אבחון פזילה סמויה אצל ילדים

(1)
לדרג

פזילה סמויה גורמת לבעיות נוספות. אבחון נכון, תרגילי עיניים ולעיתים גם משקפיים ישפרו את כושר הריכוז של הילד

מאת: מערכת zap doctors

אחוז ניכר מהסיבות להפרעות קשב וריכוז אצל ילדים נובע מבעיות ראייה, כגון פזילה סמויה. מכיוון שהפזילה סמויה וכשמה כן היא, לא שמים לב אליה, ישנן פעילויות שהילד מבצע שיכולות להעיד על הבעיה. לדברי ד"ר עמי הירש, מנהל רפואי של מרפאות רשת "עיניים", באופן נורמלי שתי העיניים פועלות באופן סימטרי וסינרגי, גם מבחינת השרירים המניעים אותן וגם מבחינת זווית המבט. "כאשר קיימת פזילה סמויה, במבט רגיל לא ניתן לראותה כלל; כאשר מכסים עין אחת, עין זו פוזלת וכדי להתגבר על הנטיה לפזילה הילד מתאמץ". לדבריו, על מנת לזהות את התופעה חשוב לשים לב למקרים הבאים:

הילד פוזל אפילו לרגע קצר, או שהעין "בורחת" מעט ומיד חוזרת למקומה.
הילד נוהג לעצום עין אחת (מעיד על בעיה בסינכרון בראייה של שתי העיניים בו זמנית, הגורמת לכפילות בראייה).
הילד נוטה להתקרב לחפצים ואינו מסוגל לבצע פעילויות המצריכות קואורדינציה פשוטה כגון: ציור, הרמת חפץ וכד'.

כאשר מדובר בילדים הלומדים בבית ספר, חשוב להתייחס גם לתופעות הבאות:

הילד מדלג על שורות/מילים במהלך קריאה.
חוסר יכולת להשלים ציור של משולש, מרובע ושאר צורות גיאומטריות.
כתב לא ברור וחורג מן השורות.

לדברי ד"ר הירש, חשוב לאבחן תופעות אלה בזמן, כדי שהילד לא יפתח "עין עצלה" - מצב בו חדות הראיה אינה מספקת בעין בריאה ותקינה.

להפוך את הסמוי לגלוי

מסתבר שלפזילה סמויה יש השפעה רבה על קריאה או במקרה זה, חוסר קריאה. "בדרך כלל נוהגים להתייחס לבעית פזילה סמויה כבעיית מיקוד, מאחר ששתי העיניים צריכות למזג את התמונות שכל עין רואה לתמונה אחת. במקרים שלעין יש נטיה לפזול, המאמץ במיזוג מתבטא בעיקר בקריאה", כך אומר פרופ' פנחס נמט, רופא עיניים ומומחה בפזילה וברפואת עיניים לילדים ברשת "עיניים". הוא מוסיף, כי: "ילדים רבים אינם 'אוהבים לקרוא' מאחר שזה כרוך במאמץ. הם אינם מודעים לכך ולכן אינם מתלוננים".

כאמור, ההורים צריכים להיות ערים להתנהגויות שונות או תלונות של ילדיהם. לדברי פרופ' נמט, "ישנם ילדים אשר מדלגים על מילים תוך כדי קריאה או מדלגים על שורות. ישנם המתלוננים על ראיה כפולה ואחרים מתלוננים על כאבי ראש. כל התלונות האלה עלולות לנבוע מפזילה סמויה, אם כי אין לבצע אבחון על סמך תלונות אלה בלבד".

מאחר שפזילה סמויה מופיעה גם ללא כל תלונה, מומלץ לבצע בדיקת עיניים אצל כל ילד כבר מגיל 6 חדשים. אולם, לקראת תחילת שנת הלימודים חשוב להתיחס לתלונות שהוזכרו ולהפנות ילדים לבדיקת עיניים. כאשר מאבחנים פזילה סמויה, הטיפול השכיח הוא ביצוע תרגילי עיניים. ישנם מקרים בהם יש צורך במשקפיים. הטיפולים יעילים ומשפרים את כושר ריכוזו של הילד וביצועיו בלימודים.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת עיניים לילדים ופזילה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום