'משקה מוגז אכן גורם למחלות לב'

(0)
לדרג

עם זאת, קרדיולוגים מבהירים כי קיים ספק באשר לממצאים לפיהם גם משקאות דיאטטים מגדילים את הסיכון למחלות לב

מאת: מערכת zap doctors

מחקר שפורסם שלשום (שלישי) בארה"ב, לפיו, קיים קשר בין צריכת משקאות מוגזים לבין מחלות לב ממשיך לעורר הדים גם בישראל. כזכור, המחקר מצא כי אנשים הנוהגים לשתות משקאות מוגזים נמצאים בסיכון גבוה - כ-50% יותר מאנשים שאינם צורכים משקאות תוססים - לסבול מעודף שומן סביב קו המותניים, מרמות נמוכות של כולסטרול "טוב", מלחץ דם גבוה וממחלות לב.

במחקרים קודמים שנעשו בתחום נמצא קשר ישיר בין צריכה של משקאות מוגזים המכילים סוכר לגורמי סיכון מרובים למחלות לב, אולם עורכי המחקר הנוכחי גילו כי הקשר קיים גם ביחס למשקאות דיאט.

המחקר כלל 6,000 גברים ונשים בגיל העמידה, שהיו תחת מעקב במשך ארבע שנים. מבין הנבדקים נמצא כי מי ששתה משקה אחד או יותר ביום היה בסיכון גבוה ב-31% להשמנה, ובסיכון גבוה ב-30% להיקף מותניים רחב יותר. בנוסף, הם היו בסיכון גבוה ב-25% לפתח טריגליצרידים גבוהים (שומנים בדם) כמו גם רמות סוכר גבוהות, ובסיכון גבוה ב-32% לרמות כולסטרול "טוב" נמוכות (ליפרופרוטאין בצפיפות גבוהה).

ד"ר אילן קיציס, קרדיולוג בכיר ומומחה לגורמי סיכון, מקבל את ממצאי המחקר. "זה חד משמעית נכון", הוא קובע נחרצות. "המשקאות הללו גורמים להשמנה, סוכרת ויתר לחץ דם. כל אלה מגדילים באופן משמעותי את הסיכון ללקות במחלות לב".

עם זאת, ד"ר קיציס חולק על הממצאים באשר למשקאות הדיאטטים. "זה יותר עניין של אורח חיים", הוא אומר לאתר דוקטורס. "אנשים שצורכים משקאות דיאטטים סובלים בדרך כלל מהשמנת יתר, לכן הסיכון לסבול ממחלות לב גבוה יותר. קשה למצוא קשר אחר וישיר בין משקאות הדיאט למחלות לב".

ד"ר אביב מגר, קרדיולוג בכיר ומנהל שרות הליפידים, מרכז רפואי רבין-קמפוס בילינסון, מציין כי ממצאי המחקר מאוד מעניינים, אך בהחלט יתכן שמשמעותם שונה מאוד מהרושם הראשוני, זאת משום שקשר סטטיסטי אינו מוכיח קשר סיבתי.

במילים אחרות, הקשר בין צריכת יתר של סוכר וקלוריות למדדי התסמונת המטבולית כגון היקף מתניים, סוכר בדם, טריגליצרידים מוגברים וכדו' ידוע מזה זמן רב. "מצד שני", מציין ד"ר מגר, "בהחלט יתכן שצריכת משקאות דיאטטיים מאפיינת דווקא אנשים, שחשים כי הם צורכים יותר מידי מתוקים, והזמינות של משקה דיאט מאפשרת להם להנות משתייה בלי 'להוסיף חטא על פשע'.

"לכן, ובהעדר קשר סיבתי ברור, מאוד הגיוני שמדובר בסימפטום לבעייה (צריכה מוגזמת של מתוקים וקלוריות) ולא בבעיה עצמה, ולכן גם לא בטוח שהימנעות משתיית משקאות מוגזים תפתור את בעיית התסמונת המטבולית. יחד עם זאת, יש בהחלט מקום למחקרים נוספים, שיבדקו או ינטרלו, גורמים אפשריים נלווים, כגון הרגלי אכילה אחרים, מצד אחד, וקשר סיבתי-מנגנוני בין משקאות דיאט לבין הגברת מדדי התיסמונת המטבולית, מצד שני. עד אז, הסקת מסקנות פשטניות עלולה להיות לדעתי קצת נחפזת".

בואו לדבר על זה בפורום הרשמי של האיגוד הקרדיולוגי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום