צרכנות רפואית מס' 110

(0)
לדרג

טיפול להסרת הגרורות, בדיקה לגילוי סם האונס, מכשיר הפועל בשיטת "אימון הרטט" וחוברת לילדים לקראת ניתוח. עדכונים צרכניים

מאת: מערכת zap doctors
הסרת הגרורות אצל חולי סרטן

סרטן המעי הגס הוא הסרטן השלישי בשכיחותו, וגורם המוות השני בשכיחותו מכלל סוגי הסרטן בנשים ובגברים באירופה. למרות אפשרויות הטיפול הקיימות, שיעור ההישרדות לאחר 5 שנים מהאבחנה ותחילת הטיפול בסרטן המעי הגס נותר כ-50%.

מחקר חדש מראה, כי הטיפול באווסטין בשילוב כימותרפיה משפר באופן משמעותי את הסיכויים להסרה מלאה של הגרורות בחולי סרטן מעי גס מתקדם. ממצאים חדשים ממחקר ה-First Beat הוצגו בכנס הסרטן האירופאי האחרון ECCO 2007 שהתקיים בברצלונה. הנתונים שהוצגו מראים שמספר גדול של חולי סרטן מעי גס מתקדם שהוגדרו כלא מתאימים לטיפול ניתוחי, טופלו באווסטין בשילוב עם כימותרפיה סטנדרטית ונותחו להסרת הנגעים הגרורתיים. הסרת הגרורות בשלמותן הושגה בכ-80% מהחולים שנותחו והוגדרו כלא מתאימים לניתוח לפני תחילת הטיפול. התוצאה מרשימה שהושגה בטיפול היא הטובה ביותר מבין התוצאות שנצפו בעבר, במחקרים קליניים שבדקו שילובים ביולוגיים וכימותרפים שונים.

"הסרת הגרורות בשלמותן היא הסיכוי היחיד לריפוי בחולי סרטן מעי גס גרורתי. לכן תוצאות אלה מהוות צעד גדול קדימה עבור החולה" אומר ד"ר מונדהר מהג'ובי, המנהל העולמי של התחום האונקולוגי בחברת Roche. "השיעור הגבוה של ניתוחים מוצלחים למטרת ריפוי שהושג הוא מרשים, בעיקר לאור העובדה שה-First BEAT הוא מחקר הבודק את אוכלוסיית החולים הכללית בתנאים היום-יומיים".

גילוי מוקדם של סם האונס

מקרי אונס המבוצעים לאחר סימום האובייקט, באחד מסמי האונס הקיימים כיום בשוק הינם תופעה הולכת וגדלה. כאשר סם אונס מעורבב עם אלכוהול הוא גורם לתופעה של איבוד הכרה ואיבוד זיכרון לטווח קצר.

חברת "מדיסון פארמטופ" מייבאת לראשונה בישראל ערכה חדשנית וייחודית המאפשרת בדיקה מיידית לגילוי מוקדם של סם האונס במשקה. הבדיקה החדשנית הינה בצורת כרטיס (בגודל של כרטיס אשראי) המכיל 3 אזורי טסטים הבודקים 3 סוגי סמי אונס הנפוצים ביותר: קטמין, GHB ורוהיפנול (או בשם המדעי benzodiazepines). את הבדיקה מבצעים באמצעות טפטוף טיפה אחת מן המשקה החשוד לכל אחד מ-3 אזורי הטסטים. מנתונים שנבדקו עולה, כי קיימים כיום בעולם כ-67 סמי אונס, אשר מרביתם מכילים את המרכיבים הנ"ל, אותם ניתן לזהות באמצעות הבדיקה החדשנית.

הגב' אליאן מרקוביץ', מנהלת השיווק של חברת "מדיסון פארמטופ" מציינת, כי "מומלץ לבצע את הבדיקה כאשר יש חשש או תחושה שמישהו הוסיף משהו למשקה שלך, כי אז הנפגע עדיין יכול לוודא שייקחו אותו למקום בטוח לפני שהסם יתחיל להשפיע".

בימים אלו נמצאת החברה במו"מ עם מספר משווקים לשיווק ערכת גילוי סם האונס בפיצוציות, ברים, אזורי בילוי, תחנות דלק ועוד. בדיקות סם האונס ישווקו במארז שיכלול 2 ערכות בדיקה, במחיר מוערך של כ-50 ש"ח.

אימון הרטט

Medical VibroGym בעל תו תקן ישראלי, זכה לאחרונה להכרה מלאה כמכשיר רפואי מטעם MDD (תקן רפואי של האיחוד האירופאי). ה-MDD הכריז על פלטפורמת ה-VibroGym כמכשיר היחידי, הפועל בשיטת "אימון הרטט", המוסמך לשימוש רפואי לבעיות קואורדינציה, יציבות, האצת זרימת דם והגדלת מסת שריר. המכשיר הינו פלטפורמת הרטט היחידה המשווקת בארץ בעל הסמכה רפואית.

משמעות קבלת היתר רפואי ל-Medical VibroGym היא שבקרת הרטט של המכשיר נבדקה ונמצאה שאינה מהווה סיכון למשתמש ושהיא יעילה ומשיגה את מטרותיה הרפואיות. כדי לקבל את התקן הרפואי, החברה נדרשה לעבור תהליך מורכב על מנת להוכיח שאכן המכשיר בטיחותי, עומד בתקן החשמלי, בוצעו ניתוחים מעמיקים בנושא ניהול סיכונים ושאכן המכשיר מתאים לדרישות הרפואיות.

המכשיר מדמה מצב של אי שיווי משקל והיעדר איזון הגוף, על ידי סדרות של וויברציות מבוקרות. אינטנסיביות התנועה מאלצת את הגוף לייצב את עצמו; כלומר, השרירים מתכווצים ומתרחבים בתדירות גבוהה ובכוח רב (30-50 פעמים בשנייה, לפי התדירות והאינטנסיביות של הויברציות שנבחרו). פעולה זו גורמת לחיטוב השרירים ושיפור הטונוס (המתח הרגיל ברקמות הגוף המתהווה בתמידות על-ידי זרם האנרגיה, אשר מגיע לרקמות ממרכזי העצבים).

יתרונות המכשיר כוללים: הגברת גמישות הגוף, האצה בירידה במשקל, הגברת דחיסות העצמות, חיזוק השרירים, הגברת קצב חילוף החומרים, שיפור הקואורדינציה והיציבה ועוד.

חוברת צביעה לקראת ניתוח

ניתוח לילד הוא אירוע משמעותי בחייו וגם בחיי ההורים המלווים אותו. חלק ניכר מהחששות לפני ניתוח הינם חששות מהבלתי נודע; מידע על העתיד להתרחש מסייע להתמודד עם חלק ניכר מחששות אלו. מעתה, חוברות צביעה ידידותיות עם הסברים לילדים לפני ניתוח וחוברות מידע להורים יחולקו ללא תשלום, על ידי הרופאים המנתחים באסותא כחלק מתהליך ההכנה לניתוח.

הילדים יקבלו חוברת צביעה הכוללת טקסטים חביבים ומתחרזים, למשל "גם בניתוח עצמו לא מרגישים שום דבר, פשוט ישנים וחולמים עד שהניתוח נגמר". החוברת תערוך לילדים הכרות עם מונחים הקשורים בתחום ההרדמה כמו הצום הקודם לה, חומרי ההרדמה וההתעוררות שלאחריה. בנוסף, דרך החוברת יתוודע הילד לסביבה בה יימצא לפני הניתוח ולאחריו - החל ממיטתו, ארונו האישי וחברו לחדר וכלה בחדר ההתעוררות. בסוף החוברת יוכל לרשום הילד שאלות שמתעוררות בו לגבי הניתוח וכך להציג אותן בפני הרופא.

ההורים יקבלו חוברת, בה כל המידע הקשור בהרדמת הילד על שלביה, מרגע ההרדמה ועד להתעוררות, באופן שיאפשר להם להעביר מידע זה לילד באופן המתאים לגילו ולהבנתו. בנוסף, החוברת מציעה טיפים להורים כיצד להתייחס לילד לקראת הניתוח: "שוחחו עם ילדכם על הסביבה החדשה הנגלית להם, ספרו סיפור אהוב או שיר מוכר. צעצוע או ספר אהוב יכולים לסייע מאוד, ולחיוך החם והאוהב שלכם אין תחליף". החוברת נכתבה על ידי רופאים מרדימים מבית החולים אסותא.

ד"ר דוד אולשוונג, מנהל מערך ההרדמה של אסותא מרכזים רפואיים מסביר: "כיום אנו יודעים כי קיים קשר בין המצב הנפשי של המנותח לבין תוצאות הניתוח. לכן, רצוי שהילדים ייכנסו לניתוח כשהם רגועים ונינוחים. חשוב לציין גם, שהורים שמשדרים לילדיהם תחושה של ביטחון ושלווה, מפחיתים בקרבם את רמת החרדה ובכך מסייעים להצלחת הניתוח. הכנה מוקדמת לניתוח תעזור לילד ולהורה להתמודד טוב יותר עם הפחדים המלווים אותם, המופיעים באופן טבעי לפני הניתוח וגם אחריו".

בואו לדבר על זה בפורום גסטרואנטרולוגיה - מחלות דרכי העיכול, בפורום הרזיה ללא דיאטה ובפורום הרדמה, רפואה סב-ניתוחית ורפואת כאב.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום