פילאטיס בשרות האסתמטים

(0)
לדרג

המטרה העיקרית של האימון הגופני בקרב חולי אסתמה היא הפחתת תופעות המחלה ומניעת התקפים. "עולים על המזרון"

מאת: עמית אברהם ואורלי אורן

אסתמה (הידועה גם בשם גנחת הסימפונות) הינה מחלת ראות דלקתית-חסימתית כרונית. פירוש המילה ביוונית: "נשימה כבדה". המחלה מאופיינת בהתקפים בעלי פרקי זמן משתנים, אשר נגרמים בדרך כלל עקב אלרגיה לשלל מרכיבים (כגון: אבק, ריחות וחלקיקים שונים הנמצאים באוויר כשאנו נושמים). ההתקפים מלווים בדרך כלל בייצור מוגבר של ריר צמיגי מדפנות קנה הנשימה, הגורם להיצרות של דרכי הנשימה, וחסימה חלקית של מעבר האוויר בו; כתוצאה מכך נשמעים צפצופים או גניחות בזמן נשימה או דיבור והחולים מדווחים על קושי בנשימה מאומצת, שיעול והפרשות המלווים לעיתים בתחושת מחנק. במקרים חמורים, סימנים אלו יורגשו אצל החולה גם במהלך נשימה סדירה. עם זאת, בין ההתקפים, החולים מתפקדים כרגיל ורובם אינם מדווחים על קשיים משמעותיים בחיי היום-יום.

מחקרים הראו כי שכיחות המחלה במדינות העולם המערבי נעה בין 7% באוכלוסיה הבוגרת ל-12% באוכלוסיית הילדים. כיום, ידוע כי אין גורם אחד בודד האחראי לאסתמה וכי מדובר במספר גורמים - גנטיים וסביבתיים, אשר תורמים להתפתחות המחלה. מספר מחקרים הראו, כי אלמנטים נפשיים, כגון: מצוקה, לחץ ומצב רוח ירוד עלולים להשפיע על חומרת המחלה, אולם אינם גורמים לה.

ישנה חשיבות רבה לביצוע מעקב ופיקוח רפואיים על מנת לשמור על יציבות ואיזון של המחלה והסימפטומים לאורך זמן וכן לבצע פעילות מונעת אשר מסייעת לשמירה על מצב רגיעה, וזאת על ידי שיפור יכולות גופניות. כיום, ישנו טיפול תרופתי מקובל (המבוסס על תרופות מרחיבות סימפונות, כגון ונטולין ובמקרים חמורים תרופות נוגדות דלקת ממשפחת הסטרואידים). בנוסף, הולכת וגוברת בשנים האחרונות המודעות לחשיבות של פעילות גופנית מבוקרת אצל חולי אסתמה. ריצה או פעילות אירובית מאומצת, בעיקר בטמפרטורות נמוכות, אינה מומלצת בעוד ששחייה ופעילות גופנית מודעת, דוגמת פילאטיס, טומנת בחובה יתרונות רבים לחולי אסתמה.

שיפור היכולת הנשימתית

המטרה העיקרית של האימון הגופני אצל חולי אסתמה הינה הפחתת תופעות המחלה ומניעת התקפים עד כמה שניתן. נוסף על כך, ישנן מספר מטרות משנה:
1. שימור ושיפור רמת תפקוד הראות ובית החזה לרמות מקסימליות.
2. חיזוק והגמשת מערכות השרירים השונות בכל הגוף אשר עלולות לסבול מחולשה, עקב ירידה ברמת הפעילות הגופנית בחיי היום-יום.
3. שמירה על אורח חיים נורמאלי ואקטיבי, תוך הקפדה על מעורבות חברתית.
4. הפחתת תופעות הלוואי של הטיפול התרופתי, ככל הניתן.
5. שיפור הכושר הגופני הכללי, השליטה השרירית והיכולת הפיזית בעת ביצוע פעולות היום-יום.
6. שיפור ההרגשה הכללית, העלאת ביטחון עצמי, הרגשה טובה והורדת מתחים ולחצים.

חשיבות עליונה קיימת לשיפור היכולת הנשימתית (הרחבת נפחי הנשימה, כושר אוורור ריאתי, חיזוק שרירי הנשימה וכו'), אשר מקטינה מאוד את המאמץ של החולה בעת בנשימה ועל ידי כך, קטן הסיכון לגירוי המערכת ותחילתו של התקף אסתמה.

מחקרים רבים הוכיחו כי פעילות גופנית, הכוללת הפעלה כללית של כל הגוף בשילוב עם אימוני התנגדות ספציפיים לקבוצות השרירים השונות, תרגילי גמישות ותרגילי נשימה, גורמת לשיפור היכולת הפיזית והנשימתית של חולי אסתמה וכי ישנם יתרונות רבים נוספים, פיזיים ונפשיים, לפעילות שכזו. כמו כן, קיימת חשיבות רבה בהתמדה בתרגול לאורך זמן והפיכת הפעילות הגופנית לחלק משגרת החיים, על מנת לשמר את ההישגים הפיזיים ולשמור על איכות חיים טובה.

הגדלת נפח הריאות

ג'וזף פילאטיס, ממציא השיטה, סבל בעצמו מאסתמה בילדותו, אולם במסגרת ניסיונותיו להתחזק ולהתגבר על מחלותיו השונות, לא כתב הוראות מיוחדות כיצד לנשום. בספרו "return to life through contrology", תיאר פילאטיס כיצד השיטה מפתחת את נפח הריאות, מפחיתה את הרעלים בשל הנשימה, מגבירה את חילוף החומרים וכן מאמנת ומחזקת את הלב.

ישנם יתרונות רבים של הפילאטיס לחולי האסתמה. היתרונות כוללים:
1. מגוון תרגילים רחב, המאפשר עבודה מעניינת ומאתגרת למתעמל על קבוצות שרירים שונות בגוף. בשיטת הפילאטיס משולבים ידע, מחשבה, יצירתיות ומודעות וניתן לתרגל קבוצות שרירים ספציפיות; עובדה זו מאפשרת לחולי האסתמה התמודדות טובה יותר עם רמות מאמץ שונות (החל מנמוכות ועד למתקדמות), לשם הקניית ביטחון בעת הפעילות ובניית היכולות הפיזיות בהדרגה עד לביצוע שיעורים מתקדמים בהם מתבצעים תרגילים מורכבים וקשים, המאפשרים שיפור גדול של היכולות הפיזיוות והנשימתיות של המתעמל.

2. שיטות עבודה מגוונות, אשר ניתן להתאים לרמת המטופל ומצבו מבחינה נשימתית - תרגול איטי ועדין אל מול תרגול מהיר ודינאמי, סטים של חזרות לעומת תרגול בודד, שיעור במסגרת אישית לעומת קבוצתית, שיעורי רצפה ומכשירים וכו'.

3. שילוב והקפדה על אלמנטים חשובים ומגוונים של נשימה נכונה בעת התרגול - נשימה חזית וסרעפתית, נשימות מאומצות לעומת נשימות הרפיה וכו'. בפילאטיס שמים דגש על נשימה צלעית צידית ואחורית תוך הקפדה על שימוש מקסימלי בנפחי הריאות והפעלת הצלעות ושרירי הנשימה באופן מיטבי; אצל חולי אסתמה, פעילות זו עלולה להיות מוגבלת והאימון בפילאטיס מסייע בשיפורה. כל אלה מתרגלים את מערכת הנשימה ועוזרים בשיפור היכולת הנשימתית ובשיפור השליטה וההפעלה השרירית של מערכת הנשימה.

4. תנועתיות נכונה וטובה של עמוד השדרה החזי, בית החזה והצלעות תסייע בייעול הנשימה ובהקטנת האנרגיה הדרושה לחולה לשם ביצוע הנשימה. בכך, יסייע הפילאטיס בהגברת היכולת הפיזית של המתאמן בחיי היום-יום ובהקטנת תחושת העייפות והקושי.

5. עבודה עם קפיצים וגומיות מאפשרת לימוד ושיפור שליטה על תנועות הגוף ובכך גם שיפור השליטה על תהליך הנשימה (שאיפה ונשיפה כאחד).

פילאטיס טען כי, בתרגילי ה-roll למיניהם, כגון rolling like a ball, חוליות עמוד השדרה המתעגלות יוצרות "לחץ" על הריאות ו"מכריחות" אותן להתרוקן מכל האוויר. הפעולה הנ"ל יוצרת "ניקיון" בריאות, מגדילה את הנפח ובכך משפרת את יכולת הנשימה וקיבול הריאות. כמו כן, התנועתיות משפרת את היציבה ומסייעת ליציבה זקופה וגאה, בשל התנועתיות הנרכשת באזור בית החזה והצלעות. ואכן, מתאמנים רבים, מדווחים כי בעקבות האימון בשיטה, היציבה שלהם השתפרה והזדקפה, מה שגורם להגדלת נפח הריאות ולעלייה בנפחי האוויר הנכנסים ויוצאים מהריאות במהלך הנשימה, כל זאת בעקבות האימון בפילאטיס.

^^טיפים למתעמלים אסמתיים:^^

הביאו עמכם את המשאף לכל שיעור והניחו אותו בהישג יד.
הקפידו על עלייה הדרגתית ברמות התרגילים והנשימות.
המנעו משהייה ואימון בסביבה קרה. הקפידו על לבוש מתאים בחורף.
הקפידו על שתייה מספקת לפני, במהלך ולאחר האימון.

עמית אברהם הוא פיזיותרפיסט מוסמך, מומחה לפיזיותרפיה אורטופדית ומוסקולו-סקלטלית.
אורלי אורן היא מנהלת בית-הספר להכשרות ברשת "דרור רז המרכז הישראלי לפילאטיס".

בואו לדבר על זה בפורום פילאטיס ובפורום הרשמי של האיגוד לאלרגיה ואימונולוגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום