השמנת יתר: מנודים מהחברה

(0)
לדרג

המחיר הנפשי והחברתי של השמנת יתר: מחקר חדש מראה כי השמנה היא גורם משמעותי בהיעדרות ילדים מבית הספר

מאת: ד"ר שלמה לוי

השמנת יתר גורמת לאנשים ובעיקר לילדים להרגיש דחויים בחברה, וכתוצאה מכך בטחונם העצמי פוחת באופן משמעותי. מעתה טענה זו מוכחת גם באופן מדעי - במחקר ראשון מסוגו, גילו חוקרים מאוניברסיטת פנסילבניה ואוניברסיטת טמפל, כי ילדים בעלי משקל עודף נמצאים בסיכון גבוה יותר להיעדרות מבית הספר בהשוואה לילדים בעלי משקל תקין. במחקר, שכלל למעלה מ-1,000 תלמידים מכיתות ד'-ו' במערכת החינוך בפילדלפיה, נתגלה כי ילדים בעלי משקל עודף החסירו 20% יותר ימי לימודים מחבריהם שמשקלם תקין. כמו כן נתגלה, כי ה-Body mass index - BMI - הוא משתנה משמעותי המשפיע על היעדרות מבית-ספר בדומה לגיל, גזע, סטטוס סוציו-אקונומי ומין (משתנים שהשפעתם על היעדרות מבית הספר הייתה ידועה כבר בעבר).

נוכח-נפקד

כאמור, בעבר נהוג היה לייחס את הסיבות להיעדרות מבית הספר לארבעה משתנים עיקריים: גזע, סטטוס סוציו-אקונומי, גיל ומין; לדוגמא, גברים צעירים שבאים מרקע כלכלי ירוד והמשתייכים למיעוט אתני נחשבו בסיכון גבוה יותר להיעדרות מבית הספר. המחקר הנוכחי אישר ממצאים קודמים אלו, אולם חשף כי BMI הוא מנבא טוב יותר להיעדרות מבית הספר מאשר המשתנים המסורתיים שפורטו לעיל. חשוב לציין שהחוקרים ניסו לשלוט בהבדלים הסוציו-אקונומיים בקרב התלמידים, באמצעות בחירת בתי ספר שאוכלוסיית התלמידים בהם הומוגנית.

החוקרים סבורים, כי בגילאים הצעירים שנחקרו הילדים, הם אינם בהכרח חווים בעיות בריאות אופייניות להשמנת יתר (בהן הם צפויים להיתקל בהמשך); למרות זאת, הם מפסידים יותר ימי לימודים וחשופים להשלכות השליליות של היעדרות ממושכת מבית-ספר.

מחיר נפשי כבד

מחקר זה הסתמך על ממצאי מחקרים קודמים שהוכיחו, כי למשקל יתר השלכות רפואיות ופסיכולוגיות רבות ביותר. במחקר הנוכחי, המסקנה היא כי הסיבה להיעדרות מבית הספר, יותר מאשר בריאותית, נעוצה בסיבות נפשיות, בסטיגמות ובהתעללויות נפשיות - מנת חלקן של ילדים שמנים רבים. בנוסף, החוקרים ממליצים לקיים מחקרי המשך על מנת לחקור לעומק את ה"מחירים הנפשיים" של השמנת יתר בקרב ילדים.

קיים קשר בין ממצאי המחקר הנוכחי למחקר גדול נוסף שפורסם לאחרונה; מחקר אשר בדק למעלה מ-100 מחקרים פסיכולוגים, חברתיים ורפואיים שנערכו ב-40 השנה האחרונות. ממצאי המחקר מעידים על העובדה, כי הלעג, ההקנטות, הסטיגמות, אותם חווים ילדים הסובלים מעודף משקל, מובילים לנזקים נפשיים קשים והיחס החברתי השלילי מצד חבריהם מרפה את ידם וגורם להם להימנע מפעיליות שונות. המחקר הנוכחי המעיד, כי השמנה הינה גורם משמעותי להיעדרות מבתי ספר, מעיד עד כמה הבעיה חמורה. קיים צורך לתת טיפול רחב ומקיף, הכולל גם את ההיבטים הנפשיים, לילדים הסובלים מהשמנה.

לגבי ההשלכות השליליות של החסרת ימי לימודים אין צורך להכביר במילים: גידול בשימוש בסמים, גידול בשיעורי היריון וביצועים לא מספקים בבית הספר, הם רק חלק מההשלכות של היעדרות מבית הספר. הנתון המדאיג מראה, כי שיעורי השמנת ילדים שולשו בארה"ב במהלך 25 השנים האחרונות.

לקריאת המחקר - לחצו כאן.

ד"ר שלמה לוי, מנהל המרפאה לטיפול בבעיית ההשמנה בילדים ונוער.

בואו לדבר על זה בפורום דיאטה, תזונה והשמנת יתר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום