צרכנות רפואית מס' 109

(0)
לדרג

השבוע בדוקטורס: מרפאת לב לצעירים, התקדמות במחקר על סוכרת, משחה לטיפול בכאבי שרירים ופרקים ועוד עדכוני צרכנות

מאת: מערכת zap doctors
מרפאת לב לצעירים

בישראל מתרחשים כ-25 אלף התקפי לב מידי שנה, מתוכם 4,200 קטלניים. 10% מהחולים במחלת לב הינם מתחת לגיל 45. מרפאת לב לצעירים נפתחה באסותא מרכזים רפואיים; המרפאה מתמחה בטיפול בחולים צעירים (בני 50 ומטה) שעברו אירוע לב, באיתור גורמי הסיכון ובהתאמת תכנית טיפול ייחודית באופן אישי. מסקר ACSIS האחרון של המחלקות הקרדיולוגיות בישראל עולה, כי בארץ מתרחשים מדי שנה 25 אלף אירועי לב כליליים, מתוכם כ-2,500 אירועים מתרחשים בקרב צעירים עד גיל 50. בשלושת הסקרים האחרונים שבוצעו במרוצת שנות האלפיים נכללו כ-6,000 חולים עם אוטם חד בשריר הלב. כ-10% מהחולים היו בני 45 שנים או פחות.

גורמי הסיכון העיקריים לאירועי לב בקרב צעירים הם עישון (70%-90% מהלוקים באוטם לב בגיל צעיר הם מעשנים), גורמים גנטיים, השמנת יתר, הפרעות מסויימות בשומני הדם ולאו דווקא ערכי כולסטרול גבוהים. אצל מבוגרים, לעומת זאת, גורמי הסיכון העיקריים הם יתר לחץ דם וסוכרת. גורם נוסף המבדיל את הצעירים מהמבוגרים הוא הקשר המובהק בין אירוע לב לבין נטייה לקרישתיות יתר של הדם. ברור אם כן, כי לחולים עם טרשת בגיל צעיר מאפיינים ייחודיים העשויים להשפיע הן על התהליך האבחנתי והן על הטיפול.

ד"ר שלומי מטצקי, רופא בכיר ב"מרפאת הלב לצעירים" של אסותא וביחידה לטיפול נמרץ לב במרכז הרפואי "שיבא" בתל-השומר מסביר, כי: "הטיפול בבני 50 ומטה צריך להיות מותאם לגורמי הסיכון ולמאפיינים הייחודיים שלהם. מטרתה של המרפאה היא לערוך להם בירור מעמיק יותר ולספק תחת קורת גג אחת מענה כוללני, מיטבי ומהיר לאותם צרכים. המרפאה תעניק להם טיפול מקיף ואגרסיבי, כדי למנוע הישנות אירועים דומים או החמרת המחלה". השירותים במרפאה ניתנים לפי שעה במסגרת פרטית.

^^שירותים נוספים הניתנים במרפאה:^^

מרפאה מטבולית - תופעל על-ידי רופא מומחה להפרעות בשומני הדם. למרפאה זאת יופנו החולים עם הפרעות ייחודיות מטבוליות בכלל ובשומני הדם בפרט.

מרפאת קרישה - תופעל על ידי רופא מומחה להפרעות קרישה ותציע שירות ייחודי: בדיקת יעילותן של תרופות נוגדות טסיות כגון אספירין ופלאביקס. מדובר בתרופות הניתנות בדרך כלל לאנשים שלקו באירוע לב או לאחר התערבות כלילית (צנתור עם בלון ו/או תומכן בעורקי הלב), אך לגבי חלק מהחולים הן אינן יעילות במינונים המקובלים. המרפאה תספק ייעוץ למי שתתגלה אצלו חוסר בתגובה מספקת לתרופות אלה.

מרפאת השמנת יתר - תאויש על ידי רופא אנדוקרינולוג מומחה לבעיית השמנת יתר ודיאטנית. למרפאה זאת יופנו חולים הסובלים מהשמנת יתר חולנית.

תכנית להפסקת עישון - התוכנית תכלול קבוצות תמיכה ותנוהל על ידי רופא מנוסה בתחום הפסקת עישון.

מרפאה להפרעות קצב לילדים

המרכז הרפואי שיבא (ביה"ח לילדים ע"ש ספרא) הקים מרפאה מיוחדת להפרעות קצב בילדים. המרפאה תופעל תוך שיתוף פעולה בין היחידה לקרדיולוגיה של ילדים ליחידה לאלקטרופיזיולוגיה של מכון הלב על ידי מומחה בקרדיולוגיה של ילדים ומומחה באלקטרופיזיולוגיה.

היחידה תרכז הפניות של ילדים הזקוקים לייעוץ אלקטרופיזיולוגי, שיופנו על ידי קרדיולוגים של ילדים מהקהילה ומבתי חולים אחרים. בנוסף, יטפלו במקרים הזקוקים להמשך בירור על-ידי בדיקה אלקטרופיזיולוגית או טיפול על-ידי rf ablation. למופנים מומלץ לבצע מראש אקו והולטר ובמקרים רלבנטיים גם מבחן מאמץ או tilt test.

היחידה לאלקטרופיזיולוגיה של מכון הלב היא הגדולה והמצויידת ביותר מסוגה בארץ. ביחידה ארבעה רופאים מומחים באלקטרופיזיולוגיה המבצעים את כל מגוון הפעולות האבחנתיות והטיפוליות בהפרעות קצב. ביחידה נמצאות מערכות מיפוי מתקדמות והיא בעלת נסיון רב באבלציה של הפרעות קצב מורכבות ובהשתלות קוצבים ודפיברילטורים, כולל בילדים מכל הגילים. נפח הפעילות הגדול מאפשר זמני המתנה קצרים יחסית לטיפול פולשני בהפרעות קצב (מספר שבועות). הטיפולים הפולשניים יערכו בשיתוף קרדיולוג ילדים מומחה בצינתורי ילדים במקרה הצורך.

התקדמות במחקר על סוכרת

על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי ישנם כיום מעל ל-180 מיליון חולי סוכרת ברחבי העולם ועד לשנת 2020 צופים עלייה של למעלה מ-300 מיליון חולים, כאשר משנה לשנה הולך גילם של החולים ונעשה צעיר יותר. חולי סוכרת סובלים מסיבוכים במערכות גוף רבות: מנזק מתמשך בתפקוד הכליות, מפגיעה במערכת העצבים, מעיוורון, מנזקים ללב ולכלי הדם. לאור נתונים אלה, מוערך שוק התרופות למחלה במיליארדי דולרים רבים וצפוי להגיע לכ-200 מיליארד דולר בשנת 2020.

תגלית מדעית חדשה עשויה להביא לפיתוח דור חדש של תרופות למחלת הסוכרת. על ההמצאה נרשם פטנט המשותף לחברת יישום, החברה לפיתוח המחקר של האוניברסיטה העברית, ולאוניברסיטת קליפורניה בסן דייגו.

במאמר שפורסם ב-4 בספטמבר בכתב העת המדעי האמריקאי המוביל Proceeding of the National Academy of Sciences, דיווח צוות החוקרים על המבנה התלת-מימדי של החלבון מיטוניט (mitoNEET). הצוות הראה, כי חלבון זה, שנמצא בקרום החיצוני של האברון התוך-תאי מיטוכונדריה מכיל מצבורי ברזל-גופרית (Fe-2S2). בעקבות המגע עם תרופה המטפלת בחולי סוכרת, אקטוס (סימן רשום Actos), מתייצבים מצבורים אלה.

נאוה סברסקי סופר, מנכ"לית יישום, אומרת כי "תגלית זו בדבר מעורבות של סוג כזה של חלבונים במחלת הסוכרת לא היתה ידועה עד כה. גילוי המבנה המולקולרי של החלבון ברזולוציה אטומית מאפשר לתכנן פיתוח תרופות עתידיות שייקשרו אליו, ואף לשפר את התרופות הקיימות לסכרת".

לדברי פרופ' נחושתאי, מצוות החוקרים, "זו הפעם הראשונה שחלבון במבנה ובסוג כזה התגלה. למרות שאנחנו מכירים 650 מבנים תלת-מימדיים של חלבונים שקושרים ברזל-גופרית, בהם פרדוקסין, שנחקר רבות במעבדתי והיווה את הבסיס לתגלית החדשה - המבנה של חלבון המיטוניט הוא ייחודי ואינו דומה לשום מבנה מוכר. אנחנו מתכננים להמשיך לחקור יחד עם הקבוצה האמריקאית ולנסות לפתח את בסיס הידע המדעי-בסיסי לתפקוד החלבון החדש במיטוכונדריה בפרט ובתא בכלל".

טיפול בכאבי שרירים ופרקים

חברת רקיט בנקיזר מרחיבה את קו המוצרים של נורופן ומשיקה מוצר חדש: "נורופן ג'ל", המיועד לשיכוך כאבי שרירים תפוסים, גב, כאבים הנובעים מנקעים או כאבי פרקים. מדובר במשחה במרקם ג'ל המבוססת על החומר הפעיל המצוי בקפליות נורופן - איבופרופן, הנספג בעור ומביא להקלה מיידית בכאבי שרירים ופרקים לפרק זמן ארוך.

המשחה ללא ריח וגורמת להקלה מהירה על הכאב וטווח פעולה רחב של מספר שעות. האיבופרופן, החומר הפעיל במשחה, שייך למשפחת ה-nsaid (נוגדי דלקת שאינם סטרואידים) המשמש לשיכוך כאבים. תפקידו של האיבופרופן הוא למנוע מהגוף לייצר אנזים מסוים האחראי על תחושות הכאב בעת פגיעה או פציעה קלה. את המשחה מורחים באופן ממוקד על איזור הכאב.

ניתן להשיג ברשתות הפארם, רשתות השיווק ובתי המרקחת המובחרים. עלות אריזה המכילה 50 גרם: 39.99 ש"ח.

לרכישת המוצר on-line - לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורום קרדיולוגיה - הפורום הרשמי של האיגוד הקרדיולוגי, בפורום קרדיולוגיה בשיתוף בית-חולים אסותא, בפורום סוכרת ובפורום פגיעות ספורט ומפרקים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום