התגלגלות הגלולות

(0)
לדרג

רוב הנשים מעדיפות מרווחים ארוכים בין הוסתות. ד"ר רות גייסט מסבירה מהן ההשלכות של נטילת גלולות באופן רציף

מאת: ד"ר רות גייסט

מאז הכנסת הגלולות למניעת הריון לשימוש בשנות ה-50, נשים נטלו גלולות לתקופות של 21-24 יום עם הפוגות של כשבוע ליצירת מחזור בן 28 יום, זאת על מנת לחקות את המחזור הטבעי של האישה. אולם למעשה אין צורך רפואי במחזור בן 28 יום עם וסת אחת לחודש. בשנת 2004 ניתן לראשונה אישור של ה-FDA האמריקני לשווק גלולה הניתנת במחזור של 84 ימים רצופים.

בעבר היו מרווחים ארוכים בין הוסתות אצל נשים, בשל הריונות תכופים ותקופות הנקה ממושכות. למעשה, לנשים היו כ-50 וסתות במשך חייהן, זאת לעומת כ-450 וסתות לנשים כיום, ש"שולטות" במחזור החודשי באמצעות גלולות. הודות לאמצעים שונים ארוכי טווח למניעת הריון, לרבות: זריקת הדפו פרוברה, שתלים תת-עוריים של פרוגסטרון או התקנים תוך-רחמיים המכילים פרוגסטרון, ניתן ליצור מרווחים ארוכים מאד בין אירועי הדמם הרחמי. אולם, אמצעי המניעה הפופולארי ביותר בקרב נשים הינו ללא ספק הגלולה, גם בשל יתרונותיה הנוספים - הגלולה מקלה על כאבי המחזור ועל תסמינים אחרים הקשורים בהופעת הוסת (מיגרנה, מצבי רוח ועוד). בנוסף, הגלולות מפחיתות במידה משמעותית את הדמם בזמן הוסת ומקטינות הסיכון לחלות בסרטן השחלה ובסרטן רירית הרחם. הודות לשימוש בגלולות, הנשים כיום פחות חשופות להריונות חוץ רחמיים ולהפלות.

מרבית הגלולות למניעת הריון מכילות שני סוגי הורמוני מין: אסטרוגן ופרוגסטרון. האסטרוגן מעכב את הפרשת ההורמונים הגורמים לביוץ, ואילו המרכיב הפרוגסטרוני מגביר את האפקט של מניעת ההריון. המרכיב הפרוגסטרוני משנה את הרכב הריר של צוואר הרחם והופך אותו פחות חדיר לזרע, פוגע בתנועתיות החצוצרה והופך את רירית הרחם פחות מתאימה להשתרשות העובר.

צמצום מחזורי וסת

עד לאחרונה, היה ברור כי על האישה ליטול גלולות בין 21-24 ימים בחודש, עם הפוגה של שבוע, על מנת לחקות את המהלך הטבעי של הגוף. נערות ונשים ביקשו "לדלג" על מחזור רק בשל טיול/אירוע, וגם אז עשו זאת בחשש גדול מהשפעה שלילית ומסיכון. בשנות ה-90 המאוחרות החלו להישמע קולות אחרים, במסגרת עבודות שתיארו מתן גלולות במחזורים מוארכים, זאת ללא תופעות לוואי או פגיעה כלשהיא בנשים. בשנת 2004 ה-FDA האמריקני אישר גלולה הניתנת במחזור של 84 ימים ו-7 ימי הפוגה.

במחקר שפורסם בשנת 1999 נמצא, כי 65% מכל הנשים ההולנדיות בגילאי 25-34 העדיפו דימום וסתי כל 3 חודשים או פחות; 31.5% מהן העדיפו לא לדמם כלל. בסקר דומה שנערך בנשים אמריקניות ב-2002, נמצא, כי 71% מהנערות המשתתפות העדיפו הופעת מחזור וסת לעיתים רחוקות או בכלל לא. מתוך מדגם של 1,470 נשים אמריקניות אחרות, עלה כי 59% הביעו רצונן בדימום וסתי לעיתים רחוקות ו-33% העדיפו לא לדמם כלל. כלומר, ברור לכל, שהאישה המודרנית מעדיפה לצמצם את מספר הופעות הוסת. כעת נשאלת השאלה האם היעילות במניעת הריון במתן רציף ומאורך של גלולות זהה ליעילות במתן קונבנציונלי, והאם אין בנטילה רצופה של גלולות משום סכנה או פגיעה באישה.

הסיכון בנטילה רצופה

בשנת 1977 פורסם התיאור הראשון בספרות המקצועית על מתן גלולות באופן רציף. בעבודה זו הגלולות ניתנו ברציפות למשך 3 חודשים ולא נרשמה כל ירידה ביעילותן במניעת הריון. עבודות אחרות הראו שקיצור תקופת ההפוגה בין חפיסה לחפיסה מצמצם סיכויים לביוץ תוך כדי נטילת גלולות; הסיבה לכך היא שמרבית מקרי שכחה של נטילת גלולה ארעו בימים הראשונים לאחר תקופת ההפוגה, דבר שהעלה את הסכוי לביוץ וכמובן להריון. אולם, עם שינוי הרגלי הנטילה של הגלולה, חובה עלינו לשלול השפעות שליליות אפשריות על מערכת הלב וכלי הדם, וכן לברר האם תיתכן עלייה בהיארעות סרטן רירית הרחם וסרטן השד, בשל שינויים בתמיכה ההורמונאלית.

בעבודות שונות שבדקו את השפעת הגלולות על מדדי לחץ דם ושינויים בשומני הדם, לא נמצאה עלייה בלחץ הדם אצל נשים שנטלו גלולות באופן מאורך ורציף, ואילו השינויים שנרשמו ברמות שומני הדם היו מקבילים לשינויים שנגרמים במתן קונבנציונלי. ההשפעה על רירית הרחם נבדקה במספר עבודות קטן. בעבודה שהשוותה בין מתן קונבנציונלי של גלולה לבין מתן רציף, למשך 126 יום נלקחו דגימות של רירית הרחם מ-30 נשים שהסכימו לכך - כולן נשים שבחרו להמשיך את הגלולות לסך של 252 יום. ב-22 ביופסיות, שניתנו לפענוח, אובחנו רק השינויים המוכרים שנגרמים עקב נטילת גלולות באופן "רגיל".

סוגיה נוספת שמטרידה את הרופאים היא השפעת הנטילה הרציפה על היארעות סרטן השד. נטילה עקבית של גלולות פירושה היחשפות ממושכת להורמון האסטרוגן, שהוכח כגורם סיכון לחלות בסרטן שד. עבודות רבות מראות עלייה קלה בהיארעות סרטן שד במשתמשות בגלולות, עד 10 שנים לאחר גמר השימוש. אולם, נראה כי הסיכון העודף בנטילה רציפה, לעומת נטילה קונבנציונאלית הוא קרוב לודאי נמוך מאד, אם בכלל.

ד"ר רות גייסט היא מנהלת המרפאה לילדה ולנערה בבית החולים "ליס" ליולדות.

בואו לדבר על זה בפורום דימומים גינקולוגיים בלתי סדירים ורפואת נשים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום