כולסטרול: נבערים מדעת

(0)
לדרג

מרבית האנשים אינם מודעים לסכנות מעודף כולסטרול. סקר חדש בדק ומצא: הציבור מגלה בורות גדולה בנושאים בריאותיים אקוטיים

מאת: מערכת zap doctors

המודעות לאורח חיים בריא עלתה בשנים האחרונות וכוללת פעילות גופנית, שמירה על משקל תקין ותזונה נכונה. אולם, עד כמה אנשים באמת מודעים לגורמי סיכון עיקריים, למחלות ולמשמעות של תופעות שונות? סקר חדש בדק תפיסת הנסקרים ולאו דווקא את המציאות הרפואית בנוגע למחלת לב ולכולסטרול בישראל. הסקר התבצע על-ידי חברת טלסקר (TNS) בקרב מדגם מייצג של 300 אנשים בגילאי 45-65 (נשים וגברים).

תוצאות הסקר מראות, כי מחלת לב דורגה במקום הראשון על-ידי הנשאלים כגורם העיקרי לתמותה בישראל. השמנת יתר נתפסת כגורם הסיכון העיקרי למחלת לב (37% גברים לעומת 47% נשים - הבדל מובהק), ואילו כולסטרול דורג רק במקום החמישי. רק חמישית מכלל הנסקרים הזכירו את הכולסטרול כגורם סיכון (למרות שעודף כולסטרול הוא גורם הסיכון העיקרי ללקות במחלת לב).

ידע וטיפול

הסוקרים בדקו את מודעות הציבור לכולסטרול בגופם - 81% מהנסקרים עברו בדיקה לגילוי כולסטרול בדם בשנה האחרונה; כ-40% מתוכם (נשים וגברים) סובלים מעודף כולסטרול בדם. ל-70% מהסובלים מעודף כולסטרול המליץ רופא על טיפול תרופתי. רוב האנשים המקבלים טיפול תרופתי להורדת כולסטרול מקפידים לדבריהם על נטילת התרופות להורדת הכולסטרול. למעשה, ממחקרים אפידמיולוגים ידוע, כי התמדה בצריכת תרופות בקרב הסובלים ממחלת לב יורדת לאחר כחצי שנה ולאחר שנתיים מגיעה רק לכ-50% מהדרוש.

מסתבר שרוב הציבור לא יודע נתונים לגבי כולסטרול בדם; יותר מ-50% מהנסקרים אינם יודעים מהי הרמה התקינה של כולסטרול בדם. 40% מהסובלים מעודף כולסטרול בדם אינם יודעים מהי רמתו התקינה, לעומת 61% מהאנשים שאינם סובלים מעודף כולסטרול בדם (הבדל מובהק). 62% מהנסקרים אינם יודעים מהו הכולסטרול הרע. עוד 10% חושבים, כי HDL הוא הכולסטרול הרע ו-65% מהנסקרים אינם יודעים מהו הכולסטרול הטוב; עוד 10% חושבים כי LDL הוא הכולסטרול הטוב. המידע הנכון הוא ש-LDL הוא הכולסטרול ה"רע", 101-200 מיליגרם לדציליטר היא הרמה התקינה של כולסטרול בדם (תלוי ברמת הסיכון); ואילו HDL הוא הכולסטרול ה"טוב".

כאמור, טרנד הבריאות שולט בשווקים, אך הוא אינו הגיע לרוב הבתים. כ- 60% מהנסקרים טוענים להקפדה על אורח חיים בריא. מסקר של משרד הבריאות (INHIS-1 סקר בריאות לאומי בישראל) שהתפרסם ב-2006, עולה כי רק כ-30% מכלל האוכלוסיה מקפידים על פעילות גופנית רציפה. על תזונה נכונה מקפידים בין 35%-40% מהאוכלוסיה בישראל. מרבית הנסקרים ציינו את הנשיא שמעון פרס כמייצג אורח חיים בריא.

משקל עודף

53% מהנשים בגילאי 45-65 אינן מרוצות ממשקלן, לעומת 32% מהגברים (הבדל מובהק). בקרב הסובלים מעודף כולסטרול, 49% שבעי רצון ממשקלם. לעומתם, 64% מאלו שאינם סובלים מעודף כולסטרול, מרוצים ממשקלם (הבדל מובהק). לפי סקר של משרד הבריאות (המרכז הלאומי לבקרת מחלות ICDC) שהתפרסם ב- 2003, נמצא כי 40% סובלים מעודף משקל ועוד 23% מהשמנה. סה"כ 63% מכלל האוכלוסיה הם בעלי משקל יתר. למעשה, גברים סובלים ממשקל יתר יותר מאשר נשים.

לסיכום, למרות שבקרב כלל הנסקרים דורגה מחלת הלב כגורם העיקרי לתמותה, עדיין בקרב הציבור תפיסה שגויה לגבי גורמי הסיכון ללקות במחלה זו. מרבית הנשאלים ציינו כי לעודף כולסטרול אין שום מגבלה מוחשית בחייהם וכן עודף כולסטרול דורג כגורם סיכון רק במקום החמישי אחרי מתח/לחץ והתרגשות. זאת כאשר בפועל כולסטרול הוא גורם הסיכון המוביל ללקות במחלת לב. כמו כן, מסתמנת נטייה בקרב חלק מהנסקרים להעריך את מצבם הבריאותי ואת אורח חייהם באופן שאינו עומד בקנה אחד עם המציאות הרפואית בישראל.

בואו לדבר על זה בפורום גורמי סיכון למחלות לב ובפורום קרדיולוגיה - הפורום הרשמי של האיגוד הקרדיולוגי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום