תזונה ודיאטה: ניתוח מעקף קיבה

(0)
לדרג

מחקרים מראים: שיעור התמותה מהתקפי לב, סוכרת וסרטן יורד אצל אנשים שעברו ניתוח מעקף קיבה. נפרדים מהשומן העודף

מאת: ד"ר אסנת רזיאל

השמנת יתר היא לא רק בעיה אסתטית, אלא גם בעיה בריאותית. מחקר חדש המתפרסם בגליון אוגוסט של המגזין הרפואי הנחשב "הניו אינגלנד "The) New England Journal of Medicine) מצביע על כך ששיעור התמותה מהתקפי לב, סוכרת וסרטן יורד אצל אנשים שעברו ניתוח מעקף קיבה בשל השמנת יתר חולנית.

במחקר שהוביל פרופ' טד אדמס ונערך על ידי קבוצת רופאים מאוניברסיטת יוטה בארה"ב, הוערכו 15,850 חולים בהשמנת יתר קיצונית במשך 14 שנים. מחציתם עברו ניתוח מעקף קיבה על מנת לרדת במשקל ומחציתם לא עברו ניתוח ושימשו כקבוצת ביקורת להשוואה. בקבוצת החולים שעברו ניתוח מעקף קיבה נצפתה ירידה של 56% בתמותה ממחלת לב לעומת קבוצת הביקורת. בקבוצת המנותחים נצפתה גם ירידה של 60% בתמותה מסרטן וירידה של 92% בתמותה מסוכרת.

באופן מפתיע עלה שיעור התמותה מתאונות והתאבדויות ב-58% בקרב המנותחים, דבר המצביע על כך שלאחר ניתוח להרזייה נדרשת תמיכה רבה בקרב כלל המנותחים ועל אחת כמה וכמה באלו שנמצאו סובלים מדיכאון או חרדה עוד בטרם הניתוח.

שיעורי התמותה הכללית בעקבות מחלת לב, סוכרת וסרטן ירדו משמעותית בקבוצת המנותחים שעברו מעקף קיבה; זאת משום שלאחר הניתוח ובמקביל לירידה במשקל נרפאו רובם מהמחלות הנלוות להשמנה כגון: יתר לחץ דם, סוכרת, תשניק נשימה בשינה ועודף שומנים בדם. 84% מהמשתתפים במחקר היו נשים ומדד ה-BMI ההתחלתי היה 45.3 בקבוצת המנותחים, ו-46.7 בממוצע בקבוצה של החולים שסבלו מהשמנה אך לא הגיעו לניתוח.

הספק עדיין קיים

מחקר נוסף אשר בוצע באוכלוסית חולים שבדיים מופיע אף הוא בגליון הניו אינגלנד וגם הוא מצביע על ירידה בשיעור התמותה לאחר ניתוחי הרזייה, בכללן ניתוח הטבעת השבדית. למרות ההוכחות החותכות שהטיפול המיטבי בהשמנת יתר קיצונית הינו ניתוח, עדיין מרבית החולים נרתעים מכך, לא כל רופאי המשפחה מאמינים ביתרונות הניתוח וקופות החולים והביטוחים הפרטיים ממשיכים עדיין להערים קשיים באישורים לניתוח הרזייה.

הדעה הרווחת בקרב האוכלוסייה הינה שדיאטה ופעילות גופנית הן התשובה להשמנה ומי שמגיע להשמנה קיצונית הוא האשם בכך; כל זאת למרות שהספרות הרפואית מוכיחה שיש מרכיב חשוב מאד לגנטיקה ולסביבה בהתפתחות השמנה קיצונית. אמונה זו גורמת לכך שרבים מהסובלים מהשמנת יתר קיצונית כלל אינם מודעים ליתרונות הניתוח להרזיה ואילו רופאי המשפחה עדיין מהססים להציע להם אופציה זו.

ד"ר אסנת רזיאל היא כירוגית מומחית בניתוחי הרזייה, מנהלת מלב"י - המרכז לטיפול בהשמנת יתר.

רוצה להתחיל להרזות? לחץ/י על דיאטה אונליין.

בואו לדבר על זה בפורום פתרונות ניתוחיים להשמנת יתר ובפורום דיאטה, תזונה והשמנת יתר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום