דיכאון והשמנה: ביצה או תרנגולת?

(0)
לדרג

עבור חלק מהאנשים, משקל יתר מוביל לדיכאון, בעוד עבור האחרים, בעיות נפשיות עלולות להוביל לעלייה במשקל. היזון חוזר

מאת: ד"ר שלמה לוי

דיכאון קשור להשמנה - זה ברור. אבל, לא ברור מה גורם למה: השמנה לדיכאון או דיכאון להשמנה. כנראה שהתשובה הנכונה היא: גם וגם.

האכילה משמשת אצל חלקנו דרך להתמודדות עם דיכאון, מצב רוח רע, תחושת ריקנות, בניסיון לשפר תחושות קשות אלו. מאידך, האכילה המופרזת והעלייה במשקל יוצרים אף הם רגשות שלילים דומים. וכך ממשיך המעגל הסגור. האכילה המופרזת מעצימה את התחושות השליליות, התיסכול, היאוש, רגשות האשם ומובילה לעיתים לדיכאון, והפיתרון השגוי הוא כמובן לאכול עוד.

מקובל לחשוב שאחד הסמפטומים המאפיינים אנשים הסובלים מדכדוך או דיכאון הינו תאבון ירוד וירידה במשקל, אבל ישנם מקרים לא מועטים של אנשים הסובלים מדיכאון העולים במשקל או לא מצליחים להורידו. לדוגמא: ישנו סוג של דיכאון המכונה דיכאון אטיפי, הבא לידי ביטוי בתאבון מוגבר, אכילת יתר ושנת יתר ושכיחותו גבוהה יותר בקרב אנשים חרדתיים.

מחקר שנערך באנגליה ופורסם ב-Public Health בקרב 9,000 מבוגרים מצא כי סיכוייו של אדם שמן לסבול ממצבי רוח או הפרעת חרדה, כגון דיכאון, גדול ב-25% מסיכוייו של אדם לא שמן. המחקר גילה גם שאנשים בעלי BMI גדול מ-30 הם בעלי נטייה גדולה יותר לסבול מדיכאון, מניה דפרסיה, חרדות ואגורפוביה (פחד מפני מרחבים פתוחים).

תמיכה הדדית

נמצא כי אחת הדרכים לטיפול בבעיות השמנה ודיכאון הן קבוצות הרזייה שהוכחו כפתרון אפקטיבי ומוצלח. הגישה הנכונה לטיפול קבוצתי היא להעלות את ההערכה העצמית של החברים כצעד ראשון להרזיה מוצלחת. בשלב הראשון, חשוב לתת לחברי הקבוצה להרגיש בנוח, להרגיש שהם נמצאים בסביבה בטוחה שתסייע להם לקבל החלטות טובות יותר בנושאים, כגון הרגלי אכילה וסגנון חיים. במהלך הטיפול הקבוצתי חשוב מאד לקבל עצות לתזונה נכונה ופעילות גופנית, אולם המפתח לעריכת שינויים אלה טמון בבניית בטחונם העצמי של החברים".

כל אלה חשובים מאד, אולם על מנת להצליח ולשמר שינוי לטווח ארוך, הכרחי שמעבר לעידוד התמיכה הקבוצתית, יתרחש תהליך טיפולי בו כל משתתף ילמד לזהות באילו מצבים הוא אוכל, מהם הגורמים לאכילה, ומהם ההרגלים והצרכים הנפשיים שמובילים אותו לאכול גם כשאינו חש רעב פיזיולוגי. כל מטופל צריך לדעת להבדיל בין רעב פיזיולוגי אמיתי לרעב קוגניטיבי ורגשי המוביל לעליה במשקל.

במחקר שנערך באנגליה, דרגו המצטרפים לתכנית הרזייה קבוצתית את איכות חייהם כנמוכה מהממוצע באוכלוסייה. לאחר שהצטרפו לקבוצות ההרזיה והורידו ממשקלם, דיווחו על שיפור מהותי באיכות חייהם ועל רוגע, עלייה ברמת האנרגיה ותחושות חיוביות של בטחון עצמי.

במחקר אחר שנערך בשיתוף ארגון הדיאטה הבריטי לגבי הרזייה קבוצתית במקומות העבודה, השלימו עובדי המשטרה תכנית קבוצתית להרזיה ודיווחו על תחושות חיוביות. 94% מהם דיווחו על תחושה של הישג, 76% הרגישו בריאים יותר ו-24% הרגישו פחות חרדים או מדוכאים. בנוסף, הוכח כי מצב רוחם שופר ורמות האנרגיה שלהם עלו בעקבות ההשתתפות בתכנית.

רוצה להתחיל להרזות? לחץ/י על דיאטה אונליין.

בואו לדבר על זה בפורום דיאטה, תזונה והשמנת יתר.

לפרטים נוספים - לחצו כאן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום