טיפול נכון בשיער

(2)
לדרג

מי מאיתנו לא משקיע מזמנו לטיפול וטיפוח השיער? ההשקעה חיונית, אך התאמתה לסוג השיער חשובה לא פחות

מאת: ד"ר אלכס גינזבורג

העיסוק סביב השיער, אשר החל עוד בימי התנ"ך, הוא רב - אצל גברים ההתמקדות היא בנושא החשש מהתקרחות, ואילו הנשים משקיעות זמן וכסף רב בטיפוח השיער. הטיפוח כולל "תחזוקה יומית": חפיפה, מסכות, סירוק וכד' וביקור קבוע במספרה לצורכי צבע, תספורת, פן וכו'. למרות ההשקעה הרבה, ישנן טעויות שאנשים עושים בנושא טיפול נכון בשיער - כיצד לחפוף? מהם התכשירים הנכונים? וכיצד לגרום לשיער להראות מבריק וזוהר ממש כמו בפרסומות?

חפיפה

חשוב לשמור על היגיינת השיער, על כן יש לחפוף את הראש עם כריות האצבעות בעדינות ולא בעזרת הציפורניים. שיער שומני רצוי לחפוף מידי יום עם שמפו לשיער שמן, אך מומלץ להשתמש בשניים-שלושה שמפואים לסירוגין בכל חפיפה. לעומת זאת, שיער יבש (בעיקר אצל אנשים מבוגרים), מומלץ לחפוף פעם-פעמיים בשבוע ולהשתמש במרכך לאחר החפיפה בשמפו, או למרוח מסיכה לאחר החפיפה. כדאי להימנע מחשיפה ממושכת לשמש, מכיוון שחשיפה לשמש, בעיקר בים, גורמת להתייבשות השיער. שיערות עדינות נשברות יותר בקלות, ועל כן יש צורך למרוח קרם או שמן לפני ואחרי החשיפה. כמו כן, לאחר טבילה בים, מומלץ לשטוף את השיער עם מים פושרים ולהוסיף חומץ, לימון או מרכך בכדי למנוע התייבשות השיער.

תמיד ראו קשר בין שיער שמן לנשירת שיער, ואף סברו כי הוא הגורם לנשירה. היום יודעים, כי הורמון ה-DHT הוא האחראי לנשירת השיער וכן לשיער שומני. לבעלי קרקפת עם קשקשים (עקב יתר פעילות של בלוטות החלב), מומלצת חפיפה יום יומית עם 3 סוגי שמפו נגד קשקשים. יש להשתמש בהם לסירוגין (כל יום שמפו אחר). אם יש קשקשים רבים אצל גברים, כאמור, כדאי להשתמש לסירוגין בשמפו נגד קשקשים, וכן מומלץ למרוח שמן זית על הקרקפת ולמחרת לחפוף היטב.

קשקשים

ישנם כמה סוגי קשקשים:

1. קשקשים שומניים היכולים להופיע גם באוזניים, גבות ואף.
2. הקשקשים היבשים הכי שכיחים - הם מופיעים בעיקר בסתיו ובחורף, כשמזג האוויר יבש יותר.
3. סוג נוסף של קשקשים יבשים מופיע בצורת פטרייה בשם MALASSEZIA FURFUR, המשנה את החומציות של החלב, וגורמת לגירוי וקשקשים.

במקרים אלו מומלץ השימוש בכדורי ניזורל (תרופה נגד פטריות ושמפו נגד פטריות), או מינון קטן מאוד של נגזרת של ויטמין A (רואקוטן) המאזן את בלוטות החלב. הטיפולים המצוינים לעיל, דרושים מעקב רופא. על מנת לאזן את הקרקפת, יש צורך בטיפול למשך מספר חודשים.

טיפוח ומראה השיער

לבעלי שערות עדינות הנשברות בקלות (בעיקר בגיל המעבר), יש להימנע מפרמננט לשיער או מהברשה מסיבית של השיער, וכן להימנע משימוש בסיכות או גומיות הגורמות למתיחתו. במידה ומעונינים בכל זאת למתוח את השיער, מומלץ להניח את היד מעל השורשים, על מנת להגן על המתיחה. מומלץ להשתמש במסכת ריכוך (צבע השיער נראה רענן יותר), יש לעסות את השיער עם המסכה, ולעטוף אותו במגבת למשך 10 דקות, ולאחר מכן, לשטוף. שימוש בפן חם וחזק צמוד לקרקפת, עלול לפגום בשיער, לכן עדיף להשתמש בפן מרחוק.

השימוש בג'ל לא מומלץ לשיער מכיוון שהוא עלול לפגוע בו. עדיף להשתמש בקרם לחות או מוס.
רצוי להקפיד לגזור את קצוות השיער באופן קבוע בכל חודש וחצי, על מנת לשמור על חוזקו של השיער. ספר עם ניסיון יכול להפחית מצב של סבוריאה (פעילות יתר של בלוטות החלב), או תופעות אחרות בשיער. הוא יכול להמליץ על שמפו המתאים לשיער ומסיכות. ישנם מכונים המטפלים בסבוריאה, קשקשים ואיזון השיער על יד טיפולים מקומיים בקרקפת, מסאג'ים וחפיפות. כמו כן, ישנם מכונים שונים המבטיחים הפסקת נשירה, או צמיחת שיער - ממכונים אלו יש להיזהר. על כן, במקרה של נשירה משמעותית או ממושכת והידלדלות השיער, יש לפנות לרופא עור ולא למכונים השונים.

ניקוי ותחזוקה

התכשירים לניקוי השיער הכרחיים על מנת להוציא את ה"לכלוך" מן השיער שנובע מהפרשות של בלוטות החלב, הפרשות של בלוטות זיעה וכתוצאה מתאים מתים. התכשירים המיועדים לניקוי ותחזוקה של השיער הם שמפו ומרכך.

^^שמפו^^

ישנן מטרות רבות לשמפו, אך מטרתו העיקרית - ניקוי יסודי של השיער. השמפו חייב לבצע את פעולת הניקוי במספר דקות, במצב של חום, רצוי בסביבות 40 מעלות, שיהיה מעט חומצתי, ושלא יגרום גירוי בעור או ריריות וכמובן שלא יהיה רעיל. מעבר לפעולת הניקוי, השמפו אמור ליצור קצף ולשמור על השיער רך, מבריק וריחני.

^^מרכך^^

המרכך נחוץ לאחר החפיפה בשמפו, מכיוון שלאחריה השיער נשאר ללא שומניות (חלב) ועל כן מתמלא בחשמל סטטי וקשה מאוד לסרקו, לכן מומלץ לנטרל את הפעולה באמצעות המרכך. כיום רוב סוגי השמפו הסטנדרטיים מכילים כמות מסוימת של מרכיבים מרככים, כלומר פעולת הריכוך מתבצעת בכל מקרה בזמן החפיפה בשמפו. ניתן להוסיף מרכך לאחר החפיפה (כשהשמפו אינו מכיל מרכך), ולאחר מכן לשטוף עם מים. המרכך משפר את מראה השיער בכך שהוא מבריק אותו וכן מחייה את צבעו. באמצעות המרכך ניתן ביתר קלות לסרק את השיער במצב יבש, או רטוב והתוצאה המתקבלת היא שיער רך יותר ומסודר. שימוש במרכך חשוב בעיקר לבעלי שיער יבש, פגום או מסולסל על מנת לעצור הידרדרות נוספת.

ישנם תכשירים שונים לחיזוק השיער, כגון: אמפולות, תמיסות, ספריי וכד'; חלקם מכילים מרכיבים שיכולים לסייע לשיער (חיזוק, הפסקת הנשירה, ואף צמיחה). תכשירים אלו צריכים לעבור ביקורת יעילות ובעיקר יש לבצע מחקרים בנושא. חשוב שהביקורת והמחקרים יתבצעו על ידי רופאים המומחים בנושאים אלו.

השפעת אורח חיים

ישנם גורמים שונים חיצוניים שיכולים להשפיע על השיער כגון: עבודה אינטנסיבית, מתחים, מחסור בשינה, עישון יתר, אפילו אלכוהול יכול להשפיע על חילוף חומרים המשפיעים בצורה שלילית על השיער. השיער בנוי מקרטין, ומורכב מחומצות אמינו (חלבונים) הקשורות בגשרים של סולפור. חומצות אמינו כמו ציסטאין וארגנין חשובות מאוד לסינתזה של הקרטין. כשיש מחסור באחת מן החומצות הללו, עלולה להיות נשירה רצינית. על כן, חשוב לשמור על דיאטה מאוזנת הכוללת חלבונים מן הצומח ומן החי, שומנים בעיקר מן הצומח, ויטמינים ומינרלים.

^^מאכלים המכילים ויטמינים:^^

ויטמין A - כבד, גזר, פטרוזיליה, תרד, חמאה.
ויטמין B1 (ביוטין) - כבד, בשר, פירות, דגנים.
ויטמין B5 (פנטנול) - ביצה, חיטה, כבד, שמרים.
ויטמין B6 (פירידוקסין) - ירקות, פירות, שמרים, בשר.
ויטמין E - שמן חיטה, תירס, סויה.
ויטמין F - שמן סויה, שמן חמניות.

^^מאכלים המכילים מינרלים^^

אבץ - כבד אווז, בשר, דגם, אפונה.
נחושת - אבוקדו, פירות יבשים, קקאו.
סלניום - כבד, אבוקדו.
גופרית - חיטה.
ברזל - אבוקדו, תרד, בשר, פירות יבשים.
סידן - דגים, דברי חלב.
מגנזיום - חיטה, קקאו.

ישנם גורמים חיצוניים נוספים העלולים להשפיע על השיער כגון: מתיחה ממושכת של השיער (קוקו, סיכות), שינה עם שיער מתוח, פן חם מקרוב, דיאטות חריפות או צמחוניות. בנוסף, גורמים נוספים המשפיעים הם התנהגויות שונות, כמו - נשים אשר רגילות למשוך את השיער עם האצבעות 20-30 פעם ביום על מנת "לבדוק אם השיער נושר", או נשים רבות "המתעסקות" בצורה ממושכת עם שיערן.

טיפים לטיפול בשיער

חשוב לשמור על היגיינת השיער - לחפוף אותו לעיתים תכופות אם השיער שומני, ולחפוף 1-3 פעמים בשבוע כאשר השיער יבש.

רצוי לחפוף בשמפו בעדינות, עם מעט דטרגנטים.

לשמור על תזונה מאוזנת הכוללת: חלבון מן החי, פירות, ירקות ודברי חלב.

לא "להתעסק" יותר מידי עם השיער.

כדאי לא להיות במתח כשיש נשירה לא טבעית.

לא להיות מושפעים מפרסומות המבטיחות פתרון סופי לנשירה.

מומלץ להתייעץ עם רופא עור אשר קיבל הדרכה במהלך התמחותו, על מנת שיבצע את הבדיקות הנדרשות ויתאים את הטיפול לפי המקרה.

ד"ר אלכס גינזבורג הוא מנהל יחידת שיער והשתלות שיער בקלאס קליניק, ביה"ח תל השומר.

הכתבה לקוחה מתוך ספר של ד"ר גינזבורג, "התשובה להתקרחות ולנשירת שיער", שייצא בקרוב.

בואו לדבר על זה בפורום נשירת שיער והתקרחות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום