"מחסור ברופאים מומחים בארץ"

(0)
לדרג

משרד הבריאות חושף: 61% מהרופאים שעובדים בתחום רפואת משפחה אינם מומחים. גם בתחומים רפואיים נוספים הנתונים אינם מעודדים

מאת: מערכת zap doctors

מחקר חדש של משרד הבריאות מציג נתונים מדאיגים: רופאים עובדים בתחומים שונים, ללא תעודת מומחה כלשהי; התופעה רווחת ברפואת משפחה, אך נצפתה גם בתחומי רפואה נוספים. הציבור שמגיע למרפאה לקבלת טיפול אינו מיודע על מצב השכלתו של הרופא המטפל, למרות זכותם של המטופלים לדעת האם מדובר במומחה.

מהנתונים עולה כי 61% מהרופאים שעובדים בתחום רפואת משפחה אינם מומחים, כנ"ל לגבי 25% בתחום ילדים, 20% בתחום אורתופדיה, 14% בתחום אף אוזן גרון, 12% בגניקולוגיה, 9% ברפואת עור, 8% בכירורגיה, 8% בפנימית ו-5% בעיניים. חלק מרופאים אלה הם עולים, שקרוב לוודאי היו מומחים בארצם, אבל מומחיותם לא הוכרה והם לא עברו את מסלול המומחיות בישראל.

המחקר בוצע בשיתוף ארבע קופות החולים, בין השנים 2003-2007, ונערך בקרב מדגם מייצג של 9,176 רופאים שעבדו בקהילה והיו מועסקים על-ידי אחת או יותר מקופות החולים. החוקרים ביקשו לבחון בין השאר את המאפיינים התעסוקתיים והמקצועיים של הרופאים בקהילה.

בדיקת התפלגות שנתית של מספר תעודות מומחה חדשות מראה, כי מספר המומחים החדשים המצטרפים למערכת במקצועות בהם נצפה לכאורה מחסור במומחים אינו מכסה את הצרכים הקיימים והעתידיים בכוח אדם רפואי. בנוסף, הפער בין רופאים בעלי רשיונות לבין מספר הרופאים המועסקים בפועל ברפואה נמצא במגמת עלייה. נתונים אלה מעלים את החשש שאם ימשיכו התנאים הקיימים, צפוי מחסור במומחים בתחומים אחדים של הרפואה בקהילה.

צעירים מתמחים ברפואת משפחה

רופאי משפחה הינה הקבוצה עם אחוז רופאים צעירים, עד גיל 44, הגדולה ביותר ( 44%) ואילו האחוזים הנמוכים של מומחים צעירים נרשמו במקצועות כירורגיה (16%), נוירולוגיה (17%), אף אוזן גרון (19%), עור ומין (22%). האחוז הגדול של רופאים צעירים בתחום רפואת המשפחה נובע מכך שזו מומחיות חדשה יחסית.

נתונים נוספים מהמחקר מראים, כי רופאות מהוות 35% מכלל הרופאים בקהילה, ויותר מרבע מהרופאים בקהילה עלו לישראל בשנת 1989 ואילך. שיעור הרופאים הגדול ביותר נמצא במחוז חיפה (16.0 רופאים ל-10,000 מבוטחים) והקטן ביותר במחוז הצפון (10.7). 69% מכלל הרופאים העובדים בקהילה הם בעלי תעודת מומחה ו-70% מהם הינם גברים.

להבדיל ממדינות רבות אחרות, רק כשליש מהרופאים הישראלים הינם בוגרי מוסדות ההשכלה הרפואית בישראל ואוכלוסיית הרופאים בישראל מתאפיינת, בדומה לחברה, כאוכלוסיה הטרוגנית.

דאגה מפני מחסור עתידי ברופאים אינה ייחודית לישראל. הדאגה מדלדול שיעור הרופאים ניכרת בשנים האחרונות גם באירופה ובארה"ב מסיבות דמוגרפיות, תעסוקתיות וכלכליות. במקביל, מתרחשים תהליכים נגדיים המקטינים דרישה ברופאים, והמרכזי שבהם הוא הגברת מתן שירותי בריאות על-ידי עובדים פרא-רפואיים.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת משפחה ובפורום מימוש זכויות רפואיות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום