מדור טיפים מס' 71

(0)
לדרג

תזונה נכונה בארוחת ערב החג ובזמן טיולים - אתר דוקטורס נערך לחגים וממליץ על הרגלי אכילה בריאים

מאת: מערכת zap doctors
לעבור את החגים בשלום

ארוחת החג מתקרבת - סיבה מספיק טובה לדאגה עבור מי שרק התחיל דיאטה. הקפדה על תזונה נכונה בערב ראש השנה מחייבת יישום של ההנחיות הבאות:

ארוחת החג היא בערב החג בלבד, אין צורך לאכול מהשאריות למשך כל השבוע! במידה שמארחים, כדאי להכין מראש כלים חד פעמיים ולחלק שאריות.

אל תגיעו מורעבים לארוחה. הקפידו לאכול ארוחות קלות לאורך היום ולשתות מים ומשקאות דיאטטיים (לפחות 10 כוסות ביום).

לבשו בגדים צמודים. כך גם תקבלו מחמאות על הירידה - מה שיגרום לכם לזכור את הדיאטה וגם תרגישו את תחושת המלאות בשלב מוקדם יותר.

בין אם מארחים ובין אם מתארחים, דאגו שיהיו גם מאכלים דלי שומן וקלוריות.

לעסו מסטיק או סוכרייה ללא סוכר בזמן הבישולים וההכנות.

העדיפו לאכול מאכלים המיוחדים לחג וותרו על מאכלים שיש בבית כל השנה.

שבו ליד איש שיחה מעניין.

אל תשבו ליד מי שמעודד אתכם לאכול יותר מדי.

מלאו את הצלחת במאכלים המועדפים עליכם - פעם אחת. ותרו על מילוי חוזר.

אכלו לאט, הניחו את המזלג מדי פעם.

קומו מהשולחן מדי פעם. גם אם לא מארחים מומלץ לעזור בהגשה ובפינוי השולחן (חשוב! הימנעו מנשנושים וטעימות בעת הפינוי מהשולחן).

העבירו את ימי החג גם במסלולי הליכה וטיולים (ולא רק בין מסעדה למסעדה וארוחה לארוחה). במידה שנוסעים רחוק מומלץ להצטייד בכריכים ומשקאות דיאטטיים.

זיכרו! לא עולים במשקל מארוחה אחת. חשוב לא להיגרר לאכילה לא מבוקרת לאורך כל התקופה.

טיפים לתזונה נכונה ומהנה בזמן טיולי החג

ימי חופשות החג הינם הזדמנות מצויינת לטיולים. לא כדאי לשבת בבית, ובטח לא להגרר שוב לארוחות החג המשפחתיות שממילא הן רבות בתקופה זו.

מזג האוויר של תחילת הסתיו רק עוזר לחוויה ומעניק לנו תנאים מצויינים לטיולים ברחבי הארץ. גם בטיולים אוכלים. לפעמים אפילו יותר מידי. העיסוק בנושא האוכל בזמן טיולים היא רבה. מה נאכל? היכן נעצור? מסעדה? פונדק דרכים? מביאים אוכל מהבית?

בזמן טיולים בחוץ התאבון מתגבר. אנו מוצאים אנרגיה ומחפשים את האוכל המהיר והזמין לנו ביותר. לפעמים לא משקיעים מספיק תכנון ומחשבה בתזונה שלנו במהלך הטיול. הטיפים הבאים יקלו עליכם לשמור על עקרונות של תזונה נכונה.

1. לדאוג לשלב בטיול פעילות אקטיבית. טיול רגלי (לצאת מהג'יפ או מהרכב), טיולי אופניים, רכיבה על סוסים וכדומה. פעילות אקטיבית המשולבת בטיול מגבירה את הוצאת האנרגיה ותורמת רבות לחוויה.

2.לתכנן את מהלך היום, ובהתאם לתכנן את הארוחות. שם המשחק הוא: התארגנות. יש לחשוב מראש ולתכנן את סדר היום וסדר הארוחות. אין לסמוך על זה ש"כבר נאכל משהו בדרך".

3. כריכים. אחד הפתרונות המתאימים לטיולים. ההמלצה שלנו: כריכים טעימים ומזינים. יש להשתמש במרכיבים לא משמינים ובריאים, כגון: לחם או לחמניות מקמח מלא, שילוב ממרחים קלים כמו: גבינות רכות עד 5%, גבינה מלוחה 5%, סלט טונה, פסטרמה, שילוב ירקות בסנדביץ' ועוד'.

מומלץ לחלק את הסנדביצים לפי ארוחות: בוקר - גבינה/חביתה, צהריים - פסטרמה או חזה עוף.

4. ירקות. מומלץ להכין מבעוד מועד מגוון ירקות ולשלב אותם בתזונה ביום הטיול כ"הפתעות" מרעננות. דוגמא: מקלות מלפפונים או גזר, עגבניות שרי, רצועות פלפלים, פטריות יער ועוד.

5. פירות. חטיף אנרגטי. (מכילים סוכר) מרעננים תמיד כשפוגשים אותם אחרי מסלול שעשינו בשטח. פירות מכילים סיבים תזונתיים ו-ויטמנים.

טיפ: ענבים קפואים. (מפתיע ומרענן, כייפי במיוחד לחלק לחבר'ה כשעוצרים למנוחה). פירות מומלצים לטיול: תפוחים, שזיפים, ענבים, אפרסקים.

6. ראיתם "גזלן" בדרך? קיוסק? בא לכם לקנות משהו "טעים"? ההמלצה שלנו: משקה דיאט, או קרטיב (קרח). להשתדל לא להתפתות לארטיקים משמינים יותר או לחטיפים אחרים. ההרגשה אחריהם תהיה כבדה ולא נוחה להמשך.

7. הביאו מהבית חטיפי אנרגיה. חטיפים קטנים מדגנים. תשאירו אותם אתכם בתיק הגב. בטוח תנצלו אותם במהלך הטיול. הידיעה שיש אתכם אוכל בהישג יד מאוד מרגיעה ואין לחץ לחפש אוכל בדרכים (מסעדות, פונדק וכדומה).

8. חשוב לדאוג להפסקות אוכל מסודרות ומרובות בזמן הטיול. בכל פעם ארוחה קטנה שמורכבת למשל מסנדביץ, ירק/פרי ושתייה קלה. יש לעצור כל כמה שעות להפוגה מרעננת, להשוות לכל ארוחה את הייחוד שלה. לתפוס פינה יפה של נוף ולהנות מהטבע.

9. מסעדות. הכיף של הטיול הוא ארוחה מרכזית באחת ממסעדות המקום. אם נוסעים לגליל בוחרים מסעדה מקומית טובה, או אם נוסעים דרומה יש את המסעדות הייחודיות האופייניות למקום. לא כדאי לוותר. אחרי שהוצאנו אנרגיות בטיול נשמח לסעוד ארוחה גדולה יותר. נרשה לעצמנו לבלות ולחגוג. אבל כרגיל - לא להגזים ולהישאר מאוזנים.

10. לשתות הרבה. המלצה שתמיד טובה אבל בטיולים היא חשובה מאוד. אנו מאבדים נוזלים ולא שמים לב לכך. לכן יש להצמיד לכל אחד בקבוק מים ולקחת ברכב בקבוקי מים זמינים.

דר' סילבינה מצקין-לוי, מומחית לרפואה פנימית ויועצת תזונה בשיטת דר' לוי.

בואו לדבר על זה בפורום דיאטה, תזונה והשמנת יתר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום