סטומה: חיים עם שקית

(2)
לדרג

לרגל יום הסטומה בישראל, אתר דוקטורס עורך היכרות עם התופעה ומסביר מהם דרכי ההתמודדות והטיפול בה

מאת: פרופ' מיכה רבאו

בישראל חיים כיום כ-5,000 בעלי סטומה, שעברו פרוצדורה ניתוחית בעקבות מחלות כמו קרוהן, קוליטיס, סרטן המעי, תאונות דרכים ועוד. מידי שנה עוברים עוד כ-400 מטופלים ניתוח סטומה. בעקבות ניתוח זה, החולים עוברים שינוי משמעותי באורח חייהם על היבטיו השונים - תעסוקתיים, חברתיים, זוגיים, אינטימיים וכ"ו.

הסטומה בדרך כלל ממוקמת בחלקה העליון של הבטן (מעל לקו החגורה); מצב זה יוצר קשיים - החל בהתאמת בגדים להסתרת הסטומה ועד שינוי משמעותי באורח החיים ובפעילות יומיומית. על רקע נתונים אלה הופכת ההתאמה האישית של ציוד הסטומה לאדם לקריטית וחשובה להמשך ניהול אורח חיים תקין ואיכות חייו של המטופל.

לרגל יום הסטומה בישראל שמתקיים היום (9/10), להלן שאלות ותשובות על סטומה:

^^מהי סטומה ?^^

פתח מלאכותי בדופן הבטן המיועד לניקוז של צואה/שתן לשקית הפרשות.

^^ מתי מבצעים ניתוח סטומה ?^^

במקרים של סיבוכים במחלות דלקתיות של המעי, כמו: קרוהן וקוליטיס, גידולים סרטניים במעיים, טראומה או תאונות דרכים הפוגעות במעיים.

^^מי מעניק את הטיפול לבעלי הסטומה ?^^

הניתוח מבוצע על-ידי רופא כירורג, אולם עוד לפני הניתוח החולה נפגש בדרך-כלל עם אחות סטומה (שעברה הכשרה מיוחדת) הנמצאת בכל בית חולים. האחות מסמנת את מיקום הסטומה יחד עם המטופל, היא מלווה ומדריכה אותו עד לשחרורו מבית-חולים. לאחר שחרורו תיצור איתו קשר אחות סטומה של הקהילה; אחיות אלה מלוות את המטופל בימיו הראשונים בבית.

^^מה כולל הציוד ?^^

הציוד כולל מגיני עור (בסיסים) שמוצמדים לעור בעזרת דבק מיוחד, ושקיות שנצמדות לבסיס. כמו כן, ישנם אביזרים נוספים להקלה ושיפור איכות חיי המטופל, כמו: דיאודורנטים, קרמים להגנה על העור, מגבוני ניקוי והדבקה ועוד.

^^מתי הומצאה השקית הראשונה ?^^

אחות בשם אליס סורנסון פיתחה את השקית הראשונה לפני 50 שנה (בשנת 1957), מתוך כוונה לעזור לאחותה בת ה-32 שעברה ניתוח סטומה. בעקבות ההמצאה הוקמה חברת קולופלסט הדנית, שמייצרת עד היום את ציוד לבעלי סטומה.

^^מה היה עד לפני המצאת השקית הראשונה ?^^

חולה בעל סטומה נידון לנידוי חברתי טוטלי, משום שלא היה לו שום פתרון לאיסוף היציאות.

^^מהן המגבלות של חולי הסטומה ?^^

כיום, בזכות הציוד המתקדם, בעלי סטומה יכולים לקיים אורח חיים כמעט רגיל לחלוטין (כולל: נסיעות לחו"ל, פעילות ספורטיבית, שחיה, קיום יחסי מין ואפילו הבאת ילדים).

^^באיזה תדירות על בעל הסטומה להחליף את הציוד ?^^

את מגיני העור מומלץ להחליף מידי 3-5 ימים, ואת השקית - אחת ליום או בהתאם לצורך.

^^האם הציוד יקר?^^

כל הציוד לבעלי הסטומה קיים בסל הבריאות ומסובסד על-ידי כל קופות החולים.

היום יתקיים כנס לבעלי סטומה בבית-חולים רמב"ם בחיפה.

פרופ' מיכה רבאו הוא מומחה בכירורגיה של מערכת העיכול במרכז הרופאים אסיא מדיקל, במתחם אסותא, ומנהל היחידה לטיפול במחלות המעי הגס והרקטום, במרכז הרפואי תל אביב ע"ש סוראסקי.

בואו לדבר על זה בפורום סטומה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום