עור ונפש בראי הרפואה הסינית

(8)
לדרג

מתח תורם לחסימות אנרגיה בגופנו, אשר גורמות לבעיות עור שונות. הפתרון של הרפואה הסינית - החזרת האיזון לגוף

מאת: דוד פרלה

הרפואה הסינית מתייחסת לגוף ולנפש כיחידה אחת בלתי ניתנת להפרדה, כאשר המצב הנפשי משפיע על המצב הפיזי ולהיפך. תחום רפואת העור הוא אחד התחומים הבולטים ברפואה בהם ניתן לראות בבירור קשר נפשי הדוק למהלך המחלה ואופן הופעתה. מחלות עור רבות פורצות או מחריפות בזמן מתח ולחץ נפשי ומהוות מעין ביטוי חיצוני של הגוף ואיתות לחוסר האיזון הנפשי בו שרוי האדם.

הטיפול בבעיות עור תמיד מתיחס גם למצב הנפשי - הן בבחירת נקודות דיקור בעלות השפעה מרגיעה, והן בבחירת צמחי מרפא מרגיעים, כאשר השילוב של השניים תורם להחזרת האיזון הנפשי לגוף ומזרז את תהליכי הריפוי הטבעיים של הגוף.

מעגל קסמים

על-פי הרפואה הסינית, חשוב להבין את תפקידם האנרגטי של שני איברים שתורמים למצב הנפשי: הלב והכבד. הלב שולט על כלי הדם וזרימת הדם. זרימת הדם אחראית על הזנת העור; כאשר ההזנה טובה, העור יהיה לח, בעל ברק קל וצבע (אדמומיות קלה), רך ומתוח למגע. הלב מהווה את משכנה של הנפש. בעיות עור בגלל הפגיעה האסתטית המאפיינת אותן, מלוות תמיד בהשפעה רגשית חזקה על נפש האדם.

כשאדם קם בבוקר ומגלה לפתע פריחה על העור, הוא נכנס באופן טבעי למצב מתוח. הוא מוטרד ושואל את עצמו - למה הפריחה הופיעה? מתי היא תעבור? מה יגידו אנשים כשיראו את הפריחה? כל אלה מעלים את רמת המתח בגוף, ויוצרים חסימות אנרגטיות הגורמות לתופעות חום וחסימות בזרימת הדם והזנת העור. כמעט תמיד מתח מביא להחמרה במצב וכתוצאה מכך למתח נוסף - זהו בעצם מעגל קסמים שניתן לראותו, פעמיים רבות בזמן טיפול בבעיות עור.

אש בלב

מצבים רגשיים קשים, מתח רב וחרדה מתבטאים פעמים רבות בסינדרום המכונה ברפואה סינית "אש בלב" ומלווה בחום הנכנס לדם וכלי הדם. התופעה מתבטאת בפריחה אדומה בניורודרמטיטיס, גרד חזק, ועד למצבים קיצוניים כנשירת שיער פתאומית (אלופציה אראטה).

במצב של בעיות עור, כאשר מאבחנים דרך הלשון, נפוץ מאד לראות שקצה הלשון המשויך ללב - מאוד אדום, ולעיתים מלווה בפצעים בפה ובלשון - דבר המעיד על חום ואש שנכנסו ללב ולנפש, כתוצאה מהשינויים הרגשיים. טיפול נכון בהרגעת הנפש השוכנת בלב יכול בהחלט לשבור מעגל קסמים זה. קיימת חשיבות טיפולית גדולה בזירוז מהלך ההחלמה הפיזיולוגי, על ידי טיפול נכון בפן הנפשי של בעיות העור.

פיזור האנרגיה

הכבד אחראי על זרימת אנרגית הגוף (צי הגוף), תפקיד שהקנה לו את הכינוי "ממטרת האנרגיה". תפקידו לגרום לפיזור אחיד של האנרגיה בכל הגוף, מכיוון שהצי מניע את הדם שמזין את העור. זרימת הצי מושפעת מאוד ממצבים רגשיים, מתחים וכעסים, אשר יוצרים חסימות בזרימת האנרגיה והדם ופוגעים בהזנת העור. יתירה מכך, חסימות בזרימת הצי והדם יוצרות חום פנימי העולה ללב ופוגע בנפש וכתוצאה מכך הוא מאיץ תהליכים דלקתים בעור. דוגמא בולטת לכך ניתן לראות באקנה הורמונלי, כאשר מצב העור מוחרף לפני או בזמן המחזור, מצב המלווה במתח, חסימות בזרימת הצי והדם ותהליך דלקתי שמוחרף.

על פי הפיזיולוגיה הסינית, יש קשר ברור בין הכבד ותחושת הכעס. מצבי כעס חוסמים את זרימת האנרגיה בגוף וגורמים להתגברות אנרגית יאנג (חמה) של הכבד. החום מביא בעקבותיו תופעה המכונה ברפואה סינית "אש הכבד העולה", אשר מתבטאת באדמומיות בעור הפנים ובעיניים, ובהאצת תהליכים דלקתיים במחלות כסבוריאה דרמטיטיס המתבטאת באודם יובש וקשקשת באזור הפנים והקרקפת, פסוריאזיס ובעוד מגוון רחב של בעיות עור.

גרד עז

החום הנוצר בכבד יכול לגרום לתופעה הנקראת ברפואה סינית "רוח פנימית" ומתבטאת ביובש וקשקשת בעור, ובבעיות עור רבות בגרד חזק ומתמשך שניתן לראות למשל בקותינאוס פרוריטוס. הגרד בגלל אופיו התנועתי (זז ממקום למקום בגוף), מדומה "לרוח פנימית" הנעה בגוף. תופעת הגרד האופינית למגוון גדול של בעיות עור הינה בעלת הקשר נפשי הדוק. גרד חזק הינו גורם המחריף את המצב הנפשי וגורם לחוסר שקט הפוגע במצב המנטלי הן במהלך היום והן בלילה (שינה לא טובה).

מחלה בה ניתן לראות הקשר זה בבירור היא אטופיק דרמטיטיס - אסתמה של העור. במחלה זו, השכיחה בתינוקות וילדים, ניתן לראות גרד עז בעיקר בלילה. הגרד מעצים את חוסר השקט הנפשי ופוגע בשינה, מה שגורם לילד למתח במהלך כל היום. לא פעם ניתן לראות החרפה במצב העור בילדים אלה על רקע משברים נפשיים, המעצימים את התבטאות המחלה (יובש, אודם וגרד חזק) עד למצבים של התקפי קוצר נשימה.

החזרת האיזון לגוף

הטיפול ברפואה סינית בבעיות הקשורות לעור הוא בעל שיעור הצלחה גבוה. ברפואה הסינית קיימים למעלה מ-5,000 חומרי מרפא המתועדים בספרות המקצועית, כאשר מבחינה קלינית משתמשים בכ-300 צמחים עיקריים. הרכבת פורמולת צמחי המרפא מתבססת בראש וראשונה על אבחון חוסר האיזון. הפורמולה מותאמת אינדיבידואלית לכל אדם. בחירת הצמחים בפורמולה מתבססת הן על ידע רב הנמצא בספרות מקצועית עשירה המקיפה למעלה מ-2,000 שנות ניסיון קליני והן על ניסיונו הקליני של המטפל.

במקביל ללקיחת צמחי המרפא כחלק לא פחות מרכזי בטיפול, יותאמו למטופל גם נקודות דיקור להחזרת האיזון לגוף. ישנן נקודות דיקור בעלות השפעה טובה ומקררת על העור ותרומתן גדולה בנושא הרגעת הנפש ומניעת התפרצויות עוריות על רקע של מתחים.

כאמור, המתח הנפשי הוא גורם אשר מביא לחסימות אנרגיה בגופנו, שיוצרות חום פנימי המאפשר לפריחה לצאת על פני העור. לכן, איזון והרגעת הנפש יתרמו לתהליך החלמה מהיר יותר.

דוד פרלה, מומחה לטיפול בבעיות עור ברפואה הסינית, הוא מנהל קליניקה פרטית ואחראי על היחידה לרפואה משלימה במחלקת העור בביה"ח תל-השומר.

בואו לדבר על זה בפורום אינטגרטיבי לרפואת עור טבעית ואסתטיקה טבעית ובפורום רפואה סינית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום