השמנת יתר ותחלואה אצל ילדים

(0)
לדרג

מחקרים מראים כי תופעת השמנת יתר אצל ילדים גורמת למחלות שונות - מסוכרת ועד יתר לחץ דם

מאת: ד"ר אורית פנחס-חמיאל ונטעלי שלום

שכיחות ההשמנה עולה בכל העולם בקרב מבוגרים, ילדים ובני נוער. 17% מבני הנוער בארה"ב סובלים מהשמנה ועוד כ-16% מבני הנוער סובלים מעודף משקל. במחקר שבוצע בישראל ופורסם ב-2005 נבדקו 76,732 מתגייסים בני 17 ונמצא, כי שכיחות עודף משקל נעה סביב 12% ושכיחות השמנה בין 3-4%.

בעיית השמנה בילדות חשובה משום שמרבית הילדים השמנים יהיו גם מבוגרים שמנים. יתר על כן, הסיבוכים המשניים להשמנה מופיעים כבר בגיל הילדות והנעורים. קיים דמיון באפדמיולוגיה של התחלואה המשנית להשמנת יתר לבין הארעות של השמנת יתר. מחלות שהיו נדירות ביותר בילדים ובני נוער, עולות בשכיחותן במקביל לעליה בשכיחות ההשמנה.

סוכרת מסוג 2

סוכרת מסוג 2 נחשבה בעבר למחלה נדירה ביותר בקרב ילדים ובני נוער והיוותה פחות מ-3% מסך מקרי הסוכרת החדשים בילדים. במחצית שנות ה-90 החלו להופיע דיווחים ראשונים של סוכרת נעורים ממרכזים שונים ברחבי ארצות הברית. כיום כ-40% מסך האבחנות החדשות של סוכרת בקרב בני נוער בגיל 19-10 שנים, הן של סוכרת מסוג 2. מגמה דומה נצפתה גם במזרח הרחוק. ביפן לדוגמא 80% ממקרי הסוכרת החודשים בילדים ובני נוער הם סוכרת מסוג 2. ורדי וחבריה אבחנו סוכרת מסוג 2 ב-3% מתוך 101 מתבגרים עם השמנת יתר שעברו מבחן העמסת סוכר.

^^מאפיינים קליניים^^

המאפיין הבולט והמשותף לכל בני הנוער עם סוכרת מסוג 2 בכל העבודות הינו השמנה קיצונית. הגיל האופייני לאבחנת המחלה הוא גיל ההתבגרות המינית. סוכרת מטיפוס 2 מופיעה יותר בנקבות (1.7/1). חשוב לציין כי ב-60%-80% מבני הנוער שאובחנו במחלה, הייתה היסטוריה של קרוב משפחה מדרגה ראשונה עם סוכרת מסוג 2. ממצאים קליניים נוספים אופייניים קשורים לתנגודת לאינסולין והם: אקנטוסיז ניגריקאנס, (עור קטיפתי בעל גוון כהה, המופיע בעיקר בעורף ובאזורי הקפלים), השכיח ב-60%-80% מבני הנוער עם סוכרת מסוג 2. יתר לחץ דם מאובחן בחמישית מבני הנוער עוד לפני האבחנה של סוכרת מסוג 2, בבנות תסמונת השחלה הפוליציסטית.

^^תחלואה משנית^^

לילדים ובני נוער עם סוכרת מסוג 2 צפויות יותר שנים עם המחלה, ולפיכך עולה הסיכון לפתח את הסיבוכים המשניים לסוכרת. העבודות הראשונות מראות, כי בהשוואה לבני נוער עם סוכרת מסוג 1, בני נוער עם סוכרת מסוג 2 פיתחו סיבוכים בשכיחות גבוהה יותר. כך למשל, הארעות מיקרואלבומינוריה ורטינופתיה בבני נוער עם סוכרת מסוג 2 גבוהה באופן משמעותי בהשוואה לבני נוער עם סוכרת מסוג 1.

יתר לחץ דם

יל"ד (יתר לחץ דם) נחשב למחלה נדירה בקרב ילדים ובני נוער; בעוד שבשנות ה-80 דווח על שכיחות של 5% של יל"ד בילדים, הרי במחצית הראשונה של שנות ה-2000 השכיחות המדווחת בארה"ב היא של 11%. יתר על כן, בעוד שבעבר הסיבה העיקרית ליל"ד בילדים הייתה תופעה משנית למחלת כליה/אדרנל, הרי כיום יל"ד ראשוני עולה בשכיחותו. ב-1988 יל"ד ראשוני היווה 16% ממקרי יל"ד בילדים, ואילו ב-2001 הוא היווה 50%. בילדים הסובלים מהשמנת יתר, הסיכון ללחץ דם גבוה היה בקרוב גבוה פי 3 מאשר ילדים בעלי משקל תקין. במחקר של צדיק וחבריו בשנות ה-80 נבדקו ילדים בני 5-14 מישראל. רק ב-1% נמצא יל"ד סיסטולי, וב-0.6% נמצא יל"ד דיאסטולי. בעבודתה של מזור-אהרונוביץ וחבריו ב-2005 נבדקו 264 ילדים בגילאי 9-17 שנים, מתוכם 152 שמנים ובעלי עודף משקל ו-112 עם משקל תקין לגיל ולמין. שכיחות לחץ דם גבוה ויל"ד בשמנים הייתה 31% בהשוואה ל-2% בילדים בעלי משקל תקין. יל"ד נמצא ב-17.2% מהילדים השמנים.

^^תחלואה משנית^^

בדומה לילדים החולים בסוכרת, לילדים ובני נוער עם יל"ד צפויות יותר שנים עם המחלה, ולפיכך עולה הסיכון לפתח את הסיבוכים המשניים ליל"ד. יתר על כן, סיבוכים משניים ליל"ד תוארו כבר בגיל הילדות.

דיסליפדמיה

הגורם השכיח ביותר להיפרלפדמיה משנית הוא השמנת יתר ולפיכך עם העלייה בהיקף ההשמנה חלה עליה בשכיחות דיסלפידמיה. הדיסלפידמיה המאפיינת את ההשמנה כוללת בטריגלצרידים גבוהים, HDL נמוך ושינוי בהרכב של חלקיקי LDL; שינוים אלו מגבירים את הסיכון לתחלואה קרדיווסקולרית. שכיחות דיסלפדמיה נבדקה בקרב 1717 ילדים: ל-17% היה כולסטרול גבולי גבוה ול-4% היו רמות כולסטרול גבוהות, ל-10.5% היו רמות גבוהות גבוליות של LDL ול-4% רמות גבוהות של LDL ול-17% היו רמות גבוהות של טריגלצרידים.

כבד שומני (NAFLD)

המקרה הראשון של כבד שומני בילדים תואר ב-1983, ואילו כיום כבד שומני נחשב לסיבה העיקרית למחלת כבד כרונית בילדים. השכיחות המדויקת איננה ידועה בשל חוסר במחקרים אפידמיולוגיים באוכלוסיית ילדים. בבדיקה של ניתוחים לאחר המוות בילדים בגילאי 9-19 שנים נמצא, כי ל-17% מהילדים היה כבד שומני. בעבודות שבדקו את שכיחות הכבד השומני בילדים עם השמנת יתר, דווח, כי השכיחות של כבד שומני נעה בין 20%-77%. כבד שומני שכיח יותר בבנים מאשר בבנות, בדרך כלל הילדים אסימפטומטיים. המאפיינים הקליניים הם: השמנת יתר, אקנטוזיס ניגריקנס ב-30%-40% מהמקרים, הגדלה של הכבד. בעבודה בה עקבו אחרי 51 ילדים עם כבד שומני, במשך זמן ממוצע של 5.5 שנים (מקסימום מעקב 16 שנים), פיתח ילד אחד שחמת ואי ספיקת כבד, שהצריכה השתלה 6 שנים לאחר האבחנה הראשונית, וב-4 מתוך 5 ילדים בהם בוצעה ביופסיה חוזרת, נמצאה התקדמות של הפיברוזיס.

הסנדרום המטבולי

הסנדרום המטבולי מתאר אשכול מאפיינים הכוללים: השמנה, יתר לחץ דם, היפרלפדמיה, כבד שומני, כשהמכנה המשותף לכולם הוא היפראינסולינמיה. הסנדרום המטבולי משמש לניבוי הסיכון לתחלואה קרדיו-ווסקולרית ושכיחותו היא 4% בילדים ובני נוער; השכיחות עולה ל-30%-50% בילדים עם השמנה.

חוסר מיקרונוטראנים

ילדים עם השמנת יתר נמצאים בסיכון לסבול מחוסר במיקרונוטריאנטים; ראשית משום שצורכים תזונה לא מאוזנת, עשירה בפחמימות ושומנים מחד ודלה בברזל וויטמינים מאידך. נוסף על כך, דיאטות הרזיה קיצוניות עלולות לגרום לירידה ברמות מיקרונוטראינטים. מצב סוציו-אקונומי נמוך מהווה מכנה משותף בין השמנת יתר ותזונה לקויה.

ילדים עם השמנת יתר נמצאים בסיכון גבוה פי שתיים לסבול מחוסר ברזל מאשר ילדים בעלי משקל תקין; כמו כן, הם נמצאים בסיכון גבוה יותר לסבול מרמות נמוכות של ויטמין.B12 במבוגרים נמצא קשר הפוך בין צריכת הסידן לבין השמנת יתר. הקשר בין צריכת סידן להשמנת יתר בילדות עדיין אינו חד משמעי, אך קיים קשר ברור בין צריכת משקאות מתוקים והשמנת יתר. בשל העלייה בשתיית משקאות ממותקים קיימת ירידה בצריכה של חלב. מנתונים ראשוניים של צריכת סידן בילדים עם השמנת יתר במרפאה האנדוקרינית בבית חולים לילדים ע"ש ספרא, נמצא כי צריכת הסידן בבנים בגיל ממוצע של 13 שנים עם השמנת יתר הייתה 56% מהמומלץ, ובבנות בגיל ממוצע של 12.5 שנים צריכת הסידן הייתה 45% מהמומלץ; הנתונים הללו אמנם אינם מצביעים על קשר בין צריכת הסידן לבין השמנה, אך בהחלט מראים כי התזונה של ילדים אלו לוקה בחסר.

תחלואה נוספת

ילדים ובני נוער עם השמנת יתר סובלים בשכיחות יותר גבוהה גם מבעיות אורטופדיות, מלחץ תוך גולגולתי מוגבר, תסמונת דום נשימה מרכזית וחסימתית. כל אלו מביאים לירידה באיכות החיים הבריאותית.

איכות חיים

ילדים עם השמנת יתר מבודדים מבחינה חברית, הם נחשבים עצלנים, ובעלי אינטליגנציה נמוכה יותר. בהתאמה הם סובלים מהערכה עצמית נמוכה. בעבודה שבדקה את איכות החיים של ילדים עם השמנת יתר במרפאה להשמנה בישראל נמצא, כי לילדים עם השמנת יתר ירידה באיכות חיים בהשוואה לילדים עם משקל תקין. ההשפעה בעיקר בתחום הפיזי, החברתי, ובבית הספר.

ד"ר אורית פנחס-חמיאל, מנהלת היחידה לאנדוקרינולוגיה וסוכרת נעורים, נטעלי שלום - היחידה לאנדוקרינולוגיה וסוכרת נעורים, בית חולים לילדים במרכז הרפואי שיבא, תל-השומר.

בואו לדבר על זה בפורום דיאטה, תזונה והשמנת יתר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום