טריכינלה: תולעים מטיילות בבטן

(0)
לדרג

לידיעת אוהבי הבשר: הטריכינלה הינו טפיל מעיים שעובר לאדם, בעת אכילת בשר נא, או כזה שלא בושל דיו

מאת: מערכת zap doctors

הטריכינלה, (שערונית) הינה מחלה טפילית, הנגרמת מתולעת סרט זעירה, המתבגרת כטפיל בתוך מעי האדם. הזחלים של הטריכינלה חיים בתוך כיסים בבשר בעלי חיים ובעיקר בחזירים. ד"ר יורם מיזריצקי, מנהל מחלקה פנימית ב' במרכז רפואי זיו, מסביר כי "הסימפטומים הראשונים הינם תחושת אי נוחות באזור הבטן, חום, עייפות, שלשולים ובחילה. לאחר מכן, כשהתולעים יוצרות שלפוחיות ברחבי הגוף יכולים להופיע סימפטומים נוספים, כגון: צמרמורות, חום, נפיחות בעיניים, כאבי ראש, כאבי פרקים, כאבי שרירים ואפילו דימומים".

הסימפטומים של קיום הטפיל במעי יכולים להופיע תוך יום-יומיים מזמן ההידבקות. סימפטומים נוספים מופיעים בדרך כלל בין שבועיים לשמונה שבועות לאחר אכילת בשר נגוע, בצורה קלה מאוד, או קשה בהתאם לכמות הזחלים שנכנסו לגוף. ד"ר מיזריצקי מוסיף, כי "במידה והתולעים חודרות לתאי עצב הן אינן שורדות, אך במקרים קיצוניים ובחוסר טיפול מתאים, או טיפול שלא בזמן, עלול החולה ללקות באי שליטה בשרירים ושיתוק נשימה. במקרים חמורים מאוד עלולה הטריכינלה לגרום לפגיעה ברקמות הלב, דבר העלול להוביל במקרים קיצוניים אף למוות. במקרים קלים ובינוניים, רוב הסימפטומים אמורים להיעלם בתוך חודשים ספורים".

בשר נגוע בטפיל

לדברי ד"ר גיל שביט, וטרינר מיסוד המעלה, "הטריכינלה (שערונית) הינו טפיל מעיים שעובר לאדם, כאשר הוא אוכל בשר נא או שלא בושל דיו, בעיקר חזיר. אולם, טפילים מסוג זה יש גם לחתולי בר, שועל, כלב זאב, סוס ועוד". אכילת הבשר הנגוע בטפיל הינה הדרך היחידה ללקות במחלה, והיא אינה מידבקת מאדם לאדם שכן התולעים הבוגרות, כמו גם הזחלים מחוץ לשלפוחיות, אינם שורדים בקיבה. על מנת להימנע מהדבקות במחלה, יש לאכול בשר רק ממקור ידוע, שעבר בדיקת וטרינר, וכן לבשל את הבשר היטב.

ד"ר שביט מוסיף המלצות לשימוש בבשר בכלל ובשר ציד בפרט, בכדי להימנע מהדבקות במחלה:

בישול מוצרי בשר עד שהנוזלים היוצאים מהבשר שקופים, או עד לטמפרטורה פנימית של 62 מעלות צלזיוס.

הקפאת בשר חזיר בר שניצוד, למשך 20 יום בטמפרטורה של 15 מעלות.

בישול ממושך, מאחר שרק הקפאת בשר צייד לא בהכרח תהרוג את כל התולעים הטפילים.

יש לציין, כי ששה עובדים תאילנדים, מקיבוץ אילת השחר, אושפזו בשבוע שעבר במצב בינוני במחלקה פנימית במרכז רפואי זיו בצפת, כשהם סובלים מטפיל בקיבה - טריכינלה, שערונית (Spiralis Trichinella).

בואו לדבר על זה בפורום מחלות זיהומיות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום