מדור טיפים מס' 69

(0)
לדרג

בחירת תיק גב עבור הילדים, הנחיות לישיבה נכונה והמלצות להתמודדות עם אסתמה של העור. כל הטיפים הדרושים

מאת: מערכת zap doctors
שמירה על בריאות הגב

שנת הלימודים בפתח והורים רבים מתלבטים מהו הילקוט המתאים לילדיהם. ידוע כי עומס רב על הגב גורם לכאבים ולכן יש חשיבות רבה לבחירה נכונה. בריאות הגב של הילדים קשורה גם לאופן ישיבתם ליד שולחן הכתיבה, או מול מחשב.

^^טיפים לבחירת תיק גב עבור הילדים:^^

על ההורים להקפיד להתאים את הילקוט לגבו ולגודלו של הילד: תיק ייחשב לכבד, אם משקלו עולה על 10% ממשקל הילד. כלומר, אם הילד שוקל כ-35 ק"ג, אסור שהתיק על תכולתו ישקול יותר מ-3.5 ק"ג.
רצוי לבחור בילקוט גדול כדי לפזר את העומס, אך לא גדול מדי כדי שהילקוט לא ישאר תלוי מאחור.
מומלץ מאוד לבחור בכתפיות מרופדות, כך שהעומס לא יכביד על הכתפיים.
יש להתאים את רצועות הילקוט כך שלא יהיה רפוי או הדוק מדי לכתפיים. ילקוט עם שתי כתפיות עדיף על תיק כתף.
השימוש בטרולי (עגלה המותאמת לנשיאת הילקוט) הוא פתרון טוב שמקל על הגב.

כאמור, כיום הילדים חשופים לישיבה ממושכת, לעתים עד עשר שעות ביום מול המחשב, הטלוויזיה ובזמן הכנת השיעורים - דבר שמוביל לשחיקה מואצת של סחוסי הדיסקים בעמוד השדרה ולעקמת.

^^המלצות לישיבה נכונה:^^

הסתכלו כיצד יושבים ילדיכם, משך הזמן שהם יושבים וכיצד הדבר משפיע עליהם. אמרו להם לשבת בגב זקוף ולמדו אותם את חשיבות היציבה הזקופה בעזרת התבוננות במראה.
קצצו בשעות הישיבה מול המחשב והטלוויזיה.
קנו מושב ארגונומי מתכוונן לישיבה מול המחשב.
ודאו שמסך המחשב נמצא בדיוק מול פני הילד - מרכז המסך חייב להיות בגובה העיניים.
קרבו את המקלדת והעכבר אל הילד, על מנת למנוע עומס מיותר על שרירי השכמות.
השתמשו בהדום לרגליים בכדי להסיר לחץ מיותר על הגב התחתון.
על מנת לחזק את השכמות, הגב העליון והתחתון וכדי לשמר טווחי תנועה, יש לבצע תרגילי מתיחות יומיים.
מומלץ לעודד את הילד להשתתף בפעילות גופנית שתחזק אותו ותשפר את יציבתו.
רצוי שהילדים ישנו על מזרן בדרגת קשיחות 3 (הדרגה הגבוהה ביותר 5) ועם כרית נמוכה.
מומלץ לקחת את הילד לבדיקה חודשית אצל כירופרקט מורשה ומוסמך, אשר יבדוק את עמוד השדרה, יכוונן את החוליות שסטו ובעיקר ידריך אתכם ואת ילדכם בביצוע תרגילים ומתיחות יומיים.

הטיפים באדיבות האגודה הישראלית לכירופרקטיקה.

אסתמה של העור

עקב שינויים סביבתים, כזיהום אויר המכיל יותר אלרגנים ושינויים באורח החיים המערבי (תזונה לא נכונה ומתח נפשי) עלתה שכיחות החולים באסתמה של העור ל-15% מהאוכלוסיה. המחלה (הנקראת גם אטופיק דרמטיטיס) הינה דלקת עור אלרגית, השכיחה בקרב ילדים עם רקע של בעיות נשימה ואסתמה. היא מאופיינת ביובש חזק בעור, המלווה בתפרחת אדומה ובגרד עז, המחריף בדרך-כלל בלילה.

ברפואה הסינית המחלה נקראת "מחלת ארבעת הקפלים", מכיוון שמיקומה השכיח הוא בקיפלי המרפקים והברכיים, אך היא יכולה להופיע גם באזורי גוף אחרים. נפוץ לראות בחולי אסתמה של העור תופעות אלרגיה נוספות, כגון: "קדחת השחת", אסתמה, נזלת אלרגית, תגובתיות יתר לעקיצות ואלרגיות למזון.

המחלה מופיעה בשנה הראשונה לחיים אצל 50% מהתינוקות החולים בה, ואצל 30% נוספים היא מופיעה בין גיל שנה עד חמש. קשה לנבא מראש את התפתחות המחלה, אך עם ההתבגרות חלה הטבה בדרך-כלל וההפוגות בין ההתקפים גדלות. כ-80% מהילדים נרפאים עד הגיעם לבגרות.

הילדים האטופים סובלים הן מחולשה של המערכת החיסונית, המתבטאת בתגובה אלרגית והן מתהליך דלקתי בעור. הם סובלים מתחושות כגון: חום, פריחה אדומה ודלקתית, יובש וגרד בעור. הטיפול הסיני כולל צמחי מרפא נוגדי דלקת, המפחיתים את תחושות החום והדלקת העורית ומקלים על הגרד. בנוסף, משתמשים בצמחים המחזקים את המערכת החיסונית, דוגמאת שורש האסטרגלוס. השימוש נעשה בצמחים הנמצאים בשימוש מאות שנים בסין ונפוצים כיום בשימוש במערב.

כבר בשנת 1992 התפרסם מחקר בעיתון הרפואי היוקרתיLANCET על הטיפול בצמחי מרפא סינים באטופיק דרמטיטיס. המחקר נעשה במחלקות עור בבתי חולים בלונדון והראה שיפור משמעותי בקבוצת הניסוי, לעומת קבוצת הביקורת. השיפור חל הן בהפחתה של הפריחה הדלקתית והגרד והן בצורך בשימוש במשחות סטרואידיות המכילות קורטיזון.

^^להלן מספר טיפים להקלה על הסימפטומים:^^

1. חשוב במיוחד בחורף להימנע מחשיפה קיצונית לטמפרטורות חימום גבוהות. חימום הבית בחורף עם מזגנים מצריך הוספת לחות לחדר על-ידי אדים.

2. יש להלביש את התינוק/ילד בבגדים שעשויים מ-100% כותנה. רצוי להימנע מלבוש סינטטי, המכיל מרכיבי צמר שיכולים לגרות את העור. על הלבוש להיות אוורירי ולא צמוד לעור.

3. הרפואה הסינית רואה בתזונה מרכיב טיפולי חשוב. כדי להקל על הילד, מומלץ להפחית בצריכת מרכיבים אלרגנים וכימיקלים, כדוגמת צבעי מאכל וחומרים משמרים. בנוסף, רצוי להפחית במזונות הנחשבים אלרגנים כמוצרי חלב, ביצים (בעיקר חלבון הביצה), דגים, בוטנים, שקדים, שומשום, קווי, קשיו וסויה. כמו כן, חשוב להימנע מתיבולים חריפים (פלפל שחור, כורכום, כמון, פפריקה חריפה ואבקות מרק), מאוכל המטוגן בשמן עמוק ואלכוהול אצל מבוגרים - כל אלה מעלים את תחושת החום הפנימי ומגבירים את הגרד.

4. מומלץ לבצע ניקוי יסודי מאבק בבית - שאיבת השטיחים, כיבוס וילונות ומצעים וכ"ו. האבק הוא גורם אלרגני (קרדית אבק הבית). חשוב להשתמש באבקות כביסה וחומרי ניקוי היפו אלרגנים, מכיוון שפעמים רבות הבישום הרגיל של אבקות הכביסה וחומרי הניקוי גורמים לאלרגיה בעור. הפחיתו ככל הניתן חשיפה לשיער בעלי חיים.

5. רחצה ואמבטיות - יש להשתמש בסבונים מיוחדים היפו אלרגנים המעניקים לחות לעור. מומלץ לא להרבות ברחצה, מכיוון שלמים פעילות המיבשת את העור.

6. הקפידו על שימון קפדני של העור בקרם לחות שומני שאינו מבושם לפחות פעמיים-שלוש ביום ולא לוותר על שימון לפני השינה. שימון רב יעזור בהפחתת הגרד והיובש מהעור.

דוד פרלה הוא ראש מחלקת רפואה סינית במחלקת העור במרכז הרפואי ע"ש שיבא (בית החולים תל השומר).

בואו לדבר על זה בפורום בריאות הגב ע"י דוקטור לכירופרקטיקה, בפורום רפואה סינית ובפורום אינטגרטיבי לרפואת עור טבעית ואסתטיקה טבעית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום