מיתוסים בנוגע לדלקת בדרכי השתן

(5)
לדרג

דלקת בדרכי השתן, השכיחה בעיקר בתקופת ההריון, היא תופעה המכילה מיתוסים רבים. כל האמת, בכתבה שלפניכם

מאת: ד"ר רונן רוב וד"ר שמואל אנדרמן

עוד בנושא: גיל הריון, הריון חודש ראשון

דלקת בדרכי השתן היא תופעה המתאפיינת בתחושה של צריבה, תכיפות ודחיפות במתן שתן, תחושת אי נוחות וכאבים עמומים בבטן התחתונה. התופעה עלולה להופיע אצל נשים הרות בצורה שכיחה, בשל לחץ של הרחם הגדל על דרכי השתן (השופכנים), היוצר האטה בזרימת השתן מהשופכנים לשלפוחית, הרחבת אגני הכליות ובאופן ספציפי בצד הימני של הכליה. בנוסף, קיימת בזמן ההריון שכיחות גבוהה של asymptomatic bacteriuria - נוכחות חיידקים בדרכי השתן ללא הסתמנות קלינית (אין סימפטומים של דלקת בשלפוחית השתן כגון צריבה וכיוב'). הסיבה להיווצרות דלקת דווקא בזמן ההריון קשורה למצב של סטזיס, כלומר שהייה ארוכה של שתן במקום אחד, המהווה קרקע נוחה להתרבות חיידקים, בכליה או בשלפוחית השתן.

טיפול אנטיביוטי

מכיוון שהתופעה שכיחה, מומלץ לבצע לפחות 3 בדיקות שתן לתרבית במהלך ההריון, בדיקה אחת בכל טרימסטר. הדבר מאפשר זיהוי או שלילה של נוכחות דלקת וטיפול מתאים במידת הצורך. חשוב לדעת, כי דלקות בדרכי השתן בהריון יכולות להיות רציניות הרבה יותר בתקופה זו, וניתן לקבל טיפול אנטיביוטי, אך לא כל תרופה אנטיביוטית מתאימה. ישנם מקרים בהם יהיה צורך לאשפז את האישה ההרה, על מנת לתת טיפול אנטיביוטי תוך ורידי תחת השגחה, זאת בהתאם למצב האם והעובר והחלטת הרופא המטפל; כמובן, שטיפול כזה מחייב אחריו הקפדה יתרה על מעקב המשך ההריון. כמו כן, קיימים מקרים של זיהום עיקש שאינו עובר בקלות, בהם תאלץ האישה לקחת אנטיביוטיקה במהלך כל ההריון תחת פיקוח רפואי מתאים.

על מנת למנוע את הדלקות מומלץ להקפיד על שתייה רבה, מעקב קפדני עם בדיקות כפי שהומלצו על ידי רופא הנשים המטפל. אם האישה יודעת על בעיות קודמות בדרכי השתן כגון: אבנים, מומים בדרכי השתן או זיהומים חוזרים בגיל צעיר, יש להתייחס לכל זה ולבצע מעקב מסודר וקפדני.

^^ניפוץ מיתוסים על דלקות בדרכי השתן:^^

דלקת שלפוחית השתן הינה מחלה מידבקת - לא נכון. מדובר בסוג דלקת שאינו נחשב מחלת מין ולכן לא ניתן להידבק בה מבן הזוג בעת קיום יחסי המין או מישיבה על אסלה של מישהו שחלה בדלקת זו.

אם יושבים על רצפה קרה אפשר לחלות בדלקת שלפוחית השתן - לא נכון. ישיבה על רצפה קרה לא הוכחה עד כה כגורם לדלקת בדרכי השתן.

מהרגע שחלית פעם אחת בדלקת בדרכי השתן, המחלה תופיע במחזוריות תמידית - לא נכון. פעמים רבות נשים טועות לחשוב כי המחלה חזרה, אך אין מדובר בהכרח בדלקת בשלפוחית השתן, אלא בבעיה אחרת; מסיבה זו, מומלץ לפנות לרופא לאבחון הבעיה.

נטילת כדורי חמוציות מונעת דלקות בדרכי השתן - נכון. גם למיץ חמוציות יש יתרון בעניין, אך הכדורים זולים יותר ונוחים לשימוש.

בדלקות חוזרות של דרכי השתן אין בעיה לקחת את כדורי האנטיביוטיקה שניתנו על-ידי הרופא בפעם הקודמת - לא נכון. אין ליטול באופן עצמאי כדורים אנטיביוטים, גם אם סובלים מדלקות חוזרות ונישנות, אלא תמיד כדאי לחזור ולהיוועץ ברופא; הסיבה לכך נעוצה בעובדה שלא בטוח שמדובר דווקא בדלקת בדרכי השתן, אלא בזיהום ממקור אחר ורצוי למנוע נזקים שבנטילת תרופה לא מתאימה.

שתייה מרובה מסייעת לנשים הסובלות מזיהומים חוזרים - נכון. שתייה מרובה חשובה לאלו הסובלות מהדלקת בפועל, אך גם עוזרת במניעה מוקדמת לאלו שחלו בה בעבר.

הטלת שתן לאחר קיום יחסי מין מסייעת להימנעות מדלקת בדרכי השתן - לא נכון. זהו אינו נתון שהוכח בצורה חד משמעית כמונע דלקת בדרכי השתן.

בזמן קבלת טיפול לדלקת יש להימנע מקיום יחסי מין לחלוטין - נכון. הדבר חשוב במיוחד, על מנת לתת לאזור להבריא בצורה טובה.

מוצרים פרו-ביוטיים יכולים לסייע בתהליך הבראת הדלקת - לא מדויק. מדובר בעובדה שעדיין לא הוכחה בצורה מדעית; עם זאת, למוצרים המכילים חיידקים פרו-ביוטיים כגון יוגורט נודעת השפעה חיובית בתהליך ההבראה והמניעה מהדלקת.

מתן אנטיביוטיקה במהלך ההריון מסכן את העובר - לא נכון. בזמן ההריון האנטיביוטיקה הניתנת לאישה מותאמת למצבה המיוחד ואין סיבה כי האנטיביוטיקה תשפיע על התפתחות העובר.

זיהום בדרכי השתן אצל האישה יכול לגרום לזיהום ופגיעה בעובר - לא נכון. הטיפול בזיהומים פשוטים וגם הטיפול בדלקות קשות יותר בכליה ולעתים גם מצב של urospeis (התפשטות זיהום כללי בגוף מדרכי השתן) מטופלים באנטיביוטיקה ואינם מסכנים את העובר או יוצרים פגיעה בו. עם זאת, רצוי לציין כי מצב כזה עלול לגרום להתכווצויות של הרחם, לידה מוקדמת ועוד.

ד"ר רונן רוב הוא אורולוג ומנהל המרפאה להפרעות בתפקוד המיני וד"ר שמואל אנדרמן הוא גניקולוג ומנהל היחידה לאנדוסקופיה גניקולוגית במרכז הרפואי הלל יפה.

בואו לדבר על זה בפורום כאבים כרוניים בשלפוחית השתן ובפות ובפורום הריון ולידה - הלל יפה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום