברפואה משלימה, מכיוון שהחום מסוגל לדכא את מאגר הוירוסים.

^^החלופות הטבעיות להקלת המצב בילדכם במצבי הצטננות/התקררות:^^

1. מנוחה - ההיגיון מחייב מנוחה, למרות שאין הרבה מחקרים שבדקו את השפעת המנוחה על משך ההצטננות.

2. שתייה של מים ותה צמחים - שתייה חשובה ביותר לצורך שמירה על לחות ושלמות הרקמות. הגנה זו על הרקמות מונעת ממחוללי המחלה לחדור לגוף. שתייה מאפשרת לגוף להחלים מהמחלה במקום להתמקד בעיכול המזון. בנוסף, השתייה מונעת איבוד נוזלים מהגוף (כאשר לילד יש חום גבוה).

אם הילד סובל מכאבי גרון - ניתן להכין חליטת אזוב, צמח אשר במקור מאסיה, העלים שלו ארומתיים עם תכונות מכייחות. בשימוש לבד הוא יעיל לטיפול בשיעול וכאבי גרון, אך הוא די מר; לכן אפשר להוסיף מעט דבש או מיץ תפוזים להוספת ויטמין C ולשיפור הטעם.

אופן ההכנה: חצי כפית (עלים או פרחים) מצמח האזוב בתוך כוס מים רותחים. מכסים את הכוס, ממתינים כ-15 דקות ולאחר מכן מסננים ושותים. אם הילד לא מעוניין בחליטת צמחים, אפשר לגרגר כוס מים חמימים יחד עם כף מלח וטיפות מיץ לימון אחדות כל שעתיים. הערה: אין לתת דבש לילד מתחת לגיל שנה.

אם הילד סובל משיעול - ניתן להכין חליטה מצמח אחד או כמה ביחד. צמח האזוב שהוא מכייח ומרגיע, יחד עם צמח הנטופית (אלטאה), המיועדת יותר לשיעול יבש וכואב וכן עלי קורנית המתפקדים כאנטיזיהומיים ומקלים על שיעול יבש וכואב. אופן ההכנה לפי ההוראות למעלה.

חליטה נוספת המתאימה להתקררות: ניתן לערבב כמויות שוות של פרחי סמבוק שחור, אכילאה ומנטה; להן יש להוסיף קינמון לאפקט מחמם והרגעה וחתיכת שורש ג'ינג'ר קטן וטרי לצורך חימום נוסף. הערה: אם הילד סובל מחום גבוה אין להוסיף ג'ינג'ר וקינמון, מאחר והם עשויים להעלות את חומו.

3. אכילת מרק עוף - כנראה שהשפעתו החיונית בטיפול בהצטננות נובעת בשל השפעתו האנטי דלקתית.

4. מזון - מומלץ להרבות בפירות המכילים ויטמין C וכן ירקות מאודים שגם הם ניתנים לעיכול קל יותר; גם מיצי ירקות מדוללים במים יטיבו עם המחלה. רצוי להימנע מאכילת מזונות המחלישים את יכולת מערכת החיסון להילחם במזהמים ובוירוסים השונים. מאכלים המחלישים את מערכת החיסון הם מזונות בעלי פחמימות פשוטות (שוקולד, עוגיות ועוד). הסוכרים למיניהם מפחיתים את מספר כדוריות הדם הלבנות ובכך מדכאים את מערכת החיסון של גופנו. כמו כן מומלץ לא להגזים בשתיית מיצי פירות, במיוחד מיץ תפוזים - מיץ זה מכיל הרבה יותר סוכר מאשר ויטמין C לכן מומלץ לדלל את המיץ. מומלץ להימנע משתיית חלב ומשאר מוצרי החלב בזמן מחלה, מאחר ומוצרי חלב מעודדים ייצור ליחה וגורמים להחמרת המצב.

5. שימוש בשמנים אתרים בזמן התקררות - השימוש הוא באמצעות מספר טיפות במכשיר אדים, או הכנסת מספר טיפות לתוך אמבטיה עם מים חמימים. לשמן אתרי לוונדר יש תכונות המעודדות את מערכת החיסון, בנוסף הוא יכול להרגיע אם להתקררות נלווה שיעול. שמן אתרי אקליפטוס ומנטה מקלים על גודש האופייני להתקררות. שמנים אתרים מסוג מליסה ושמן עץ התה יעילים כנגד וירוסים שונים.

הכנת ג'ל טבעי למריחה על החזה שנועד לעזור בפתיחת דרכי הנשימה:

50 גרם ג'ל טבעי.
1 כף עלי לוונדר יבשים.
4 טיפות שמן אתרי אקליפטוס.
4 טיפות שמן אתרי לוונדר.

יש להמיס את הג'ל בתוך כלי. הכלי עם הג'ל יהיה נתון בעוד כלי המכיל מים חמים/רותחים. בחשו את התערובת יחד עם הלוונדר וחממו במשך כחצי שעה. יש לסנן את הנוזלים דרך גאזה עדינה ולצנן. להוסיף את השמנים האתריים, ליצוק לתוך צלוחית ולהמתין עד שהפורמולה מתייצבת. הלוונדר והאקליפטוס מנקים את דרכי הנשימה. יש לעסות את החזה לפני השינה. הערה: ניתן לקחת תערובת זו ולהמיסה בתוך כלי אשר נתון בעוד כלי עם מים חמימים. לנשום את האדים כאשר יש מגבת מעל הראש.

מיכל לזרוביץ מנהלת פורום אינטגרטיבי לרפואת עור טבעית ואסתטיקה טבעית ופורום אנטי אייג'ינג ועיכוב תהליכי גיל. בואו לדבר על זה בפורום אף אוזן גרון ובפורום נטורופתיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום